6 406 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Utöka jord/pen kopplingsplats
Nu är jag ju inte elektriker men är det verkligen fel att använda gulgrön (riktig) eltejp för att skydda den koncentriska ledaren? Nog för att jag tycker att man ska ha rätt grejer men att köpa en hundrametersrulle pvc-slang för en 15 cm snutt till en EKKJ är lite magstarkt även för mig.
Man kan kanske fråga en elektriker så får man säkert några dm GRATIS. Jag skulle tro att nästan alla har en ring liggande i sin servicebil. Min erfarenhet av tejp är att den efter ett antal år lossnar och faller i värsta fall av.
Nu var det längesen jag anslöt en grov kabel med skärm som PEN men jag brukar tejpa med svart tejp först och grön/gul sista lagret. Mest för att jag inte har en ring liggandes i bilen... 
OK. Men om man är noggrann och ser till att ens anläggning är ordentligt underhållen så kanske det inte är hela världen. Man kan ju se till att det blir omtejpat med jämna mellanrum...E elmont skrev:
Jag tycker nog att du är en lite väl så kategorisk regelryttare nu ...U Uffe A skrev:
Det finns massor med skäl att det ser ut just sådär eller liknande sätt, lite här och där man kommer.
Jag åker inte i taket över detta, visst det är fel, men faktiskt inte så allvarligt.
Och förresten kanske det inte ens är fel.
Är det installerat före 1971 så är det helt korrekt.
Såvitt jag vet så finns det en otrolig massa elektriker som löser detta på alla möjliga vis ifall de upptäcker att de saknar gulgrön slang i bilen. Faktiskt mig också inbegripet.
De som kommer efteråt vet ändå hur det är och fungerar, i alla fall om det är någon som har rätt att greja där samt erforderlig kompetens.
Det finns betydligt värre och farligare fel som yrkesverksamma elektriker ställer till med, jag lägger hellre fokus på att få bort de värsta avarterna först.
Och i början när begreppet PEN infördes och huvudnolla/ink nolla ratades, var det många bud om hur det skulle märkas. Det som ett tag var gällande hos nästan alla var att den koncentriska ledaren skulle ha en transparent slang med blå och G/G märkning, sedan skulle den märkas med den tejp som har både texten PEN och blå färg samt G/G färg
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg