synvinkeln skrev:
Idag var det en manifestation för kollektivavtal på Sergels torg där ca4000pers deltog.

Skönt att det finns folk som ställer upp!!!!
Synvinkeln - Känns det lika bra idag när det framkommit att arbetsförmedlingen i Nyköping raggat demonstranter till Byggnads genom hot om indragen a-kassa om arbetslösa inte demonstrerade för Byggnads.

Jag blir bara mer häpen för var dag som går när det framkommer hur sossesverige fungerar....

Klipp från TT:
"Arbetslösa i Nyköping hotades per brev med indragen a-kassa om de inte deltog i torsdagens demonstration för kollektivavtalen som arrangerades i Stockholm, uppger SVT:s Rapport.

Brevet, som skickades ut till arbetslösa byggnadsarbetare, var underskrivet av en tjänsteman på Arbetsförmedlingen och en representant för Byggnads avd 41."

En arbetsmarknad utan kollektivavtal gäller djungelns lag, kaos och bara den starkes rätt.
Vad är det i kollektivavtalen som man inte kan ha i lagboken? Arbetsmarknaden fungerar utmärkt i ex. Danmark som har det mesta reglerat i en lag, istället för femtielva kollektivavtal.

Det med A-Kassan i Nyköping och Byggnads är ju enbart pinsamt och patetiskt. Ok att ställa krav på arbetslösa, men att använda utpressning för att hjälpa till i politiska demonstrationer är ju helt förkasstligt. Är det ens lagligt?

Calle Anka skrev:
Synvinkeln - Känns det lika bra idag när det framkommit att arbetsförmedlingen i Nyköping raggat demonstranter till Byggnads genom hot om indragen a-kassa om arbetslösa inte demonstrerade för Byggnads.

Jag blir bara mer häpen för var dag som går när det framkommer hur sossesverige fungerar....

Klipp från TT:
"Arbetslösa i Nyköping hotades per brev med indragen a-kassa om de inte deltog i torsdagens demonstration för kollektivavtalen som arrangerades i Stockholm, uppger SVT:s Rapport.

Brevet, som skickades ut till arbetslösa byggnadsarbetare, var underskrivet av en tjänsteman på Arbetsförmedlingen och en representant för Byggnads avd 41."
Tja en tjänsteman som agerat tokigt är det hur sosse Sverige fungerar?

Det ska bli skönt när vårt Nya Arbetarparti (m) ev ska försöka styra vårt land efter valet!!!!

Då blir det ordning ::)

En liten tankeställare. Advokaterna som företrädde lettiska Laval Un Partneri krävde en litet arvode på 700000+moms för hjälpen,ganska mycket pengar för Laval om dom förlorar striden.

Märkligt att ett sånt litet företag har råd att anlita toppadvokater.

synvinkeln skrev:
Märkligt att ett sånt litet företag har råd att anlita toppadvokater.
Inte alls, dom har ju underbetalda arbetare, så dom kan ju ta hela storkovan själva......... :P

Underbetalda? Läste i DN att medellönen i Baltikum låg runt 25 SEK/timme. Lavals arbetare är antagligen höginkomsttagare i sina länder.

Hur det blir med ordningen vid ett maktskifte efter valet har jag ingen aning om. Men om det vi har idag är ordning tar jag gärna lite kaos när som helst. Bring it on bara! ;D

För övrigt tillhör benämningen Arbetarparti just till tiden kring Ådalen -31. Indelningarna på detta sätt är bara hämmande för den personliga och kollektiva utvecklingen.

mvh
David

David skrev:
Underbetalda? Läste i DN att medellönen i Baltikum låg runt 25 SEK/timme. Lavals arbetare är antagligen höginkomsttagare i sina länder.
Förvisso nu men nu är det ju inte där dom är och jobbar, företaget har antagligen upphandlat jobbet strax under näst lägsta bud, kan dom då betala rejält lägre löner så kommer ju företaget tjäna dom stora pengarna. Nej, konkurrens ska ske genom kunskap, kvalitet, organisering mm. inte genom lönedumpning!

pappskallen skrev:
Förvisso nu men nu är det ju inte där dom är och jobbar, företaget har antagligen upphandlat jobbet strax under näst lägsta bud, kan dom då betala rejält lägre löner så kommer ju företaget tjäna dom stora pengarna. Nej, konkurrens ska ske genom kunskap, kvalitet, organisering mm. inte genom lönedumpning!
Vad är det som säger att man inte ska konkurrera med pris? Jaha, är det därför som det är så dyrt att bygga i Sverige? ;)
Vad är det som är fel i att Laval också tjänar pengar på det hela? Om de inte tjänade pengar så skulle de antagligen inte vara i branschen.
Jag pendlar en hel del mellan London och Stockholm. I London gör jag ett arbete för ungefär halva lönen av vad en Londonbo skulle göra detta för. Är jag en stackars utnyttjad arbetare för det? Står det några retarderade britter kring min arbetsplats och ropar "Go Home!"? Har jag ett brittiskt kollektivavtal? Kommer facket och kollar mitt pass? Nope, Nix, Njet och No på alla punkter.
Marknaden blir på gott och ont mer och mer global. Det finns inget hållbart sätt att förhindra detta. Jag skulle till och med inte vilja det även om jag kunde.

mvh
David

Håller med föregående talare men det känns som vi inte kommer längre i denna debatt. Är man övertygad om det svenska fackets förträfflighet så är man. Jag är det definitivt inte. Har man skygglappar och är nationalistisk så är man, jag är det inte.

Den enda förhoppning jag har är att man öppnar sina ögon för det globala Europa. Utvecklingen som pågår kan aldrig stoppas, oavsett om Byggnads vill eller inte.

Shall we call it the night? God bless!

Calle Anka skrev:
Håller med föregående talare
NÄHÄ :o :o ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.