43 644 läst ·
117 svar
44k läst
117 svar
Utmaning - vem kan bygga snålaste byggställningen på lastpallar?
Tja, det är ju din åsikt, men nu handlar ju inte tråden om det, utan hur man kan göra det med lastpallar för att tjäna en slant. Att bygga en träställning utan begränsande faktorer är ju inte speciellt svårt. Då gör man förslagsvis som i rapporten HerrP länkade till (utmärkt läsning).snuttjulle skrev:
Jag menar att priset totalt blir lägre om man får pengar för utmärkta pall och kanske till och med över till annat än gångdelen på ställningen. Har själv flera gånger försökt använda gratis material för att göra nått billigt men det har i slutänden blivit dyrare än att köpa rätt direkt. Men handlar det bara om att just använda pall så fyll upp hela vägen och säkra dem vartefter med det du har tillgängligt.
Alltså jag orkar inte... Måste man vara negativ eller dra fram pekpinnen för att delta i en diskussion? Trist inställning många har att jag kommer bygga ett fallfärdigt korthus bara för att jag inte vill hyra en ställning. Det GÅR faktiskt att lösa saker på andra sätt än vad som är praxis inom byggbranschen, även utan att skada sig eller dö.
Jag är inte ett dugg orolig för att ställningen inte blir stabil när jag är klar, oavsett hur jag väljer att bygga den. Jag är alltid noggrann och grundlig. Ville mest ha lite tips och idéer för att vidareutveckla grundtanken. Har ni inget att bidra med mer än oro för min eventuellt plötsliga bortgång, så behöver ni inte bemöda er. Tack.
Jag är inte ett dugg orolig för att ställningen inte blir stabil när jag är klar, oavsett hur jag väljer att bygga den. Jag är alltid noggrann och grundlig. Ville mest ha lite tips och idéer för att vidareutveckla grundtanken. Har ni inget att bidra med mer än oro för min eventuellt plötsliga bortgång, så behöver ni inte bemöda er. Tack.
Det är dessutom inte helt enkelt eller riskfritt att bygga en haki-ställning eller motsvarande på egen hand.A Avemo skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Borde inte snedsträvorna vara i de yttre fackenM Markus P skrev:Ok, då testar vi en ny variant. Snålaste bygget kan vi nog vara överens om att Violina tog hem priset för, dvs med bara lastpallar, men rent praktiskt är det ju knappt genomförbart, särskilt som jag inte kommer till med bil vid det här bygget. Svår också på ojämnt underlag. Så den varianten blir det inte.
Jag har tagit till mig av kritiken och lagt till ett kryss, och även ändrat konstruktionen en smula. Denna är enklare att bygga då den inte är beroende av cc-måttet på väggreglarna. Tror vi börjar närma oss den bästa lastpallslösningen med hänsyn till faktorerna stabilitet, ekonomi och byggbarhet.
Fortfarande skeptisk?
Jag skulle då inte dra mig för att gå på den, tror detta kommer bli stabilt så in i norden, men å andra sidan har jag aldrig ens bekymrat mig med att bygga en ställning förr, så detta är ju lyx oavsett. Nu är man ju dock inte 20 år längre så utmaningen att klättra runt som en apa bland takstolar och provisoriskt uppsatta steg lockar inte lika mycket som förr.
Jag försöker inte dra fram några pekpinnar eller vara negativ utan bara tänka på ett annat sett.
Själv ser jag det som en stor nackdel att behöva få upp tunga EUpall till den höjden och vill ge den tanken så du inte börjar bygget och upptäcker att det inte blir bra. Min tanke när jag bara läste texten va att du skulle använda pallen i den nedre delen av ställningen som stag åt något håll då de är ganska stadiga över diagonalen.
Men blir du bara sur när jag inte kommer med rena hejarop så skit i det då.
Själv ser jag det som en stor nackdel att behöva få upp tunga EUpall till den höjden och vill ge den tanken så du inte börjar bygget och upptäcker att det inte blir bra. Min tanke när jag bara läste texten va att du skulle använda pallen i den nedre delen av ställningen som stag åt något håll då de är ganska stadiga över diagonalen.
Men blir du bara sur när jag inte kommer med rena hejarop så skit i det då.
M Markus P skrev:Alltså jag orkar inte... Måste man vara negativ eller dra fram pekpinnen för att delta i en diskussion? Trist inställning många har att jag kommer bygga ett fallfärdigt korthus bara för att jag inte vill hyra en ställning. Det GÅR faktiskt att lösa saker på andra sätt än vad som är praxis inom byggbranschen, även utan att skada sig eller dö.
Jag håller med dig 100% eller ja nästan
Spontant tänker jag att pallarna är tunga och jobba att handskas med på den höjden och hade nog lagt mer krut på att själva vridstyvhet och så. Ett fjuttit plank håller lätt en persons vikt men jag tänker kanske att vikten av pallarna på höjden kan blir lite väl om det skulle bli lite svajigt ? Svårt att säga förrän man provat.
Blir det inte lite som att den övre delen på pallen är det som faktiskt håller nånting och kuberna och nedre inte direkt bidrar till nånting ?
Jag hade kört på och lagt till efter hand man märker vart det behövs.
Så här såg det ut i Kina när jag va där, trodde jag hade en bild på en monterad men tyvärr
Jo, det är sant som du säger att pallen nyttjas dåligt och mycket av virket är onödigt. Samtidigt har jag som sagt testat att ställa upo en pall så för att kolla stabiliteten, och den kändes råstabil. Men egentligen hade det kanske varit bättre att montera ner virket i pallarna och använda dem typ som plank tvärs över bärreglarna.Forlowt skrev:
Jag håller med dig 100% eller ja nästan
Spontant tänker jag att pallarna är tunga och jobba att handskas med på den höjden och hade nog lagt mer krut på att själva vridstyvhet och så. Ett fjuttit plank håller lätt en persons vikt men jag tänker kanske att vikten av pallarna på höjden kan blir lite väl om det skulle bli lite svajigt ? Svårt att säga förrän man provat.
Blir det inte lite som att den övre delen på pallen är det som faktiskt håller nånting och kuberna och nedre inte direkt bidrar till nånting ?
Jag hade kört på och lagt till efter hand man märker vart det behövs.
Så här såg det ut i Kina när jag va där, trodde jag hade en bild på en monterad men tyvärr
Att slänga upp pallarna på ställningen är jag däremot inte så orolig över, såå tunga är de inte. För ett par veckor sen slängde jag och grannen upp limträbalken i nocken, 115x360x6500, med handkraft och utan någon byggställning alls. Med den erfarenheten i backspegeln känns allt annat så mycket enklare
En annan billig metod är att köpa en begagnad byggställning och sedan sälja den när du är klar.M Markus P skrev:Hej vänner!
Håller som bäst på med ett litet husbygge hemma, och nu när det vankas takarbete så ska det byggas byggställning. Det vanliga är ju att hyra en ställning, men nu när det har varit så dåligt väder så har man ju haft tid att fundera lite, och då slog mig tanken att det borde gå att bygga en själv. Någon som testat?
Fördelarna med att bygga en själv är, som jag ser det, följande:
- Kostnaden blir kanske likvärdig, men allt material kan återanvändas.
- Ett bra sätt att använda spillvirke från byggarbetsplatsen
- Alltid kul att bygga eget! =)
Jag har i princip obegränsad tillgång på lastpallar så jag tänkte att jag skulle försöka använda dem för att få ner kostnaden en smula. Jag tänker mig något sånt här (se bifogad bild). Jag har snålat på virket så mycket jag har vågat, utmaningen är ju att det ska bli så billigt som möjligt! =). Virket i bilden är följande:
grön - trall 28x120
gul - regel 45x70
röd - läkt 25x5
Om man går efter byggmax priser så landar priset på ca 1050kr om man köper allt virke nytt. I själva verket använder man ju såklart så mycket spillvirke man har först. Den tvärgående trallen kan man ju tillexempel byta ut mot det längsgående virket i en lastpall, så skippar man den kostnaden, bara att demontera några lastpallar.
Någon som kan komma på en bättre lösning för väggpartiet i exemplet? Och kanske viktigast av allt, hade ni vågat gå på denna byggställning?!![]()
Jag gjorde det och tjänade några tusenlappar på affären OCH hade en proffsigt pålitlig ställning helt utan tidspress av dyr hyra.