Att du har sett detta betyder inte att det är rätt utfört
 
U Uffe A skrev:
Att du har sett detta betyder inte att det är rätt utfört
Nej och således inte signifikativt för att en hempulare måste ha gjort det. Så inte heller med min vita plastslang som faktiskt en elektriker satt dit inte jag (hempularen).
 
U Uffe A skrev:
Att du har sett detta betyder inte att det är rätt utfört
Ska jag ta fram min mer ödmjuka sida kan du väl länka till den slang som du menar uppfyller reglerna?
 
N Novisfixaren skrev:
Ska jag ta fram min mer ödmjuka sida kan du väl länka till den slang som du menar uppfyller reglerna?
Rulle med gul och grön isoleringstejp mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
Nu är jag ju inte elektriker men är det verkligen fel att använda gulgrön (riktig) eltejp för att skydda den koncentriska ledaren? Nog för att jag tycker att man ska ha rätt grejer men att köpa en hundrametersrulle pvc-slang för en 15 cm snutt till en EKKJ är lite magstarkt även för mig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Man kan kanske fråga en elektriker så får man säkert några dm GRATIS. Jag skulle tro att nästan alla har en ring liggande i sin servicebil. Min erfarenhet av tejp är att den efter ett antal år lossnar och faller i värsta fall av.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Nu var det längesen jag anslöt en grov kabel med skärm som PEN men jag brukar tejpa med svart tejp först och grön/gul sista lagret. Mest för att jag inte har en ring liggandes i bilen... ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Man kan kanske fråga en elektriker så får man säkert några dm GRATIS. Jag skulle tro att nästan alla har en ring liggande i sin servicebil. Min erfarenhet av tejp är att den efter ett antal år lossnar och faller i värsta fall av.
OK. Men om man är noggrann och ser till att ens anläggning är ordentligt underhållen så kanske det inte är hela världen. Man kan ju se till att det blir omtejpat med jämna mellanrum... ;)
 
Om man gör som Mussli och tejpar med riktig tejp först och bara märker med "rätt färg" fungerar det bättre. Det är märktejpen som lossnar inte riktig eltejp.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Om penledaren är den koncentriska ledaren på tex en 3x6/10 så ska den vara försedd med gul/grön skyddsslang med blå tejp i änden och inget annat
Jag tycker nog att du är en lite väl så kategorisk regelryttare nu ...


Det finns massor med skäl att det ser ut just sådär eller liknande sätt, lite här och där man kommer.
Jag åker inte i taket över detta, visst det är fel, men faktiskt inte så allvarligt.

Och förresten kanske det inte ens är fel.
Är det installerat före 1971 så är det helt korrekt.

Såvitt jag vet så finns det en otrolig massa elektriker som löser detta på alla möjliga vis ifall de upptäcker att de saknar gulgrön slang i bilen. Faktiskt mig också inbegripet.
De som kommer efteråt vet ändå hur det är och fungerar, i alla fall om det är någon som har rätt att greja där samt erforderlig kompetens.
Det finns betydligt värre och farligare fel som yrkesverksamma elektriker ställer till med, jag lägger hellre fokus på att få bort de värsta avarterna först.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Och i början när begreppet PEN infördes och huvudnolla/ink nolla ratades, var det många bud om hur det skulle märkas. Det som ett tag var gällande hos nästan alla var att den koncentriska ledaren skulle ha en transparent slang med blå och G/G märkning, sedan skulle den märkas med den tejp som har både texten PEN och blå färg samt G/G färg
 
N Novisfixaren skrev:
Jag behöver ytterligare en plats för jordledning. (Ska utöka med en st central)

På noll och fasplintar finns plats men ej på jord/pen plint.

Jag har en extra jordplint liggandes men hur skulle ni kopplat ihop det prydligast?

[bild]
[bild]
Du har kopplat fel PEN och neutral
 
E
Boubeghlia Boubeghlia skrev:
Du har kopplat fel PEN och neutral
Svårt att se på bilden men gissningsvis är det 1 TN-C in och 1 TN-C ut samt 1 TN-S ut.

Det vita ser lustigt ut, likadant märkningen men troligen mekaniskt skydd för den koncentriske ledaren.
 
Boubeghlia Boubeghlia skrev:
Du har kopplat fel PEN och neutral
Förklara vad du menar är felkopplat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.