7 953 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Utköpt från hyresrätt, 250k, skatt?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det finns tydligen olika uppfattning om huruvida det är skattepliktigt, även från domstolarna:
https://www.svd.se/a/1f9ef5a7-0064-3a0f-b3f8-18a729aef892/utkopt-hyresratt-beskattas
Här efereras två olika domar i två olika kammarätter. Kammarrätten i Stockholm har sagt att ersättningen inte är skattepliktig. Kammarrätten i Göteborg kommer fram till att den är skattepliktig.
Det finns en (väääldigt) lång utrening i frågan här: https://svjt.se/svjt/2024/706
Det verkar som rättsväsendet har kommit fram till att ersättningen är skattepliktig.
https://www.svd.se/a/1f9ef5a7-0064-3a0f-b3f8-18a729aef892/utkopt-hyresratt-beskattas
Här efereras två olika domar i två olika kammarätter. Kammarrätten i Stockholm har sagt att ersättningen inte är skattepliktig. Kammarrätten i Göteborg kommer fram till att den är skattepliktig.
Det finns en (väääldigt) lång utrening i frågan här: https://svjt.se/svjt/2024/706
Det verkar som rättsväsendet har kommit fram till att ersättningen är skattepliktig.
Och omvänt om jag får betala för att komma ur ett avtal är det underskott av kapital? Tänker på bilden ränta, leasingavtal.D Dilato skrev:
Om vi tänker oss att det blir brist på bilar och jag har ett leasingavtal med bundet pris och det pga brist blir betydligt dyrare. Om jag då kan sälja mitt avtal, är det då beskattningsbart som kapital? Men inte om jag köpt bilen och säljer den med vinst?
Har du köpt bilen så ska du skatta på eventuell vinst när den säljs, men bara på den del som överstiger 50000 på all sådan försäljning av sk "andra tillgångar" (där personliga föremål ingår).P Pin skrev:Och omvänt om jag får betala för att komma ur ett avtal är det underskott av kapital? Tänker på bilden ränta, leasingavtal.
Om vi tänker oss att det blir brist på bilar och jag har ett leasingavtal med bundet pris och det pga brist blir betydligt dyrare. Om jag då kan sälja mitt avtal, är det då beskattningsbart som kapital? Men inte om jag köpt bilen och säljer den med vinst?
Ditt leasingavtal till fast pris kan väl inte bli varken dyrare eller billigare, det var ju fast pris?
Det är inte en rättighet du sälja vidare, avtalet är mellan dig och leasing bolaget.
För övrigt får man inte göra avdrag för förlust vid försäljning av "andra tillgångar".
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är en annan inkomst än tjänst (som beskattas ännu högre).P Pin skrev:
Sen får man ha viss inkomst av försäljning privat utan att skatta (upp till 50k privat), så ev kan man dra av 50k av denna summa.
Kolla med skatteverket,dom brukar ge bra hjälp
Redigerat:
Jag menar att mitt gamla avtal har ett fast pris och när du senare vill teckna samma avtal är det dyrare. Då säljer jag mitt avtal till dig.D Dilato skrev:
Kolla på blocket hur många som vill överlåta leasing, förmodligen bara för att komma ur avtalet.
Som BRF hade man ju blivit överlycklig om en hyresgäst gått med på 250K för att släppa en lägenhet värd några miljoner..
Speciellt om lägenheten dessutom är sliten och snart måste renoveras om hyresgästen bor kvar.
Är det en vanlig hyresvärd som bara vill få in en annan hyresgäst så finns det kanske inte riktigt samma förhandlingsutrymme.
Speciellt om lägenheten dessutom är sliten och snart måste renoveras om hyresgästen bor kvar.
Är det en vanlig hyresvärd som bara vill få in en annan hyresgäst så finns det kanske inte riktigt samma förhandlingsutrymme.
Medlem
· Hallands
· 59 inlägg
Om det är BRF som vill lösa ut HR, lägg ett motbud att köpa loss HRL dvs själv ombilda HRL till BRL och fråga vad det skulle kosta (och sen sälja själv?), då kanske prisbilden/värdet klarnar…🤔J jesper--- skrev:
Medlem
· Hallands
· 59 inlägg
Rent allmänt skulle jag skrivit ev. avtal att lägenheten inte är uppsagd innan full betalning. Finns scenariot annars att lägenheten sägs upp och sen hävdar motparten att avtalet är ”visst ogiltigt” och vägrar betala…de kan ju möjligen även kräva återbetalning (om det inte är BRF som köpet ut). 🙄C CattenJansson skrev:Som BRF hade man ju blivit överlycklig om en hyresgäst gått med på 250K för att släppa en lägenhet värd några miljoner..
Ang. skatt så kan man väl alltid riskfritt skriftligen ”yrka på” att det inte skall utgå skatt med hänvisning till ”rätt dom” ovan?🤔
Ett förslag är att du släpper hyresrätten för 250k +skatt. Det vill säga att eventuell skatt som ska erläggas betalas av hyresvärden.
Klicka här för att svara