Tobbe_3 skrev:
Det är enbart möjligt att göra så på enfasgrupper. Är det flerfasiga grupper får aldrig nollan kopplas bort okontrollerat. Den får bara brytas strax efter fasledarna.
Och de flesta grupper i ett hus är enfasgrupper, så jag förstår inte vad du är ute efter?

Tackar för alla svar tänkte lägga upp en bild på hur det ser ut, så får ni ett lite hum om vad jag snackar om.

Foto 2015-08-06 16 45 28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det elverkets mätare eller är det en undermätare i någon ekonomisk förening.? Jag känner inte till regelverket i Norge kring elabonnemang och konsicition.

Den anläggningen kan sannolikt ge max 2300 w (10A). Det motsvarar en 10 a grupp i Sverige

En förändring innebär en ny elcentral. Förövrigt är jag osäker man kopplar fler faser eller bara ökar säkringarna till t.ex 25 a samt monterar en liten gruppcentral.

tommib
De avklippta ledarna ser ju väldigt proffsiga ut. Platsar i mitt tycke i värsta elkopplingen, även om det inte (just nu) är något inkopplat i andra änden.

Tobbe_3: Vad tänker du på apropå koncession? Att mätaren sitter på en träplanka? Plomb?

Med tanke på matningens storlek skulle det kunna vara någon form av koloni stuga eller arrendestuga där föreningen står för anslutningen mot elleverantören. Då blir den mätaren bara en undermätare som föreningen läser av för att dela upp kostnaderna rättvist.

tommib
Ah, ja då förstår jag. Jo, 10A är lite i klenaste laget.... Omständigheterna kring det hela styr ju också vad TS kan göra med sin matning, det kanske inte går att säkra upp alls...

Tobbe_3 ja det är elverkets mätare och det är ingen kolonistuga utan en stuga mitt i norska urskogen :D
Jag kan använda ganska mycket ström samtidigt, tex kan tv, kyl, frys och ljus vara på samtidigt som jag kör en kompostkvarn på 2200w

Min gissning är att detta är en amatör elektriker som har gjort i början på 50 talet, säker mot en flarra whiskey i betalning.

Hur kan man se om det är en eller två faser?

Redigerat:
tommib
Nja, det är väl kompostkvarnen som drar mycket ström. TV, kyl, frys och belysning drar inte så mycket, grovt räknat kanske 500W totalt. Det skulle stämma ganska bra med att du har diazed 10A som klarar 2300W kontinuerligt och lite mer i korta perioder.

Nu är jag inte elektriker, särskilt inte norsk, men du kan nog utgå ifrån att det är ett IT-system med två faser och huvudspänning 230V. Det som ytterligare talar för det är att inkommande kabel inte verkar ha sin gulgröna ledare ansluten men det kommer en gulgrön ledare uppifrån som ev skulle kunna vara ett lokalt jordtag.

Om du mäter mot jord så bör du få runt 130V på båda ledarna om det är två faser. Är det en fas och nolla så kommer fasen att visa 230V mot jord och nollan 0V mot jord.

Min rekommendation är att du diskuterar problemet med en lokal elektriker. Dom känner till lokala förhållanden på platsen t.ex vilka krav elbolaget stäłler för att gå med på förändringar. Antingen uppsäkring av befintlig 2 fas matning eller kombinationen 3 fas matning och uppsäkring.

Är det dina mätarsäkringar ? Detta eftersom ofta sitter under mätaren i normala fall. Det kanske bara är gruppsäkringar..

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Avemo skrev:
Om du mäter mot jord så bör du få runt 130V på båda ledarna om det är två faser. Är det en fas och nolla så kommer fasen att visa 230V mot jord och nollan 0V mot jord.
Stämmer verkligen det där? Vitsen med ett IT-system är ju just att det saknar kontakt med jord så TS ska egentligen inte få någon spänning alls mot jord om det inte redan finns ett jordfel i systemet.

Hur som helst är det egentligen inte relevant för TS eftersom hen vill öka effektuttaget och därmed ändå måste uppgradera anläggningen. Jag håller helt med Tobbe_3, kontakta en lokal elektriker som får sköta kontakten med nätägaren, det är lättast.

Jag medger att relevansen av mätningen är begränsad, men det borde gå att mäta. Härom dagen hjälpte jag en norsk hissmontör att felsöka ett fasfelsrelä. Han hade redan innan han ringde mätt upp att det var 130 volt på alla faser mot jord. Utan att behöva veta hur det går till kunde jag därmed sluta mig till att man kan mäta så och att somliga yrkesmän i Norge också gör det.

Om inte annat borde det finnas en kapacitiv koppling mellan faserna och jord som är stor nog för att instrumentet skall ge utslag.

IT anläggningar har ofta en impedans kopplad mellan transformatorns mittpunkt i Y kopplingen och jord. Det gör att inte hela distrubitionsnätet " flyter" omkring p.g.a åskurladdningar m.m. Annars kan man få höga spänningar mot jord trots att huvudspänningen bara är 230 V. Det ger även större möjligheter att upptäcka det förata jordfelet för leverantören. Det apeciella med ett IT system är att anläggningen kan fungera elektriskt med ETT fullständigt jordfel. T.ex en avskavd isolering på en fasledare som har kontakt med ett jordat föremål. Då kommer hela anläggningen att fungera med följande spänningar mellan fas och skyddsjord. T.ex. 230 v L1- jord 0 v L2 - jord och 230 v L3 - jord. Normalt hade man haft 133 v mellan faser och jord.

Det är också en stor nackdel i allmänt distrubitionsnät där en kund orsaka ett problem i hela lågspänningsnätet under den aktuella transformatorn och fortfarande ha fullgod funktion. Spänningsökningen mellan fas och skyddsjord kan i värsta fall trigga igång ett begynnande jordfel hos en annan kund.

I industrin och i säkerhetskritiska tillämpningar är istället den egenskapen en tillgång för att slippa ett direkt totalstopp vid ett jordfel i t.ex. motor. Men dom anläggningar har ofta en driftelektriker som tar hand om problemet snarast. Där ägs all utr av företaget.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.