Nackdelen med den karakteristiken är att det är svårare att klara utlösningsvillkoret.

D Daniel 109 skrev:
Nackdelen med den karakteristiken är att det är svårare att klara utlösningsvillkoret.
Vem vänder du dig till?

Enligt forumreglerna ska du inte citera som du gör.

Jag svarar på föregående inlägg.

D Daniel 109 skrev:
Vilken karakteristik menar du? Kan du inte försöka skriva ett inlägg med mer än tre rader där du förklarar allt det där med lättare och önskvärt etc. Det blir liksom lite kryptiskt att resonera annars.

Jag svarar på föregående inlägg...

”Det var min tanke, ja. Dvs att det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att bygga en temperaturberoende dvärgbrytare med samma kortslutningsegenskaper som en smältsäkring. ”

Jag anar att Daniel är ute på lite djupt vatten... inget fel med det det kan hända den bästa.

Men LSA's inlägg innehåller två stycken... Men ok, jag förstår, vi lägger ned frågan.

D Daniel 109 skrev:
Förklara som sagt vad du menar och hur. Det vore intressant att veta oberoende om det är djupt vatten eller ej.

Efter som den bryter snabbt över ett tröskelvärde så får man en snabb brytning vid kortslutning även om den är rellativt långsam under den strömmen.

Mikael_L
Om vi kunde tillverka en elektromagnetisk trip-mekanism som byggde upp magnetfältet i samma hastighet som värmen byggs upp i smälttråden på diazed, oavsett strömmen, så var vi hemma.

För den magnetiska trippen går absolut att få tillräckligt snabb vid kortslutningsström, det svåra är att få den samtidigt vara lika långsam som diazed vid hög startström.

Vilken del av kurvan är det du tycker är fel på en dvärgbrytare?

Den magnetiska utlösaren är kanske snabb, men den består av en elektromagnet som drar i en hammare, dvs en mekanisk konstruktion. Det stora problemet syns nederst i bild. Den tar alltid "lite" tid :( medan en smältsäkring verkligen brinner av fortare ju högre strömmen blir.

Diagram som visar tid-ström-karaktäristik för säkringar med anmärkning om test av diskriminationsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så problemet är inte utlösningsvillkoret utan bryttiden. Det har inte nämnts tidigare i tråden.

Det är väl för f-n samma sak!?

Nej, det är inte samma sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.