Jag är precis ny i värmepumpsgänget och därför inte så kunnig i detta men man lär sig.
För bara några dagar sedan installersdes en NIBE 1245 - 12KW.

Nu är det så att jag har fått mycket irriterande knäppningar i rören under golvet i två
rum och jag ska installera ett utjämningskärl som förhoppningsvis tar bort detta.

Nu undrar jag om ni vet om nibes utjämningskärl UKV 200l är uppbyggt på ett speciellt
sätt för att leda vattnet så det minskar knäppningar eller kan man ta vilken accumulator
tank som helst (och kanske isolera den) så får man samma funktion.
Niben är ju inte helt gratis precis 5900:- ungefär.

Jag har även tänkt mig denna som volymförstorare för att få optimal driftgång på pumpen men i första hand är jag ute efter att få bort knäppningarna.

Det kan vara vilken tank som helst, ju större desto bättre. Syftet är att uppvärmningen då 12 kW drar igång, samt avkylningen då den slår av ska ta lång tid så att temperaturskillnaderna i värmeslingorna ska bli så små som möjligt.
Kolla in vad som finns på Borö t.ex. De har även priser på webben. www.boroe.com Har du plats med 500 l så sätt in den istället. Installationen är så enkel så den kan du i princip göra själv. Det är endast 2 anslutningar.

Jag har sett på någon skiss (kanske Nibe, då jag har en sådan) att det verkar sitta en vinklad plåt (eller L profil) vid rör anslutningen. Troligen för att vattnet skall spridas i tanken och inte gå kortaste/snabbaste väg rakt genom tanken. Med tanke på dessa så borde man väl ansluta rören i kors (höger uppe och vänster nere, eller tvärt om), men så gjorde de inte hos mig.

Att ansluta rören "på ett smart sett" är nog det ända att tänka till på.

PS. Däremot har jag nyligen upptäckt att framledare och retur är växlade i mitt hus. Klantiga vp-installatörer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.