Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Som man ser på bilden är bjälklaget placerat så att respektive limträbalk är så kort som möjligt- självklart.
På detta ska det läggas ett vattenburet golvvärmesystem, Uponor 20x2mm.
Tanken var att välja Uponor´s alternativ som går ut på att man, över OCH tvärs limträbalkarna skruvar fast reglar 28x120mm. Genom denna dimension kan man slippa lägga spontad golvspånskiva över som krävs om man istället kör 22x120mm reglar. Kanon, ett värmeslukande lager (golvspånskivan) mindre, och alltså 22 mm närmare värmekällan.
Nu till mina problem:
Parlettgolvet ska läggas TVÄRS 28x120mm reglarna enligt Uponors rekommendationer. Jättekul, det innebär i mitt fall att golvet kommer läggas i fel riktning. Golv ska ju läggas som alla säkert vet LÄNGS största fönsterrutor- JA våra största rutor är på vänstra kortväggen som dessutom är söderläge=mycket solljus. Vidare ska man alltid lägga golvet LÄNGS längsta väggen. Vi vill lägga det längs enligt ovan två sista rekommendationer.
Frågor:
1. Är det så petigt med Uponors rek som säger TVÄRS reglarna 28x120mm? Antar att det är för att förhinda att parkettgolvets längsgående spont inte hamnar precis emellan två reglar och därmed stressar parkettens spont. Men där ligger ju golvvärmeslang i sin värmespridningsplåt, så det är väl ingen fara?
2. Verkar hyffsat omöjligt att få tag på dimensionen 28x120mm. Såg att vissa kör med betydligt vanligare 28x70mm, men om man kör med denna dimension, tappar man inte lite av stumheten i golvet pga av svagare bredd per regel, jämfört mot en 120mm bred?
3. Ska man köra lumpapp mellan golvvärmeplåtarna och parkettgolvet?
4. Jag vill helst inte vända 90 grader med ett extra lager plank ovanpå eller emellan varje limträbalk, för att sedan ovanpå detta lägga 28x120mm reglarna, nu i rätt riktning för parkettgolvet. Jag vill lägga 28x70 tvärs över limträbalkarna enligt bild, trycka i golvvärmeplåtarna emellan, i med 20x2 slang, över med lumpapp och sedan parkettgolvet LÄNGS 28x120mm reglarna och därmed skulle golvet ligga i rätt riktning till solinsläpp etc. Såvida ingen skriker högt?
1000 tack på förhand för er expertis!!
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Det finns ingen möjlighet att kottla i bjälklaget och lägga dina 28×70 på "rätt" håll för dig? Och så som jag lärt mig om golvläggning så ska golvet läggas längs med ljusinsläppet. Och då stämmer ju det med längsta väggen.
Fantastiskt!
Tack för tips om gips
Ser framför mig följande fördelar:
-löser mitt problem med att "vända" 90 grader för att få rätt orientering för parketten
-behöver ingen lumppapp
-förbättrar ljudisoleringen
-gips leder värme bättre än trä
-dött material är alltid bra
En utmanande fråga:
Kan man inte köra renoveringsgips istället, 6mm tjock?
Både renoveringsgips och golvgips är fiberförstärkta
Frågar för det skulle innebära halva vikten och lite billigare
Tack för tips om gips
Ser framför mig följande fördelar:
-löser mitt problem med att "vända" 90 grader för att få rätt orientering för parketten
-behöver ingen lumppapp
-förbättrar ljudisoleringen
-gips leder värme bättre än trä
-dött material är alltid bra
En utmanande fråga:
Kan man inte köra renoveringsgips istället, 6mm tjock?
Både renoveringsgips och golvgips är fiberförstärkta
Frågar för det skulle innebära halva vikten och lite billigare
Håller på och lägger samma system.
1. Om du ska ha parketten stadig så ska den läggas tvärs och vara minst 15mm. Om jag tolkar dig rätt så hänger punkt 1 & 4 ihop då du vill ha rätt riktning med tanke på ljusinsläppet. Vi har samma dilemma men löst det genom att lägga holländskt mönstrad parkett.
2. Jag fick tag på 28x120 genom att kontakta en mindre brädgård som är med i XL-Bygg kedjan, de fick fram obehandlad virke avsett för trall (kostade dock mer än impregnerad virke...)
3. Lumpapp eller inte beror på vad golvtillverkaren säger.
4. Punkt 2?
1. Om du ska ha parketten stadig så ska den läggas tvärs och vara minst 15mm. Om jag tolkar dig rätt så hänger punkt 1 & 4 ihop då du vill ha rätt riktning med tanke på ljusinsläppet. Vi har samma dilemma men löst det genom att lägga holländskt mönstrad parkett.
2. Jag fick tag på 28x120 genom att kontakta en mindre brädgård som är med i XL-Bygg kedjan, de fick fram obehandlad virke avsett för trall (kostade dock mer än impregnerad virke...)
3. Lumpapp eller inte beror på vad golvtillverkaren säger.
4. Punkt 2?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara