rickardg rickardg skrev:
Teknikutvecklingen på elbilar går fortfarande så fort att det alltid finns nått runt hörnet och när ny teknik blir tillgänglig blir tappar de äldre bilarna värde mer än av det än ålder. Framöver kommer längre räckvidd, nya tekniker som V2H/V2G, trådlös laddning, mer effektiv produktionsteknik som sänker priser på nya bilar och därmed tappar äldre bilar mer av det. För Tesla kommer ny modell av Y nästa år och när den kommit kanske man vill vänta på Hardware v5 och sen efter det kommer garanterat nån annan teknik som får de redan producerade bilarna att framstå som sämre och tappa värde.

Skulle behöva ny bil själv, ny el-bil är dock för dyr, har även funderat i banor att belåna huset men det känns jättedumt att låna till nått som tappar värde så fort, men min nuvarande 12kMil/11år gamla VW kostar typ 30-40kSEK i (främst hjul-relaterade) reparationer/service varje år så typ 50kr/mil med nuvarande körning så köra gammal bil som faller sönder är inte direkt gratis det heller men ändå billigare än ny bil, så jag kör min skrothög i 2-3år till i väntan på lägre priser och kanske hunnit spara ihop lite mer till dess.
Varje månad du väntar bränner du upp flera tusen kronor bensin, pengar du istället skulle kunna lägga på att betala av billånet. Växla utgifterna på bränsle du har idag mot att i princip ha "gratis" drivmedel och lägg pengarna istället på avbetalning.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Varje månad du väntar bränner du upp flera tusen kronor bensin, pengar du istället skulle kunna lägga på att betala av billånet. Växla utgifterna på bränsle du har idag mot att i princip ha "gratis" drivmedel och lägg pengarna istället på avbetalning.
pendlar du i fjollträsk 1 mil om dagen så tankar man en gång i halvåret

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Teknikutvecklingen på elbilar går fortfarande så fort att det alltid finns nått runt hörnet och när ny teknik blir tillgänglig blir tappar de äldre bilarna värde mer än av det än ålder. Framöver kommer längre räckvidd, nya tekniker som V2H/V2G, trådlös laddning, mer effektiv produktionsteknik som sänker priser på nya bilar och därmed tappar äldre bilar mer av det. För Tesla kommer ny modell av Y nästa år och när den kommit kanske man vill vänta på Hardware v5 och sen efter det kommer garanterat nån annan teknik som får de redan producerade bilarna att framstå som sämre och tappa värde.

Skulle behöva ny bil själv, ny el-bil är dock för dyr, har även funderat i banor att belåna huset men det känns jättedumt att låna till nått som tappar värde så fort, men min nuvarande 12kMil/11år gamla VW kostar typ 30-40kSEK i (främst hjul-relaterade) reparationer/service varje år så typ 50kr/mil med nuvarande körning så köra gammal bil som faller sönder är inte direkt gratis det heller men ändå billigare än ny bil, så jag kör min skrothög i 2-3år till i väntan på lägre priser och kanske hunnit spara ihop lite mer till dess.
skall man vänta på något nytt får man vänta i all evighet

returen returen skrev:
pendlar du i fjollträsk 1 mil om dagen så tankar man en gång i halvåret
Ja kalkylen förutsätter ju som sagt att man avverkar 20 000mil på i alla fall 8 år. Kör man en halvmil till jobbet endast så är ju bil en dålig investering oavsett vilken bil man väljer

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns nog två typer av bilköpare
Dom som ser det som ett nödvändigt ont man måste ha för att bla ta sig till jobbet och dom som vill ha en nyare bil kanske för att få lite status eller kanske för att inte tappa den.

Tror att många av dom förstnämnda skruvar själv, byter olja filter hjullager osv dom andra kör den på verkstaden.

Själv är jag nöjd om bilen startar och går genom besiktningen, tanten vill inte åka i nån rishög 😄

Elbil är väl bäst om man har mer än 3-4mil enkel till jobbet annars ser jag ingen vits med dom...
En Tesla med fri laddning får man väl för 2-250' kanske billigare, det måste ju vara det bästa om man har laddstation i närheten och har dom pengarna drällandes.

Bilen jag köpte nyss för 33' kostade 29' för 2-3år sen enl biluppgifter så visst har det blivit dyrare

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Det är väl inte ens kontantinsatsen som primärt är det stora problemet utan det restvärdet på 280-400kkr man efter 2-5år skall upp med. Det är ju helt beroende på vad bilen är värd då och dessa pengar (restvärde-faktiskt värde) skall man ju spara ihop till dess (tillsammans med de månatliga amorteringarna) under den perioden om man har för avsikt att efter nollräntelånet inte kasta sig in i ytterligare bostadslån för att lösa bilen eller ett eventuellt skitdyrt blankolån.

Faktum är väl att har man inte 7000kr/månad netto över när allt är betalt så har man inte ens i närheten av råd med Teslan.
Problemet är primärt att man inte har råd att köpa en bil för 550 000 kr om man tänker sig att belåna sin villa. Det finns inga andra problem i detta specifika fall. TS har helt enkelt inte råd att äga en Tesla MY som den ville.

Om du väljer 36 månader så har du 293 tusen kvar på lånet, eller inte TS då denne har ju ändå belånat huset.
Och nånstans där bör man kunna få för bilen om man bryr sig om den något.

Enda vettiga är att ha minst insatsen innan man ens funderar på en bil, vare sig den kostar 50 tusen eller 900 tusen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du är helt fel på räntorna. Har du koll på listräntorna och vilka rabatter som erbjuds?
Rättade i efterföljande inlägg.

Unikt namn
Det löpande kostnaderna drar lätt iväg oavsett bil.

Service plus det lilla extra verkstaden föreslår samtidigt.

Nya däck spontant vid hjulskifteshotellet ist för att beställa däck själv med framförhållning och byta hemma.

Stor försäkring med extra allt.

Reparationer, lackskador och biltvättar.

Det går ju att vara lite smart och skala en hel del tusenlappar på årskostnaden med några aktiva val.

F
Rkarlsson skrev:
Problemet är primärt att man inte har råd att köpa en bil för 550 000 kr om man tänker sig att belåna sin villa. Det finns inga andra problem i detta specifika fall. TS har helt enkelt inte råd att äga en Tesla MY som den ville.

Om du väljer 36 månader så har du 293 tusen kvar på lånet, eller inte TS då denne har ju ändå belånat huset.
Och nånstans där bör man kunna få för bilen om man bryr sig om den något.

Enda vettiga är att ha minst insatsen innan man ens funderar på en bil, vare sig den kostar 50 tusen eller 900 tusen.
Håller jag inte med om öht. Ponera att TS hade en belåningsgrad på 35% på sin villa värderad till 10 miljoner. Tycker du det förändrar scenariot att låna på villan till kontantinsatsen på bilen?

V varpan1 skrev:
Väldigt många fossilbilister här som skränar om att köra halvgamla tunga dyrdrivna bensinbilar. Vad alla dessa individer helt bortser från är hur fruktansvärt dyrt det är att driva en av dessa bilar, oavsett om bilen kostar 1 SEK i inköp!
Någon ovan nämnde att hans bil hade varit så himla billig för den köptes för 10 000 SEK och såldes för 5 000 SEK efter lång användning, men han bortser helt ifrån de sjuka summorna han bokstavligen bränt upp ur tanken.

Följande räkneexempel illustrerar det hela. Räkna med att du kör bilen i 20 000 mil. 0,7 liter/mil är ett rimligt antagande i förbrukning. Bensinpriset som snitt 20kr/litern är också rimligt över de närmsta 5-7 åren (även om det antagligen är lågt räknat). Du kommer alltså lägga minst 280 000 SEK bara på bensin!!

Så din superbilliga gamla volvo 740 som är så toppen och var så billig i inköp kan du lika gärna ha fått för 0 SEK i gåva, den är ändå svinigt jäkla pissdyr att köra. Vi låtsas nedan att du köper en volvo kombi från typ 2010, eller kia från 2016 typ

-Gammalt as till v70, kia, audi a4 osv = 100 000 SEK i inköp
- Bränsle 20 000mil = 280 000 SEK
- Försäkring i 5-7 år = 30 000 SEK
- Reparationer, 1 årlig service, underhåll i 5-7år = 100 000 SEK
- Restvärde, typ 20 000 SEK högt räknat för en 20 år gammal bil som gått 30 000-40000mil?

Totalt: 490 000 SEK

Ny stor elbil = 600 000 SEK
- Bränsle 20 000mil = 20 000kr (1kr/kwh)
- Försäkring i 5-7 år = 30 000SEK (räcker med halv första 3 åren)
-Reparationer, service, underhåll = 20 000kr för bromsbyte 1 gång, bromsvätskebyte, kanske nåt annat smått. Nybilsgarantin täcker ju det mesta.
-Restvärde = 100 000 SEK? Antagligen lågt räknat för en 5-7 år gammal bil om man ser till dagens priser då de snarare är dubbla till trippla, men fine.

Totalt: 570 000 SEK

Föredrar man att köra en helt sprillans ny modern elbil istället för en 10-15 år gammal bil, och föredrar garantier och smidigt bilägande så skiljer det alltså inte särskilt mycket i pris. Man kan dividera om kostnaderna i smått hit och dit, men jag har räknat helt fair för båda exemplen. Anledningen är som man tydligt ser, att det är fruktansvärt mycket pengar som går till bensin. Min hållning är att jag bra mycket hellre lägger 280 000kr på något roligare än att köpa bensin för pengarna. Jag tycker inte heller om att köpa dyra bilar, men om jag är tvungen att betala svinmycket för bilägande oavsett så kan jag ju välja att lägga flera hundrs tusen på bränsle, eller lägga samma summa på en ny fräsch härlig rolig motorstark bil.
Vart har du kapitalkostnaden?

• Gilla
Helmersson
  • Laddar…
F
V varpan1 skrev:
Väldigt många fossilbilister här som skränar om att köra halvgamla tunga dyrdrivna bensinbilar. Vad alla dessa individer helt bortser från är hur fruktansvärt dyrt det är att driva en av dessa bilar, oavsett om bilen kostar 1 SEK i inköp!
Någon ovan nämnde att hans bil hade varit så himla billig för den köptes för 10 000 SEK och såldes för 5 000 SEK efter lång användning, men han bortser helt ifrån de sjuka summorna han bokstavligen bränt upp ur tanken.

Följande räkneexempel illustrerar det hela. Räkna med att du kör bilen i 20 000 mil. 0,7 liter/mil är ett rimligt antagande i förbrukning. Bensinpriset som snitt 20kr/litern är också rimligt över de närmsta 5-7 åren (även om det antagligen är lågt räknat). Du kommer alltså lägga minst 280 000 SEK bara på bensin!!

Så din superbilliga gamla volvo 740 som är så toppen och var så billig i inköp kan du lika gärna ha fått för 0 SEK i gåva, den är ändå svinigt jäkla pissdyr att köra. Vi låtsas nedan att du köper en volvo kombi från typ 2010, eller kia från 2016 typ

-Gammalt as till v70, kia, audi a4 osv = 100 000 SEK i inköp
- Bränsle 20 000mil = 280 000 SEK
- Försäkring i 5-7 år = 30 000 SEK
- Reparationer, 1 årlig service, underhåll i 5-7år = 100 000 SEK
- Restvärde, typ 20 000 SEK högt räknat för en 20 år gammal bil som gått 30 000-40000mil?

Totalt: 490 000 SEK

Ny stor elbil = 600 000 SEK
- Bränsle 20 000mil = 20 000kr (1kr/kwh)
- Försäkring i 5-7 år = 30 000SEK (räcker med halv första 3 åren)
-Reparationer, service, underhåll = 20 000kr för bromsbyte 1 gång, bromsvätskebyte, kanske nåt annat smått. Nybilsgarantin täcker ju det mesta.
-Restvärde = 100 000 SEK? Antagligen lågt räknat för en 5-7 år gammal bil om man ser till dagens priser då de snarare är dubbla till trippla, men fine.

Totalt: 570 000 SEK

Föredrar man att köra en helt sprillans ny modern elbil istället för en 10-15 år gammal bil, och föredrar garantier och smidigt bilägande så skiljer det alltså inte särskilt mycket i pris. Man kan dividera om kostnaderna i smått hit och dit, men jag har räknat helt fair för båda exemplen. Anledningen är som man tydligt ser, att det är fruktansvärt mycket pengar som går till bensin. Min hållning är att jag bra mycket hellre lägger 280 000kr på något roligare än att köpa bensin för pengarna. Jag tycker inte heller om att köpa dyra bilar, men om jag är tvungen att betala svinmycket för bilägande oavsett så kan jag ju välja att lägga flera hundrs tusen på bränsle, eller lägga samma summa på en ny fräsch härlig rolig motorstark bil.
Jag håller med dig i sak. Men nu räknar vi om med kapitalränta på rimliga 5% och säger att vi kör 2000 mil om året och alltså har bilskrället i 10 år. Vi köper bilen för sparade pengar. Skillnaden i inköpspris är alltså 500000kr och 500000x1,05^10 ger 814000kr. Alltså 314000kr till som du borde ta hänsyn till.

Och plötsligt ser det inte lika kul ut, även om elbilen snarare är säljbar för 200-250k än för de 100k du har i kalkylen och om vi samtidigt antar att fossil-aset samtidigt är klart för skroten och värt noll och inget.

• Gilla
Helmersson och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag håller med dig i sak. Men nu räknar vi om med kapitalränta på rimliga 5% och säger att vi kör 2000 mil om året och alltså har bilskrället i 10 år. Skillnaden i inköpspris är alltså 500000kr och 500000x1,05^10 ger 814000kr. Alltså 314000kr till som du borde ta hänsyn till.

Och plötsligt ser det inte lika kul ut, även om elbilen snarare är säljbar för 200-250k än för de 100k du har i kalkylen och om vi samtidigt antar att fossil-aset samtidigt är klart för skroten och värt noll och inget.
Helt rätt.

Det är det som ger rejält med ångest i det egna fallet.

Ska byta bil nu och behöver lägga till 500.000 kr i slutändan när nya är köpt och gamla är såld. Pengarna finns och cashar bilen. Tappar man 7% i avkastning så kostar bilen en halv miljon till i utebliven avkastning.

Köper man en ny bil för 700.000 kr utan inbyte så är det 4000kr i månaden i bara kapitalförlust som bara ökar.

Tomture61
Nu har jag inte läst alla 100 inlägg men detta med att köpa en 10k :- bil för att kunna göra sina resor .
Har kört på den på den vägen för 10 år sedan , inköp 20k , reparationer 40k (eget arbete på bil) under 3 år .
Vansinne !
Har nu en bil för 250k :- och enbart nödvändig service 🙂
Kan nu ägna livet åt familj - hus - hobby - trädgård 👍

• Gilla
  • Haha
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad kostar bensinen om 10år?
Vad kostar elen om 10 år på natten?
Isåfall får jag räkna med att elbilen drar 1.2kwh per mil och elkostnader är 1kr per mil.
För det var vad jag betalade förra månaden.

Eller elpriset var 18öre per kwh + 42 skatt+18överföring 4 öre påslag och sen moms så 102öre per kwh.

Räkna själv istället med dina siffror.

Eller titta på uträkningen och konstatera att elbilen inte är så dyr som man tror om man kör många mil.
Även om vi använder dina nya parametrar så har du räknat fel i första exemplet, cirka 7 kronor fel till bensinarens fördel. Skillnaden är inte 16 kronor, den är 9 kronor. Och en elbil drar generellt 2 kwh/h, inte 1,2.

Jag har aldrig påstått att det är så dyrt med elbil, kör en själv, men din kalkyl är vinglig.
Sedan kan du bara sia om dagsläget kostnadsmässigt och jag tror att vi är naiva om vi räknar med att staten inte kommer se den allt mer ökade elbilsflottan som en potentiell skatteintäkt, de har historiskt inte varit direkt blyga med att beskatta elen. Varför inte bara konstatera att du räknade fel?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du borde väl köpt dig en begagnad bil i hyfsat skick!
För 40 tusen blev den väl helrenoverad?

Köpte nyss en 9-5 för 12. Kostat på 5 - 6.
Troligen kommer den att rulla många mil än.
Bytt vevhusventillationen och oljetrycksgivaren för totalt 400 kr.

Redigerat:
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.