Hej,

vi ämnar installera en Nibe F2040-6 och hade egentligen beställt en S325 som kompletterande inne-del. Nu har vi dock blivit erbjudna att ta en VVM 225 istället då den finns för omedelbar leverans medans leveranstid för S325 är oklar.

Noterar att VVM 225 saknar utjämningskärl och undrar om det kan bli ett potentiellt problem för oss om vi väljer den istället?

Finns det någon annan anledning att inte överväga VVM 225?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Attitudeswe
J jfp skrev:
Hej,

vi ämnar installera en Nibe F2040-6 och hade egentligen beställt en S325 som kompletterande inne-del. Nu har vi dock blivit erbjudna att ta en VVM 225 istället då den finns för omedelbar leverans medans leveranstid för S325 är oklar.

Noterar att VVM 225 saknar utjämningskärl och undrar om det kan bli ett potentiellt problem för oss om vi väljer den istället?

Finns det någon annan anledning att inte överväga VVM 225?

Tack på förhand!
Båda har lika mycket varmvatten och nibe uplink/SPA. Båda har 9kW elpatron (beror på ditt byggår om den måste mjukvarustrypas hårdare)

S325 kan dockas med större luft vatten pumpar är vvm 225 som maxar med 8or.

Du bor ett litet nybyggt hus i söder då du bara väljer en 6a?
 
J jfp skrev:
Hej,

vi ämnar installera en Nibe F2040-6 och hade egentligen beställt en S325 som kompletterande inne-del. Nu har vi dock blivit erbjudna att ta en VVM 225 istället då den finns för omedelbar leverans medans leveranstid för S325 är oklar.

Noterar att VVM 225 saknar utjämningskärl och undrar om det kan bli ett potentiellt problem för oss om vi väljer den istället?

Finns det någon annan anledning att inte överväga VVM 225?

Tack på förhand!
Helt rätt, VVM 225 med värmepump ska alltid kompletteras med minst 40 liters buffertank.
Om installatören föreslår installation utan tank saknar han kompetensen.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Båda har lika mycket varmvatten och nibe uplink/SPA. Båda har 9kW elpatron (beror på ditt byggår om den måste mjukvarustrypas hårdare)

S325 kan dockas med större luft vatten pumpar är vvm 225 som maxar med 8or.

Du bor ett litet nybyggt hus i söder då du bara väljer en 6a?
Nu var det inte tal om varmvatten utan buffertank vilket vvm 225 saknar och måste ha externt.
 
L Lassiter skrev:
Helt rätt, VVM 225 med värmepump ska alltid kompletteras med minst 40 liters buffertank.
Om installatören föreslår installation utan tank saknar han kompetensen.
Förlåt att jag bryter mig in i tråden. Jag har en VVM 225 utan bufferttank. Vad är det och varför måste den finnas?
 
O
fatsug fatsug skrev:
Förlåt att jag bryter mig in i tråden. Jag har en VVM 225 utan bufferttank. Vad är det och varför måste den finnas?
Jag misstänker att det finns rätt många svar och åsikter på den frågan. Som jag förstått det finns det åtminstone två grundläggande varianter. Det ena är ett "utjämningskärl". Dess enda uppgift är att tillföra systemet mer volym när radiatorkretsen inehåller för lite värmebärare. Den kopplas alltså in i själva radiatorkretsen eller innan golvvärmefördelaren. Den andra varianten är ett "arbetskärl". Det har två anslutningar uppe och två nere. Värmepumpens innerdel kopplas in på ena paret, och radiatorkretsen/golvvärmefördelaren på den andra med en extra cirkulationspump. På det sättet så får du både större volym och kan ha ett större flöde på producentsidan än du har på värmebärarsidan. Någonstans finns det en gräns när de kärlen blir "accumulatortankar" med allt vad det innebär.

Så har jag förstått den sommanfattning som någon skrivit i ett annat forum. Läs gärna själva och se hur mycket du tycker jag luckats förstå/sammanfatta =)
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0
 
fatsug fatsug skrev:
Förlåt att jag bryter mig in i tråden. Jag har en VVM 225 utan bufferttank. Vad är det och varför måste den finnas?
¨Det är viktigt för just luftvattenvärmepumpar eftersom dom behöver stort flöde och vattenvolym vid avfrostning och kan tar skada i värsta fall med misslyckad avfrostning.
Överlag värmepumpar alltid gillar att ha lite volym att jobba mot.
Ibland installerar jag 100l buffertankar för kunder med befintligt system bara för att optimera systemet.
Nibe kräver alltid bufferttank med VVM225 oavsett vilken värmepump du kopplar den mot.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
L Lassiter skrev:
¨Ibland installerar jag 100l buffertankar för kunder med befintligt system bara för att optimera systemet.
Nibe kräver alltid bufferttank med VVM225 oavsett vilken värmepump du kopplar den mot.
När du skriver "bufferttank". Menar du at den är ansluten som jag beskrivit ovan för "volymtank", eller som "arbetstank" med separat cirkulationspump, eller på ett tredje sätt?
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
När du skriver "bufferttank". Menar du at den är ansluten som jag beskrivit ovan för "volymtank", eller som "arbetstank" med separat cirkulationspump, eller på ett tredje sätt?
Det beror på systemet, om man kan säkra flödet går det att koppla serie, det bästa är att koppla så att elpannan kopplas att jobba mot tanken och från tanken är det eget cirkpump mot värmesystemet.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
¨Det är viktigt för just luftvattenvärmepumpar eftersom dom behöver stort flöde och vattenvolym vid avfrostning och kan tar skada i värsta fall med misslyckad avfrostning.
Överlag värmepumpar alltid gillar att ha lite volym att jobba mot.
Ibland installerar jag 100l buffertankar för kunder med befintligt system bara för att optimera systemet.
Nibe kräver alltid bufferttank med VVM225 oavsett vilken värmepump du kopplar den mot.
Kapar tråden lite. jag har ett nibe systen VVM320 plus 2120 ute del bara radiatorer i dagsläget. Vi bor i skåne 100kvm villa med källare utan värme biller på 12 grader påp vintern. Min fundering är att sätta in en arbetstank och en till cirkulations pump, 100 liter räcker det? Mitt problem som jag vill komma ifrån är ett Dottern vill ha jätte kallt på sitt rum alltså nästan stänga radiatorn. Sedan blir elementen kalla och varma hela tiden skulle vilja ha jämn temperatur på elementen. Alla element är i en krets 2 våningar på huset.

Vi har inte fått effektavgift ännu men tänker att detta är en bra investering eller? Nu är ju ROT avdrag också höjt. Om man gör detta måste man ställa om pannan då? tänker på kurvor och sådant.

tacksam för input
 
B Bengt65 skrev:
Kapar tråden lite. jag har ett nibe systen VVM320 plus 2120 ute del bara radiatorer i dagsläget. Vi bor i skåne 100kvm villa med källare utan värme biller på 12 grader påp vintern. Min fundering är att sätta in en arbetstank och en till cirkulations pump, 100 liter räcker det? Mitt problem som jag vill komma ifrån är ett Dottern vill ha jätte kallt på sitt rum alltså nästan stänga radiatorn. Sedan blir elementen kalla och varma hela tiden skulle vilja ha jämn temperatur på elementen. Alla element är i en krets 2 våningar på huset.

Vi har inte fått effektavgift ännu men tänker att detta är en bra investering eller? Nu är ju ROT avdrag också höjt. Om man gör detta måste man ställa om pannan då? tänker på kurvor och sådant.

tacksam för input
Absolut, stoppa dit en 100L buffertank med extra cirkpump så jobbar värmepumpen lugnare och ni kan använda termostater hur ni vill utan att det påverkar värmepumpsdriften.
Ska dock kopplas på rätt sätt att du får den funktionen.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Då kapar jag också tråden :-)
Vi har liknande. En Nibe S2125-8 med innedel vvm320. Mot radiatorsystemet har vi en 100 liters utjämningstank. Tanken är inkopplad med 3-rörsinkoppling dvs med gemensam retur in mot vvm320.
Jag får för mig att värmepumpen går in med elpatron lite för tidigt. Vid -4 går den in. Vi har ett litet hus på ca 80 kvm och har isolering motsvarande 60-tals hus.
Jag har läst att "riktig" 4 rörs inkoppling hade varit bättre. Då får man inte blandad returtemp. En del av värmen i utjämningstanken går ju per automatik i retur (man känner at returröret är varmt). Detta borde ju förvirra vvm320 eftersom en del är radiatorretur och en del är utjämningstankretur.
Cirkulationspumpen i vvm320 vägrar ju starta eftersom en cirkulationspump som sitter på utgående från utjämningstanken skapar flöden...

Synpunkter på detta?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.