17 608 läst ·
45 svar
18k läst
45 svar
Uthyrning - missnöjda gäster
Ja, det där med rättigheter och skyldigheter finns det mycket skrivet om och kan diskuteras i all evighet. Har inga problem med klagomål och att komma överens om hur/när saker ska fixas om så behövs. Men saken gällde nu de som drar utan att ens informera om att de fått problem av något slag - och sedan ska de ha pengarna tillbaka. Det köper jag inte längre.
Jag skriver alltid avtal med mina hyresgäster och det finns bara 2 möjligheter att få igen den erlagda summan, eller del av denna. 1 om vattnet faller bort mer än 1 dygn , 2 om septitanken blir full, men där finns alternativt ett utedass.
Är alltid med vid ankomst och gnälls det på städning då så fixar jag det så de blir nöjda.
Är alltid med vid ankomst och gnälls det på städning då så fixar jag det så de blir nöjda.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Uttrycket kunden har alltid rätt, stämmer inte helt... Vissa kunder går inte att få nöjda. Se över kontraktet kan vara smart! och sluta va så snäll
Man måste få en chans att rätta till felet! Sedan får man lösa det därefter.
Så nästa nån klagar och du inte hinner åtgärda felet så ska du inte betala tillbaks något.
Men du har många nöjda kunder! Det är positivt! Se dessa som dina ambassadörer, för hur du sköter stugan och hur skicket är!
Du kan säkerligen få hjälp här på forumet med hur du ska formulera avtalet!
Så nästa nån klagar och du inte hinner åtgärda felet så ska du inte betala tillbaks något.
Men du har många nöjda kunder! Det är positivt! Se dessa som dina ambassadörer, för hur du sköter stugan och hur skicket är!
Du kan säkerligen få hjälp här på forumet med hur du ska formulera avtalet!
Vi hyr väldigt ofta hus eller lägenheter när vi reser, typ två gånger per år, men då alltid utomlands förstås...
I så gott som alla kontrakt står det att man inte får pengar tillbaka för något som går att åtgärda under tiden. Endast om huset blir "obeboeligt" så har man rätt att få pengar tillbaka.
Under våra år med hyrda hus så har det varierat väldigt mycket på kvalité och jag har klagat flera gånger. Oftast då på saker som inte fungerat eller just städningen som varit alltför dålig. Jag är inte så petig men att hitta bromsspår i toan, mängder med hårstrån i sängarna, fläckiga lakan/handdukar är sånt jag klagar på.
Ofta kommer det då någon inom någon timme och fixar eller så har ägaren erbjudit pengar tillbaka om jag fixar själv.
Saker som inte fungerat, t.ex. A/C, frys så maten blir dålig man köpt brukar jag kräva ersättning för.
Hur som helst så tycker jag du är generösare än genomsnittet, du bör införa i kontraktet att du har rätt att försöka åtgärda problemet inom rimlig tid (säg 24 timmar t.ex.) och att inga pengar återbetalas om du uppfyllt dina villkor!
I så gott som alla kontrakt står det att man inte får pengar tillbaka för något som går att åtgärda under tiden. Endast om huset blir "obeboeligt" så har man rätt att få pengar tillbaka.
Under våra år med hyrda hus så har det varierat väldigt mycket på kvalité och jag har klagat flera gånger. Oftast då på saker som inte fungerat eller just städningen som varit alltför dålig. Jag är inte så petig men att hitta bromsspår i toan, mängder med hårstrån i sängarna, fläckiga lakan/handdukar är sånt jag klagar på.
Ofta kommer det då någon inom någon timme och fixar eller så har ägaren erbjudit pengar tillbaka om jag fixar själv.
Saker som inte fungerat, t.ex. A/C, frys så maten blir dålig man köpt brukar jag kräva ersättning för.
Hur som helst så tycker jag du är generösare än genomsnittet, du bör införa i kontraktet att du har rätt att försöka åtgärda problemet inom rimlig tid (säg 24 timmar t.ex.) och att inga pengar återbetalas om du uppfyllt dina villkor!
Vi har hyrt ganska många lägenheter med gott resultat. Utom sist i Lissabon. Kylen var paj och totalt igenisad, hela lägenheten var ofräsch. Utav våra betalda dryga 9 tusen fick vi tillbaka 1,3' via airbnb. sista gången vi hyr via dem.
Håller med,Pagno skrev:
Bilder säger inte allt, en del har ju t.o.m. annons utan bilder. Jag gjorde en Youtube video som visar när man går igenom husen och mycket av omgivningen, utsikt etc. Lätt att producera en sådan film med Windows Movie Maker, lägga till bilder med text, filmer och gärna soft bakgrundsmusik.
Snacka om att det blev bättre respons på annonsen. Har väl haft c 20 olika hyresgäster hittills och ingen har klagat på något än.
Två allmänna saker tänker jag direkt på i stug-hyres-sammanhang:
- Beskriv objektet noga. Festfamiljen som vill ha "krypavstånd" från strandkrogen blir garanterat missnöjd över det fina lantliga stället som kräver bil 8 km till bad.
- Dålig städning. Utgå ifrån att tidigare hyresgäster inte kan städa. Folk i allmänhet är slarviga och kanske har bråttom hem. Ta städavgift som "pant" som lämnas tillbaka om nästkommande gäst eller du själv inte klagar.
- Beskriv objektet noga. Festfamiljen som vill ha "krypavstånd" från strandkrogen blir garanterat missnöjd över det fina lantliga stället som kräver bil 8 km till bad.
- Dålig städning. Utgå ifrån att tidigare hyresgäster inte kan städa. Folk i allmänhet är slarviga och kanske har bråttom hem. Ta städavgift som "pant" som lämnas tillbaka om nästkommande gäst eller du själv inte klagar.
det där klagomålet med vattnet är underbar foliehattsvarning. Har man kalk i vattnet blir det på ett sätt, sätter han en filteranläggning blir man av med kalk järn mm, men då kanske de inte tycker att det håller mineralhalten till deras rawfood...
I alla generationer finns det störda människor som måste byta bord bestick mm på minsta restaurangbesök, och borde avvisas bestämt av kypare, även om det ofta inte är genomförbart. men det finns även många yngre föräldrar idag som hanterar div stress mm genom att bli gränslösa kravmaskiner. TS statistik visar att han sköter sitt exemplariskt, och att de där 4 troligen är lika sunda som 'de fyras gäng'.
Försök inte gå dessa till mötes (det blir bara värre)
tänk utifrån Ditt perspektiv, dvs Du vill inte ha besvärliga hyresgäster, alltså sätt dessa på svarta listan och gör en anteckning i huvudet om vad de är för ena, så att Du kan undvika liknande personer i framtiden. deras problem är inte dina.
En motpart som 'bara drar' är dessutom ganska enkel att handskas med. Bara att tydligt bestrida deras krav om återbetalning. Vad skall de göra?
I alla generationer finns det störda människor som måste byta bord bestick mm på minsta restaurangbesök, och borde avvisas bestämt av kypare, även om det ofta inte är genomförbart. men det finns även många yngre föräldrar idag som hanterar div stress mm genom att bli gränslösa kravmaskiner. TS statistik visar att han sköter sitt exemplariskt, och att de där 4 troligen är lika sunda som 'de fyras gäng'.
Försök inte gå dessa till mötes (det blir bara värre)
tänk utifrån Ditt perspektiv, dvs Du vill inte ha besvärliga hyresgäster, alltså sätt dessa på svarta listan och gör en anteckning i huvudet om vad de är för ena, så att Du kan undvika liknande personer i framtiden. deras problem är inte dina.
En motpart som 'bara drar' är dessutom ganska enkel att handskas med. Bara att tydligt bestrida deras krav om återbetalning. Vad skall de göra?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag har själv aldrig haft egen brunn så jag vet inte vad man kan förvänta sig, men om man blir osäker på vattnet (speciellt om man har barn) blir det ingen kul semester, om man fysiskt känner sig oljig efter dusch hade nog jag också varit skeptisk. Vågar man dricka, borsta tänder, koka makaroner etc. Detta kan vara den utlösande faktorn och i besvikelse klagade dom på lite allt möjligt.Jonatan79 skrev:Ge aldrig tillbaka pengar om en hyresgäst beter sig så. Förklara läget och var trevlig och säg att detta är er policy osv. Vi hyrde ut vår stuga till en familj som jag misstänkte redan innan dom kom kändes lite udda. Klagade på att dom inte kände sig rena av duschvattnet (vi har egen brunn och ibland känns det lite "oljigt") samt att stranden hade lite blandat grus/sand/lera och i annonsen hade vi skrivit sandstrand...DOH!
Men visst pratade dom med dig och du kunde visa nya papper och historik på vattnet samt en trovärdig förklaring till varför det är så borde det varit lugnt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Fixa en "huspärm" där kopior på alla intyg och dokument sitter. Lägg den på vardagsrumsbordet innan gästerna anländer. Komplettera gärna med lite tips på aktiviteter runt omkring.
Ett torp från detta år det är byggt hyr man nog just för få den där känslan av gammalt,vad "standard" är för det går inte uppnå ju för då skulle inga nymodigheter finnas.Är det inte städat efter förra så lär ju de bevisa det o ge dig chansen att städa av,men jag tror du kollar efter varje,o skulle man mot förmodan då hitta nåt så är det väl bara att göra det lilla själv,för det kan inte va nåt stort då du följer upp varje gäst.4 av 60 som är missnöjd är väl ett nästintill jättebra resultat.Jag skulle erbjuda en liten % tillbaka vid missnöje,efter de påvisat/bevisat det inte är bra,dock efter jag själv hade fått åtgärdat det som ägare o de inte skulle va nöjd fortfarande.Kommer alltid finnas människor som aldrig är nöjd.All lycka till och gör gärna av dig o tala om var det ligger,jag skulle älska att hyra Un mig i ett gammalt torp på semester.