1 566 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Alla: Utländska byggare
Stort problem vi känner av är att utländska arbetare är här och lägger skrämmande låga anbud på jobben, de bor i containers, jobbar för 70 spänn i timmen och kör 7 dagar i veckan, omöjligt för oss svenska entreprenörer och konkurrera med nå dylikt !
Detta fenomen bereder sig ut över landet men framförallt Sthlm, massor med skattepengar förs ut ur landet, för alla vet ju att lägst anbud får jobbet
Har ni några förslag för att jämna ut detta?
Detta fenomen bereder sig ut över landet men framförallt Sthlm, massor med skattepengar förs ut ur landet, för alla vet ju att lägst anbud får jobbet
Har ni några förslag för att jämna ut detta?
Sverigedemokraterna
· 27 inlägg
Det är ett jätteproblem och är ett direkt resultat av den fria rörligheten. Likaså är det ett resultat av en medveten lönedumpningspolitik från Alliansregeringens sida. Vi förespråkar samma villkor för alla och motsätter oss en sådan oreglerad politik som förs idag.
Jag tycker att det är bra att det finns många aktörer på marknaden. Även utländska! Likväl som jag tycker att det är ok att svenska byggjobbare jobbar i tex Norge. Men det ska vara schyssta regler. Och schyssta villkor.
Viktig fråga.
Vi välkomnar människor som vill jobba i Sverige, men de ska inte utnyttjas som billigare arbetskraft och de ska inte konkurera på ett sätt som sänker vilkoren på arbetsmarknaden i Sverige. Svenska kollektivavtal ska gälla på arbetsplatser i Sverige.
Lite utvecklat tycker vi så här: http://www.socialdemokraterna.se/EU...O-for-EU/Ordning-och-reda-pa-arbetsmarknaden/
Vi välkomnar människor som vill jobba i Sverige, men de ska inte utnyttjas som billigare arbetskraft och de ska inte konkurera på ett sätt som sänker vilkoren på arbetsmarknaden i Sverige. Svenska kollektivavtal ska gälla på arbetsplatser i Sverige.
Lite utvecklat tycker vi så här: http://www.socialdemokraterna.se/EU...O-for-EU/Ordning-och-reda-pa-arbetsmarknaden/
Konkurrens är bra, helt klart, men vi tävlar på helt olika villkor, och har gjort så länge, jobbar själv på en av de största byggfirmorna i landet, och här kommer hela arbetslag 15-30 man från Polen, Irland, Slovakien, osv, och jobbar för långt under våran lön, detta är ju en direkt anledning till att arbetslösheten i byggsektorn kommer öka, alternativt lönedumpas,Nina Lundström skrev:
Frågan är om ni har några direkta förslag, så vi konkurrerar på lika villkor
Sverigedemokraterna
· 27 inlägg
Nina: Vad exakt är din lösning?
Detta löneslavari måste få ett slut illa kvickt. Ett första steg är att svenska kollektivavtal ska gälla alla som arbetar i Sverige.
Riksdagsledamot Centerpartiet
· Halland
· 99 inlägg
Där jag bor i Kungsbacka har vi ett framgångsrikt europeiskt samarbete mellan yrkesutbildningar i olika europeiska länder, det borde utvecklas så rörligheten och möjligheten för utbildad och kvalificerade hantverkare kan söka jobb och vinna entreprenader i våra grannländer. Öppnare gränser för företag och arbetskraft är i grunden bra. Speciellt om vi ska bli effektivare. Jag är säker på att svensk huråsbyggarkonst, speciellt träbyggnad är något som efterfrågas utanför Sverige.
Samma regler för utländska arbetare som för svenska. I övrigt välkomnar jag utländsk arbetskraft liksom vi har arbetare som jobbar i andra länder.
Det är ju tydligt att samma regler inte gäller. Så hur tänker sig partierna komma till rätta med det?
Är det kollektivavtal, skatteavtal, försäkringsavtal ?? eller vad gäller?
Byggbranshen idag är ju i samma läge som när det gäller bilförsäkring, alla svenskar måste ha en, men inte samma krav ställs på utländska bilar. Så blir du påkörd av en utlandsbil så får du ingen ersättning alls.
Är det kollektivavtal, skatteavtal, försäkringsavtal ?? eller vad gäller?
Byggbranshen idag är ju i samma läge som när det gäller bilförsäkring, alla svenskar måste ha en, men inte samma krav ställs på utländska bilar. Så blir du påkörd av en utlandsbil så får du ingen ersättning alls.
Kollektivavtal, personalliggare och oanmälda skattekontroller är bra verktyg.
Här har du en bra sammanfattning: http://www.socialdemokraterna.se/EU...O-for-EU/Ordning-och-reda-pa-arbetsmarknaden/
Här har du en bra sammanfattning: http://www.socialdemokraterna.se/EU...O-for-EU/Ordning-och-reda-pa-arbetsmarknaden/
Klicka här för att svara