Hej,

Vi har köpt ett äldre hus med två badrum. Det mindre dushrummet på övervåningen är renoverat -09 med matta och tapet, det saknar fönster och har snetak över själva duschhörnan.
Det större badrummet är orginal med matta och tapet från 71 och har två fönster, vi kommer nog att renovera detta inom något år.

Problemet som jag har är att belysningen är ganska dålig i båda rummen och kommer bara från "badrumsspeglar". Det första jag tänkte prova med är att sätta in starkare lampor (givetvis hålla mig inom ramen för maxwatt) men om det inte skulle hjälpa hur gör man då?

I det större badrummet kanske man kan sänka taket och installera spotlights när man ändå renoverar men hur går man tillväga om man vill utöka belysningen i ett redan renoverat badrum?

Om du har vind ovanför så kan det gå att dra kablar upp genom taket och upp på vinden, därifrån vidare, helst till en kopplingsdosa som står i förbindelse med strömbrytaren till badrummet. Det krävs lite åtgärder för att förhindra att fuktig luft går upp i elröret och konsenserar inne i röret uppe på den kalla vinden.

Eller montera kabelkanal från badrumsskåpet eller kopplingsdosa mot taket och sätta en fin takarmatur. Dock borde det dras fram ännu en tändtråd till badrumsskåpet om du tar det från skåpet men är det infällt och vp-rör så borde det inte vara något problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.