10 462 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Utgrävd tomt, vems skydlighet att bygga stödmur
Sida 1 av 3
Efter många års läsning på juridikforumet har jag själv hamnat i en knivig situation. Ska försöka skriva sakligt och objektivt.
Bakgrund
Vi har en skaftinfart (grus) på 25 meter. På den kör 3-4 bilar. Vi har staket utmed tomtgränsen som sitter ca 10 cm in på vår sida.
Utgrävning
För ca 12 år sedan grävde grannen ut sin tomt mellan 30-40 cm på höjden till tomtgräns, på vissta ställen grävdes även upp till 5 cm bort av vår tomt.
Vi påtalade då att grannen (granne1) skulle behöva bygga stödmur eller liknande, då trycket av biltrafiken kommer att göra att vår grusinfart kommer trilla ner till grannen. Han skulle ordna det och byggde en temporär lösning (trodde vi då) av liggande brädor som förankrades i någon typ av stolpskor. Denna lösning fanns kvar ända tills han flyttade för 6 år sedan. Staketet och lösningen hade börjat luta/tryckas mot grannen. Rättade upp det med spett ett par ggr.
Ny granne för 6 år sedan
Vi informerade granne2 om behovet av bättre lösning. Staketet lutade allt mer för varje år.
Nutid
Efter samtal med granne2 förstår vi att dom inte anser detta vara deras problem. De anser att det är antingen vårt problem eller möjligtvis ett gemensamt problem. Om vår tomt rasar ner på deras tomt så är det vi som får fixa det.
Mina frågor
Fråga 1. Jag (och granne1) förstod juridiskt att granne1 hade ansvaret för att bygga någon typ av stödmur. Vems ansvar är det när huset bytt ägare. Är det mitt, granne2 eller ett gemensamt ansvar?
Fråga 2. Vad är en absolut enklaste och billigaste lösningen att bygga stödmur som är ca 30-40 cm hög? Den nuvarande lösningen ev enkla stolpskor och brädor har ändå fungerat hyffsat under 12 år, med facit i hand. Så jag tänker snäppet bättre.
(som ni kanske förstår finns det mer att nämna i denna historia, men har försökt lämna känslor, irritation och vem som sagt vad osv. Jag kan ju också både ha och göra fel
)
Bakgrund
Vi har en skaftinfart (grus) på 25 meter. På den kör 3-4 bilar. Vi har staket utmed tomtgränsen som sitter ca 10 cm in på vår sida.
Utgrävning
För ca 12 år sedan grävde grannen ut sin tomt mellan 30-40 cm på höjden till tomtgräns, på vissta ställen grävdes även upp till 5 cm bort av vår tomt.
Vi påtalade då att grannen (granne1) skulle behöva bygga stödmur eller liknande, då trycket av biltrafiken kommer att göra att vår grusinfart kommer trilla ner till grannen. Han skulle ordna det och byggde en temporär lösning (trodde vi då) av liggande brädor som förankrades i någon typ av stolpskor. Denna lösning fanns kvar ända tills han flyttade för 6 år sedan. Staketet och lösningen hade börjat luta/tryckas mot grannen. Rättade upp det med spett ett par ggr.
Ny granne för 6 år sedan
Vi informerade granne2 om behovet av bättre lösning. Staketet lutade allt mer för varje år.
Nutid
Efter samtal med granne2 förstår vi att dom inte anser detta vara deras problem. De anser att det är antingen vårt problem eller möjligtvis ett gemensamt problem. Om vår tomt rasar ner på deras tomt så är det vi som får fixa det.
Mina frågor
Fråga 1. Jag (och granne1) förstod juridiskt att granne1 hade ansvaret för att bygga någon typ av stödmur. Vems ansvar är det när huset bytt ägare. Är det mitt, granne2 eller ett gemensamt ansvar?
Fråga 2. Vad är en absolut enklaste och billigaste lösningen att bygga stödmur som är ca 30-40 cm hög? Den nuvarande lösningen ev enkla stolpskor och brädor har ändå fungerat hyffsat under 12 år, med facit i hand. Så jag tänker snäppet bättre.
(som ni kanske förstår finns det mer att nämna i denna historia, men har försökt lämna känslor, irritation och vem som sagt vad osv. Jag kan ju också både ha och göra fel
Redigerat:
Det åligger den granne som numera äger fastigheten att hålla den i så gott skick att din fastighet inte skadas. D v s grannen får underhålla sin stödmur.
Du har ju ingen rätt att vidta åtgärder på grannens fastighet i form av underhåll. Hade ni avtalat om den lösningen där vid schaktningen så hade ni varit tvugna att upprätta ett avtalsservitut som ger din fastighets ägare den rättigheten.
Men att sen få grannen att förstå detta och få till en åtgärd kan kräva lite insatser.
Du har ju ingen rätt att vidta åtgärder på grannens fastighet i form av underhåll. Hade ni avtalat om den lösningen där vid schaktningen så hade ni varit tvugna att upprätta ett avtalsservitut som ger din fastighets ägare den rättigheten.
Men att sen få grannen att förstå detta och få till en åtgärd kan kräva lite insatser.
Ansvaret ligger på den fastighet som ändrar markhöjden. Att den byter ägare påverkar inte det.
Just det ja, att muren är grannens ansvar innebär ju inte bara vad ordet brukar höras som i alldagligt tal "måste genomföras". Det innebär att grannen helt själv bestämmer vilka åtgärder som är lämpliga och vid vilken tidpunkt oavsett vad du själv tycker i frågan. Först när en skada uppstår på din fastighet p g a grannens vårdslöshet är du berättigad tillskadestånd. Det är miljöbalkens 32 § som är lagrummet har jag för mig.
Jag tror att en travad mur, är den enklaste att anlägga och mest hållbara över tid. Typ en knäckstensmur. Lätt att laga att laga också.
Jag tror att en travad mur, är den enklaste att anlägga och mest hållbara över tid. Typ en knäckstensmur. Lätt att laga att laga också.
Ett bra tips är att upplysa grannen skriftligt om situationen och den ev. risk som finns. Det kan ibland krävas att man påtalat problemet för grannen för att det ska kunna bli aktuellt med skadestånd eller likande. Det är bra att ha som ”bevis”.Claes Sörmland skrev:
Just det ja, att muren är grannens ansvar innebär ju inte bara vad ordet brukar höras som i alldagligt tal "måste genomföras". Det innebär att grannen helt själv bestämmer vilka åtgärder som är lämpliga och vid vilken tidpunkt oavsett vad du själv tycker i frågan. Först när en skada uppstår på din fastighet p g a grannens vårdslöshet är du berättigad tillskadestånd. Det är miljöbalkens 32 § som är lagrummet har jag för mig.
Jag tror att en travad mur, är den enklaste att anlägga och mest hållbara över tid. Typ en knäckstensmur. Lätt att laga att laga också.
Även fast 1% advokaterna vill få det till enkel juridisk lösning där allt ansvar ligger på grannen...
En bild skulle underlätta.
För mig låter det som en liten slänt som rör sig en aning och det är TS som har problem och inte grannen.
Jag ser inte att grannen har nåt åtagande åt sin slänt.
/ATW
En bild skulle underlätta.
För mig låter det som en liten slänt som rör sig en aning och det är TS som har problem och inte grannen.
Jag ser inte att grannen har nåt åtagande åt sin slänt.
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Jag skulle säga att det i första hand är granne1:s ansvar. Eller skulle ha varit om frågan inte vore preskriberad.sysmali skrev:
I grunden har ju granne1 utfört ett grävarbete enligt 3 kap. 3 § jordabalken. I samband med det borde ni krävt att skyddsåtgärder vidtagits och ersättning krävts enligt 32 kap. 5 § miljöbalken.
Ansvaret var alltså den grävande grannens, men personligen, och jag kan inte se på vilken grund det skulle ärvas av efterträdande ägare.
På det kommer ju dock att fastigheten nu har en anläggning (”staketet”) som måste skötas för att inte vägen ska glida ner över granntomten. Men det kan knappast ankomma på granne2 att iordningställa något bättre än det ni de facto accepterade att granne1 gjorde.
Så jag skulle säga att ni har ett gemensamt intresse och ansvar att fixa det. Antingen lappar och lagar ni nuvarande lösning eller så kommer ni överens om en skälig fördelning av kostnaden för en ordentlig lösning med L-stöd. Oavsett vilket har ni försuttit chansen att få den som borde åtgärdat problemet att göra det: granne1. Därför kommer det säkert bli svårt att komma överens om en lösning som främst lägger kostnaden på grannfastigheten.
Redigerat:
Fastighetsköpet gör att ansvaret för fastigheten nu är i den nya grannens händer även. Och att underlåta att sköta sin fastighet så att TS skadas är heller inte tillåtet enligt jordabalken.Nötegårdsgubben skrev:
(Men nu tror jag som jag skrev ovan att detta i praktiken inte är så allvarligt utan mer handlar om att TS behöver räta upp sitt staket och grusa sin utfart efter alla år. TS får rätta om det är fel beskrivning av verkligheten.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Visst är det så, men min poäng är som sagt att skicket inte nödvändigtvis ändrats då mycket eftersom att TS inte gav sig på den som faktiskt agerade på ett för TS skadligt sätt när så skedde.Claes Sörmland skrev:
Att ha låtit grävningen passera så länge att den till och med preskriberats utan att begära en ordentlig åtgärd lär svårligen ligga TS i fatet om han ska få det till att vara nuvarande grannes ansvar.
TS har inget med granen grävning att göra så länge hans mark inte glider iväg. Så det är när den glider iväg han har orsak att kräva åtgärd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Enligt vad? Jag har svårt att se att det är annat än 3:3 JB som jag anförde tidigare som är aktuellt lagrum, och där försvann rimligen chansen att klaga för två år sen enligt preskriptionslagen.
Vad menar du att man skulle stämma grannen för, att dennes mark ligger lägre? Och enligt vilket lagrum i så fall?
Vad menar du att man skulle stämma grannen för, att dennes mark ligger lägre? Och enligt vilket lagrum i så fall?
Grävningen är inte orsaken till skadan på TS fastighet utan underlåtenheten att underhålla stödmuren.Nötegårdsgubben skrev:
Enligt vad? Jag har svårt att se att det är annat än 3:3 JB som jag anförde tidigare som är aktuellt lagrum, och där försvann rimligen chansen att klaga för två år sen enligt preskriptionslagen.
Vad menar du att man skulle stämma grannen för, att dennes mark ligger lägre? Och enligt vilket lagrum i så fall?
(Fast diskussionen är lite teoretisk för jag undrar om skadan på TS fastighet verkligen är av den kalibern att den berättigar till ersättning. Tror inte det.)