M Markus P skrev:
Ok, då testar vi en ny variant. Snålaste bygget kan vi nog vara överens om att Violina tog hem priset för, dvs med bara lastpallar, men rent praktiskt är det ju knappt genomförbart, särskilt som jag inte kommer till med bil vid det här bygget. Svår också på ojämnt underlag. Så den varianten blir det inte.

Jag har tagit till mig av kritiken och lagt till ett kryss, och även ändrat konstruktionen en smula. Denna är enklare att bygga då den inte är beroende av cc-måttet på väggreglarna. Tror vi börjar närma oss den bästa lastpallslösningen med hänsyn till faktorerna stabilitet, ekonomi och byggbarhet.

Fortfarande skeptisk?

Jag skulle då inte dra mig för att gå på den, tror detta kommer bli stabilt så in i norden, men å andra sidan har jag aldrig ens bekymrat mig med att bygga en ställning förr, så detta är ju lyx oavsett ;). Nu är man ju dock inte 20 år längre så utmaningen att klättra runt som en apa bland takstolar och provisoriskt uppsatta steg lockar inte lika mycket som förr.
På denna konstruktion är bomlaget på fel håll, endast tre tunna brädor i pallen som tar upp hela lasten. Du måste vända pallarna 90gr isf.

• Gilla
Markus P och 1 till
  • Laddar…
H HerrP skrev:
[länk]. Kanske de kan ge dig mer tips på lösningar?
Hm.....
Fick detta fel på din länk "Error code: SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN"

Sittställning
M MrMagic skrev:
På denna konstruktion är bomlaget på fel håll, endast tre tunna brädor i pallen som tar upp hela lasten. Du måste vända pallarna 90gr isf.
Exakt min tanke, det blir bara en massa extra mtrl som inte bidrar till konstruktionen

Hej! Jag tycke det är kul att du tänker lite utanför boxen. Jag är lite som du att är det bara för eget bruk och jag kan stå och dra och slita i den utan att den rör sig så är jag okej med det. Ska det upp några större laster, pallar med takpannor eller dylikt eller yrkesfolk/vänner, så är jag betydligt mer skeptisk då du står som ansvarig. Det är min åsikt men inget som påverkar fysiken bakom det hela, endast att jag skulle känna skuld om något händer.

Nu till det roliga i frågan. Hur kan det bli bättre stabilare!
1. Som tidigare nämt. Så långa sneslå som möjligt. Ut ifrån ditt fall tror jag det är svårt att hitta som går hela vägen men ju länge ut i hörnen du får det ju bättre.
3D-modell av en konstruktionsställning med snedstöd, pallhyllor och säkerhetsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Som förra skrivare nämnde så är pallarna starka på längden pga att det varje "skida" blir lite som en balk. För att lösa det hade jag nog haft en stående regel i mitten på varje pall och inte barapå de två yttersta skidorna. Alternativet är att du gör hela lite djupare och stoppar in pallarna på tvären. På så sätt får du bra styrka i pallen (förutsatt som du skriver att pallarna är bra kvalite). Att tänka på också är att man lägger pallarna så kraften inte hamnar på de bärande balkarna mellan "klossarna" i "skidorna".
Ritning av EUR-pall med måttangivelser och tre röda pilar som pekar på potentiella förstärkningspunkter.
Skapa konto

3. Skydd så man inte glider. Min erfarenhet är att lastpallar som blir blöta kan bli ruskigt hala. förslagsvis ställer du en trall på insidan av stolparna som går hela vägen. alternativt så skruvar du en regel på både in och utsida av pallarnas ovansida så du får glidskydd på båda sidorna som dessutom ger dig ett lager till för att hålla ihop pallarna på ett bra sätt som lätt kan skruvar av efter. 3D-modell av en byggställning med långa sneslår och glidskydd för bättre stabilitet.
Skapa konto
3D-modell av en hemmagjord ställning konstruerad av lastpallar och stöttas av triangelformade stag.
Skapa konto

Det är vad jag kan komma på sär på morgonkvisten under frullen iaf. och åter igen. Har du spill så montera allt du kan hitta på diagonalen så får du en kraftig fin ställning. Trianglar är guds gåva för stabila byggen.

• Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
Ja gjorde såhär när vi byggde. Funkade kanon, hade tre stycken.

• Träställning monterad på sidan av ett hus under konstruktion med synlig trästomme och grå ytterpanel.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Vet inte, borde de det? Känns som att det borde kvitta. Är en sektion vridstyv så borde hela sidan bli det.
Helst en sträva över hela sidan, alternativ en i varje fack på långsidan. Som jag ser de har du just nu byggt ett korthus.

• Gilla
hanson#16
  • Laddar…
Gjorde en ställning som är fäst i huset. Mycket stabil! Varför utrustar man inte huset med fästen från början?

• Hemgjord träställning som är fastsatt vid ett hus bredvid en stege, omgivet av grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Arg
Bo Rås och 3 till
  • Laddar…
K
Jag hade inte varit orolig för att pallen inte fått stöd i mitten. Men å andra sidan kostar det inte mycket att sätta en regel där med..

• Gilla
gs242
  • Laddar…
Kör med 45mm virke istället för pallarna.
Skruva med 6x90 skruv.
Inre stolpen kan skruvas i takstolen.
Målbild se inlägg #65

Ut och bygg istället för att sitta på ett forum och spåna.

//AA

M Markus P skrev:
Smart! Blir ju en galen mängd pallar att släpa dit dock, men man skulle ju kunna sätta pallar stående på kortsidan som mellanlager, det hade kunnat funka =)
Om man har en snäll granne med lastare och pallgafflar så är det gjort på en timme. :-)

Jag jobbar som ställningsbyggare och blir skräckslagen när jag ser vissa av konstruktionerna här. Jag hade satsat på att hyra en riktig ställning, det är dumt att snåla in på säkerheten. Vi hade tagit ca 700kr i grundavgift och sedan ca 70kr/dag för den ställningen.

• Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
Det enda ursprungsförslaget gör är att ersätta gångplanken med lastpallar och intruducera en skruvad skarv vid varje stolpe och som dessutom är lite knepig att få till på ett "kvalitetssäkrat" sätt.
Jag tror jag väljer de traditionella gångplanken.

• Gilla
Christer165
  • Laddar…
Husfasad med ställning av reglar och plank, kryssstag och delvis synligt räcke.
Skapa konto

Jag har byggt med reglar och plank.
Stående 45x90, underslag 45x70, gångplankor 45x220, sen en del 22x95 som kryss och räcke. Vagnsbult mellan reglar, kryss och räcke, gångplankor skruvade. Det syns inte så bra på bilden men det är krysstag i alla tre plan. Längsta regeln är 5,10 m, högsta gångplanka på ca 4,20. De två mittersta innersta stolparna är skruvade i väggen också.

Jag borrade hål varje meter i reglarna och plankorna, samt med 283 cm avstånd i kryssen, så det är lätt att bygga om ställningen till annan storlek/höjd/bredd och få alla delar att passa.

Jag förordar krysstag i alla plan. Det gör ställningen rejält stabil.

• Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Problemet är väl att inte alla har 100' (om man behöver modell stor) till en ställning när man samtidigt ska bygga/renovera.
Men visst kan man få sin "hyra" gratis genom att göra så
Inte behöver det kosta så mycket inte. Min ställning var 170 m2 och kostade 17.000:- jag sålde den för 19.000:- efter att ha haft den nåt år.

• Gilla
nino
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Det är dessutom inte helt enkelt eller riskfritt att bygga en haki-ställning eller motsvarande på egen hand.
HAKI är lättbyggda även på egen hand. Köpte en beg. billig för många år sedan och sålde den för samma summa för 2 år sedan. Det är gott om dem på marknaden. Använde pallar lite på ett bygge, men det var för knöligt och tog för mycket tid. Sedan ville jag vara säker när vi belastade med murblockoch maskiner. Inte svar på din fråga, men tips om att komma billigt undan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.