Ska utföra några el-arbeten hemma i december och misstänker att jag inte hinner betala samtliga fakturor innan årsskiftet. Hur fungerar det då med ROT-avdraget? Visst kan jag utnyttja ROT-avdraget ändå men att det innebär att det först deklareras för inkomstår 2013?

ROT dras det år fakturan har betalts eller bokförts hos utförande firma. Därför är det viktigt att man betalar i god tid innan årsskiftet så att inbetalningen registreras på rätt sida nyår annars blir 2013 års ROT belastat.

Ok! Men det är ingen risk att gå miste om några ROT-pengar om jag betalar 2013 istället? Jag har inga planer på att utnyttja något mer ROT- avdrag så det finns utrymme i varje fall.

Betalar du 2013 så blir det på ROT för 2013.
Men om du har pengarna nu så varför inte nyttja ROT för 2012 och har kvar beloppet för 2013.
Det oväntade kan ju hända och kan vara bra att ha den som reserv.

Självklart kommer jag utnyttja ROT. Det handlar inte om att jag har pengar eller ej utan när jag blir fakturerad arbetet. Jobbet utförs i mitten på december så jag misstänker det kan bli problem att hinna innan årskiftet.

Prata med firman, dom kommer att förstå din situation och kommer att se till så att du får räkningen i tid. Är det något strul kan du även ha möjlighet att betala i förskott (även om det kanske inte är helt optimalt om man tex inte har material som säkerhet).

Hemmakatten skrev:
Arbetet skall vara BÅDE utfört OCH betalat 2012 för att man ska få göra ROT-avdrag för år 2012. Hinner allt inte bli färdigt i år så be om en delfaktura så kan du åtminstone dra ROT på det arbetet för 2012.
Det är möjligt att du anser det, men skatteverket menar att det ska vara betalt 31/12 och slutfört 31 Jan året därpå.

Så här menar SKV (förvisso så är sidan från förra årsskiftet).

Har du köpt husarbete, dvs. hushålls- eller ROT-arbete under året? Då är det några saker du bör tänka på inför årsskiftet. Här har vi sammanställt det du bör tänka på.
[h=2]Du kan bara få skattereduktion för utförda arbeten som du har betalat under året[/h]Du kan bara få skattereduktion med belopp som du har betalat under året och där du har använt fakturamodellen. Om arbetet utförs under 2011 men du betalar fakturan någon gång under 2012, t.ex. i januari 2012, kommer den preliminära skattereduktionen att komma med i deklarationen som du lämnar 2013.

[h=2]Arbete som du har betalat i förskott[/h]Om du betalar för arbete i förskott under 2011 krävs det att arbetet är utfört senast den 31 januari 2012 samt att utföraren ansökt om utbetalning senast den 31 januari 2012 för att du ska kunna få preliminär skattereduktion. Skattereduktionen ska tillgodoföras för 2011 eftersom betalningen för det utförda arbetet gjordes 2011. Om arbetet inte har utförts senast i januari 2012 kommer utföraren inte att kunna få någon utbetalning från Skatteverket och du kommer därför inte heller att tillgodoföras någon preliminär skattereduktion.
Mer information finns i Skatteverkets ställningstagande 2011-11-10,dnr 131 639108‑11/111.

Hemmakatten
Nej, det är fel. Arbetena måste vara betalda och utförda under 2012.
Se bifogad länk.
http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/rotochrutarbete/privatrotochrutarbetefaq/enmalareskamalaomimitthusarbeteskapaborjasundersenaredelenav2012ocharbetetkommerattvaraslutfortunderjanuari2013arbetskostnadenuppgartill20000kronorkanjagfaskattereduktionmedhalvabeloppet2012eftersomhalftenavarbetetarutfortda.5.233f91f71260075abe8800014747.html

Bifogar länkens text.
[h=2]"Rot- och rutarbete[/h] En målare ska måla om i mitt hus. Arbete ska påbörjas under senare delen av 2012 och arbetet kommer att vara slutfört under januari 2013. Arbetskostnaden uppgår till 20 000 kronor. Kan jag få skattereduktion med halva beloppet 2012 eftersom hälften av arbetet är utfört då?

Du kan inte dela upp skattereduktionen på två år eftersom du betalar hela arbetet först den 31 januari 2013. Du kommer att tillgodogöras hela skattereduktionen under 2013 även om en del av arbetet är utfört under 2012."

Men din länk syftade ju på att arbetet betalades året därefter. Själv tillämpade jag modellen som skatteverket beskrev ovan utan problem. Arbetet betaldes i mellandagarna och jobbet slutfördes under januari, precis som skatteverket skriver är helt ok.
Jag gjorde slutbetalningen av materialet när arbetet var klart i januari.

• Gilla
biggles12
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Men din länk syftade ju på att arbetet betalades året därefter. Själv tillämpade jag modellen som skatteverket beskrev ovan utan problem. Arbetet betaldes i mellandagarna och jobbet slutfördes under januari, precis som skatteverket skriver är helt ok.
Jag gjorde slutbetalningen av materialet när arbetet var klart i januari.
Helt rätt. Har själv gjort detsamma och helt enligt Skatteverkets regelverk.

Hemmakatten
Ber om ursäkt för mitt felaktiga inlägg #7. :o Nimajneb och AndersS har alldeles rätt. Hoppas nu bara att de som läser tråden fortsätter att läsa hela tråden och inte slutar vid mitt felaktiga inlägg.

Raderade inlägg #7. Tycker ni att det räcker så?

Jag hoppar på tråden.

Har fått en del arbeten gjorda i december som kommer avslutas nu i januari förhoppningsvis. Jag sade tidigare till firman att jag skulle vilja få roten på 2012 om de hinner, men vill inte betala i förskott. Han sade då att det kan han lösa genom att skicka faktura med betaldatum i december, jag betalar när det i klart i januari och allt ser ut som att det var betalt i december.
En liten fuling alltså.
Nu funderar jag dock om det är en så bra idé, finns det en risk med upplägget att jag står utan avdraget? Kan skatteverket se att det betalats för sent? Det lär väl bero på hur firman och dess underleverantör registrerar roten?

Jag tror att skatteverket kontrollerar vilken dag pengarna kom in på firmans konto och det är det datumet som gäller. Nu görs ju inte den här kollen per automatik men om det vid en granskning framkommer att du betalat efter 1/1 så lär ROTen dras på det nya året.

vojma skrev:
Jag tror att skatteverket kontrollerar vilken dag pengarna kom in på firmans konto och det är det datumet som gäller.
man kan ju alltid betala kontant...... svårt att kolla för skv, att man sen inte gör det rent praktiskt är ju en annan sak

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.