10 462 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Utgrävd tomt, vems skydlighet att bygga stödmur
Jag ser inte att det behöver skrivas några papper eller att någon kan tvinga fram något avtal.Claes Sörmland skrev:
Då läser vi trådstarten beskrivning av det historiska händelseförloppet på helt olika sätt och det blir svårt att föra tråden framåt. TS får förtydliga vad som är sakförhållandet.
Om nuvarande granne inte vill ta ansvar för stödmuren på sin tomt så får han avtala med någon annan, t ex TS att ta över ansvaret. T ex i form av ett avtalsservitut. Om jag var grannen skulle jag inte göra detta, bättre att ha rådighet över hela min fastighet än att grannar ska ansvara för delar av den. Då kan jag ju också välja att inte göra ett dyft om det passar mig.
Vi pratar inte om hög mur utan om en slänt som högst är 50cm.
Jag tror inte TS bor i Åre och är orolig för sitt hus.
Jag tycker TS fått svaret flera ggr. Gräv ned staketstolparna ordentligt och fyll på lite grus på vägen så kan väl slänten vara...
Jag ger upp denna tråd tills vi får se en bild.
/ATW
Nej, det är klart ingen kan och grannen är då ansvarig för sin fastighet precis som idag. Grannen kan då precis som jag har skrivit välja att inte göra något åt stödmuren oavsett vad TS tycker.A ArneTW skrev:
Ja det är rådet som jag också har gett ovan, förstora inte upp detta för det kostar mer än det smakar. Inte minst i grannkonflikter. Och det finns inget mer fruktlöst än att försöka få sin ovillige granne att lösa sina egna praktiska problem med tomten.A ArneTW skrev:
Trots detta praktiska råd så kan man ju försöka förstå den underliggande juridiken så kanske tråden blir användbar för en läsare i en lite annan situation.
I min enkla värld är grannen, vilken det än må vara, skyldig att se till att andra grannars egendom inte skadas eller försvinner. Oavsett när.
Den som köpt en fastighet har den skyldigheten, oavsett om man är medveten om vad man köpt eller inte.
Den som köpt en fastighet har den skyldigheten, oavsett om man är medveten om vad man köpt eller inte.
Klicka här för att svara