19 963 läst ·
45 svar
20k läst
45 svar
Utlösningsvillkor med diazed vs dvärgar
Nackdelen med den karakteristiken är att det är svårare att klara utlösningsvillkoret.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Enligt forumreglerna ska du inte citera som du gör.
Jag svarar på föregående inlägg.
Jag svarar på föregående inlägg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vilken karakteristik menar du? Kan du inte försöka skriva ett inlägg med mer än tre rader där du förklarar allt det där med lättare och önskvärt etc. Det blir liksom lite kryptiskt att resonera annars.D Daniel 109 skrev:
Jag svarar på föregående inlägg...
”Det var min tanke, ja. Dvs att det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att bygga en temperaturberoende dvärgbrytare med samma kortslutningsegenskaper som en smältsäkring. ”
”Det var min tanke, ja. Dvs att det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att bygga en temperaturberoende dvärgbrytare med samma kortslutningsegenskaper som en smältsäkring. ”
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jag anar att Daniel är ute på lite djupt vatten... inget fel med det det kan hända den bästa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Men LSA's inlägg innehåller två stycken... Men ok, jag förstår, vi lägger ned frågan.
Efter som den bryter snabbt över ett tröskelvärde så får man en snabb brytning vid kortslutning även om den är rellativt långsam under den strömmen.
Om vi kunde tillverka en elektromagnetisk trip-mekanism som byggde upp magnetfältet i samma hastighet som värmen byggs upp i smälttråden på diazed, oavsett strömmen, så var vi hemma.
För den magnetiska trippen går absolut att få tillräckligt snabb vid kortslutningsström, det svåra är att få den samtidigt vara lika långsam som diazed vid hög startström.
För den magnetiska trippen går absolut att få tillräckligt snabb vid kortslutningsström, det svåra är att få den samtidigt vara lika långsam som diazed vid hög startström.
Vilken del av kurvan är det du tycker är fel på en dvärgbrytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Den magnetiska utlösaren är kanske snabb, men den består av en elektromagnet som drar i en hammare, dvs en mekanisk konstruktion. Det stora problemet syns nederst i bild. Den tar alltid "lite" tid
medan en smältsäkring verkligen brinner av fortare ju högre strömmen blir.
Så problemet är inte utlösningsvillkoret utan bryttiden. Det har inte nämnts tidigare i tråden.
Det är väl för f-n samma sak!?
Nej, det är inte samma sak.

