Hej.
Vi har nyligen köpt ett hus från -69 och håller nu på att renovera ett sovrum som tidigare har haft kattvinden igenbommad. Jag funderar på att bygga in klädkammare i kattvinden, men har lite funderingar och hoppas att någon har möjlighet att hjälpa mig. Jag var väl ingen naturbegåvning i slöjd, men nuförtiden finns ju lyckligtvis inter-net.
  1. Enligt takstolsritningen så är det stödben i väggarna. Då borde det väl gå att riva väggen så länge man lämnar stödbenen? Kan man även plocka bort stöttorna till stödbenen så länge man ser till att stödbenen är ordentligt förankrade i golvreglarna?
  2. Hur isolerar man bäst kring klädkammaren (tak och vägg)? Är det lika bra att isolera hela vägen ut till ytterväggen på nedre våningen när man ändå håller på? Hur undviker man problem med fukt?
  3. Är det mögel på insidan av taket, vad gör man i sådana fall åt detta?
Renoveringsarbete i sovrum, vägg delvis riven visande träreglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete av sovrum med delvis rivna väggar som visar trästommen och isolering.
Skapa konto
Delvis isolerad vägg med synliga stödben och golvreglar under renoveringsarbete i ett hem från -69.
Skapa konto
Trävägg och tak med synliga stödben och fuktfläckar vid renovering av äldre hus.
Skapa konto
En handritad takstolsritning med måttangivelser och detaljer, avsedd för byggprojekt.
Skapa konto
.
Med lite tur så kanske det finns någon där ute som har gett sig på något liknande. Tack på förhand!

• Gilla

Bästa svaret

1) Du kan riva väggen mellan takstolarna men lämna kvar stödbenen och strävorna.
2) Det bästa är att samla isoleringen kring kattvindsväggen så att det finns en obruten luftspalt bakom snedtaksisoleringen.
3) Om det finns mögel på råspontens insida, ta ett djupt andetag, ta ett till... Allvarligt talat, det gäller att analysera orsaken. Relativ luftfuktighet, virke, ventilation. Det finns inget givet svar.

• Gilla
Dempah och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
1) Du kan riva väggen mellan takstolarna men lämna kvar stödbenen och strävorna.
2) Det bästa är att samla isoleringen kring kattvindsväggen så att det finns en obruten luftspalt bakom snedtaksisoleringen.
3) Om det finns mögel på råspontens insida, ta ett djupt andetag, ta ett till... Allvarligt talat, det gäller att analysera orsaken. Relativ luftfuktighet, virke, ventilation. Det finns inget givet svar.
Tack för svaret! Då satsar jag nog på att isolera snedtaket ut mot ytterväggen.
Då ska jag bara klura ut hur jag ska komplettera ångspärren, i dagsläget sitter det någon slags plastad svart papp.
Fläcken på råsponten var för övrigt snustorr, så det måste ha varit något gammalt.

Om huset är byggt 1969 så kan den plastade svarta pappen vara en asfaltimpregnerad papp (vanlig beteckning AC 350). Det var dåtidens ångspärr. Plast blev inte vanligt förrän på 1970-talet. Valet av typ av ångspärr hänger ihop med valet av isoleringsmaterial. Mineralull (som saknar hygroskopisk förmåga) ställer högre krav på ångtäthet än cellulosa, lin etc.

• Gilla
Jappse och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.