Jag skulle alla gånger ha öppet på båda sidor ön - speciellt om man har mycket folk i köket ibland (vid fester, stora familje middagar, mm) - det kommer bli logistik problem om man bara har en passage.
Det är ju förståss bara min åsikt - men baserad på 3 månader i ett nybyggt kök med en fristående köksö (som iofs är drygt 3 meter bred) i linje med din 2:a skiss
Det är ju förståss bara min åsikt - men baserad på 3 månader i ett nybyggt kök med en fristående köksö (som iofs är drygt 3 meter bred) i linje med din 2:a skiss
Skulle välja köksö alla gånger. Om man är flera personer som jobbar/rör sig i köket springer man inte på varandra lika lätt. Det går att ha mindre avstånd mellan köksön och övriga bänkar, kanske så lite som 110 cm, för att få en större köksö och färre steg mellan de olika stationerna. Tänk triangel mellan vask spis och kyl. Tänk på djupet på köksön för att få plats med benen under bänken när man sitter på barstolarna. Rita upp köket med exakta mått med tejp på golvet eller sätt ut t.ex. flyttkartonger för att känna hur det känns för flera personer att röra mellan stationerna och ut genom altandörren.
Tack för det.L L.K.E.M. skrev:Skulle välja köksö alla gånger. Om man är flera personer som jobbar/rör sig i köket springer man inte på varandra lika lätt. Det går att ha mindre avstånd mellan köksön och övriga bänkar, kanske så lite som 110 cm, för att få en större köksö och färre steg mellan de olika stationerna. Tänk triangel mellan vask spis och kyl. Tänk på djupet på köksön för att få plats med benen under bänken när man sitter på barstolarna. Rita upp köket med exakta mått med tejp på golvet eller sätt ut t.ex. flyttkartonger för att känna hur det känns för flera personer att röra mellan stationerna och ut genom altandörren.
Jag provade bredda köksön så mkt det går och ändå ha 1200mm på varje sida. Då blir köksön okey i storlek.
Dock så förlorar man ju såklart en hel del bänkyta/förvarning som är längsmed ytterväggen.
Men det är kanske en kompromiss man får leva med om man vill ha bättre flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det var något med v3 som tilltalade, men jag skulle gått på v1. I version 3 så måste man alltid gå förbi den som eventuellt står och lagar mat för att gå in/ut genom dörrarna till altanen, det kan bli väldigt dåligt på så många sätt. Så version 1 helt enkelt.
Och bra med vasken tillräckligt nära den som lagar mat på spisen, samt att man kan ha en armada med minioner som står runt gaveln på köket och hackar och skär, och de kan också skölja osv utan att störa det som händer längre in i köket. Kanske till och med att man skulle lägga till en "fallucka" för kompostavfall i närheten av vasken så man bara kan sopa ner det överblivna?
Jag förstår tanken kring att det känns "långt" in till kökskärnan, men vinsterna överväger det. Det är ändå ett väldigt öppet och trevligt kök med bra kontakt med barn/gäster/övrigt pack medan det är action i köket, och man kan ha ett flöde utanför som inte stör.
Den nya versionen med stor köksö var inget som personligen föll mig i smaken, det ser "off" ut. Linjerar för dåligt och stämmer liksom inte riktigt.
Och bra med vasken tillräckligt nära den som lagar mat på spisen, samt att man kan ha en armada med minioner som står runt gaveln på köket och hackar och skär, och de kan också skölja osv utan att störa det som händer längre in i köket. Kanske till och med att man skulle lägga till en "fallucka" för kompostavfall i närheten av vasken så man bara kan sopa ner det överblivna?
Jag förstår tanken kring att det känns "långt" in till kökskärnan, men vinsterna överväger det. Det är ändå ett väldigt öppet och trevligt kök med bra kontakt med barn/gäster/övrigt pack medan det är action i köket, och man kan ha ett flöde utanför som inte stör.
Den nya versionen med stor köksö var inget som personligen föll mig i smaken, det ser "off" ut. Linjerar för dåligt och stämmer liksom inte riktigt.
Tack för din feedback. Vi tänker väldigt lika, så lutar åt version 1 för min del. Den senare med stora köksön är okey, men linjerna känns off som du säger.JoLi81 skrev:
Det var något med v3 som tilltalade, men jag skulle gått på v1. I version 3 så måste man alltid gå förbi den som eventuellt står och lagar mat för att gå in/ut genom dörrarna till altanen, det kan bli väldigt dåligt på så många sätt. Så version 1 helt enkelt.
Tack för dina synpunkter, de cementerar nog att det lutar åt version 1 trots allt.
Det blev bättre! Man skulle kunna ha en smal bänk (35 cm?) med skåp under och kanske vitrin över längs med yttervägg/gavel för förvaring av porslin och dylikt. Känns konstigt med den lilla bänkytan bredvid altandörren. Bättre med längre sammanhållande yta på andra sidan ugnen. Kan vara bättre att i så fall sätta den lilla vasken på andra sidan spishällen för att kunna vända sig om och sätta varma formar på köksön. Varför inte skippa vitrinen vid kyl/frys och sätta ugn/micro bredvid för att samla alla högskåp på ett ställe? Tänk också på utrymme för att kunna öppna hörnskåpet ordentligt.LillaNorrviken skrev:
Tack för det.
Jag provade bredda köksön så mkt det går och ändå ha 1200mm på varje sida. Då blir köksön okey i storlek.
Dock så förlorar man ju såklart en hel del bänkyta/förvarning som är längsmed ytterväggen.
Men det är kanske en kompromiss man får leva med om man vill ha bättre flöde.
[bild][bild]
Jag skulle välja alternativ 2 med köksö. Betydligt bättre än de andra två för flödet och rörligheten i huset. Om du tycker att det blir för lite avställningsyta skulle jag ta bort diskhon. Fundera också på alternativet med spishäll med inbyggd fläkt - har precis byggt om vårt kök efter vattenskada och valt en sådan lösning, mycket nöjd hittills.LillaNorrviken skrev:
Hej,
Skulle gärna vilja ha Era åsikter om 3 olika versioner.
Version 1 är ett U-kök med stor bänk där häll, mindre vask samt ordentlig arbetsytor finns.
Nackdelen som jag ser det i version 1 är att flödet in och ut i köket inte blir optimalt. Man får alltså gå runt den långa bänken med hällen för att komma in i kärnan av köket.
Version 2 är samma kök fast med en extra passage på 1200mm för att förenkla flödet.
Tycker däremot köksön blir väldigt fjutig i förhållande till det övriga relativt stora köket.
Arbetsytorna runt hällen minskas drastiskt och jag får känslan av att det kan bli väldigt trångt på ön när man lagar mat. Men jag har kanske fel? Hällen på ritningen är en 80cm häll.
Enlgit boverket ska man ha 800mm mellan häll och vask. Det skulle kunna lösas om man flyttar ut hällen och vadsken åt motsatta håll....men överlag känns det som en dålig kompromiss.
Jag vet att andra alternativ skulle vara att kanske flytta hällen till en annan del av köket och bara ha en köksö som avlastningsyta. Har funderat i det, med med tanke på att jag har absolut bästa utsikt som vätter ut mot havet, så vill jag gärna stå och laga mat åt det hållet (mot matbordet till), samt att jag upplever det mer socialt att ha köket vänt ut mot övriga rum i huset.
En Version 3 som jag funderat på också är om man flytta passagen in i köket så att den är mer riktad för att ta emot flödet inifrån husets vardagsrum. Då blir det mindre spring och att man behöver gå runt den stora bänken för att komma in i köket. Inte helt bekväm med den lösningen då det blockerar passagen som jag haft tidigare som går längsmed husets fasad.
Är det något av dessa lösningarna som Ni tycker är ett självklart val, eller bör jag göra helt andra kompromisser för att uppnå ett bättre kök överlag.
Tacksam för feedback.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ett tips som vi använt i flera kök är att använda väggskåp som bänkskåp. Då får du en fungerande förvaring men med betydligt mindre djup (skåpstommen för väggskåp brukar vara ca 35-40 cm djup beroende på tillverkare).L L.K.E.M. skrev:Det blev bättre! Man skulle kunna ha en smal bänk (35 cm?) med skåp under och kanske vitrin över längs med yttervägg/gavel för förvaring av porslin och dylikt. Känns konstigt med den lilla bänkytan bredvid altandörren. Bättre med längre sammanhållande yta på andra sidan ugnen. Kan vara bättre att i så fall sätta den lilla vasken på andra sidan spishällen för att kunna vända sig om och sätta varma formar på köksön. Varför inte skippa vitrinen vid kyl/frys och sätta ugn/micro bredvid för att samla alla högskåp på ett ställe? Tänk också på utrymme för att kunna öppna hörnskåpet ordentligt.
Hej,S saltis99 skrev:Jag skulle välja alternativ 2 med köksö. Betydligt bättre än de andra två för flödet och rörligheten i huset. Om du tycker att det blir för lite avställningsyta skulle jag ta bort diskhon. Fundera också på alternativet med spishäll med inbyggd fläkt - har precis byggt om vårt kök efter vattenskada och valt en sådan lösning, mycket nöjd hittills.
Diskhon är krav i vår kommun om du ska ha en köksö, och jag skulle nog inte vilja välja bort det ändå. Behövs absolut för att kunna jobba praktiskt på en ö.
Häll med inbyggd fläkt har aldrig tilltalet mig fatiskt. Tycker man förlorar alldeles för mkt hällyta genom att ha en fläkt mitt i hällen.
Det går dessärre bort för mig personligen. Dessutom gillar jag takhäng fläkt som ändå ger lite ombonad rumskänsla.
Sista försöket och kanske faktiskt den bästa kompromissen som jag inte tänkt på tidigare.L L.K.E.M. skrev:Det blev bättre! Man skulle kunna ha en smal bänk (35 cm?) med skåp under och kanske vitrin över längs med yttervägg/gavel för förvaring av porslin och dylikt. Känns konstigt med den lilla bänkytan bredvid altandörren. Bättre med längre sammanhållande yta på andra sidan ugnen. Kan vara bättre att i så fall sätta den lilla vasken på andra sidan spishällen för att kunna vända sig om och sätta varma formar på köksön. Varför inte skippa vitrinen vid kyl/frys och sätta ugn/micro bredvid för att samla alla högskåp på ett ställe? Tänk också på utrymme för att kunna öppna hörnskåpet ordentligt.
Om jag flyttar vitrinskåpet så att den väggen inte bygger ut lika mkt som tidigare, så kan jag vinna ca 300mm, som jag kan ge till köksöns bredd istället.
Då kan jag få en köksö som är ca 2775mm vilket ändå känns rimligt....och tillräckligt?
Men den lösningen kan jag ha kvar allt annat och alla linjer faller rätt.
Ugnens placering får bli under hällen som kompromiss, men kanske funkar.....
Vad tror Ni?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Varför har kommunen synpunkter på diskhon? Att bygga om ett befintligt kök kräver inte bygglov.LillaNorrviken skrev:
Hej,
Diskhon är krav i vår kommun om du ska ha en köksö, och jag skulle nog inte vilja välja bort det ändå. Behövs absolut för att kunna jobba praktiskt på en ö.
Häll med inbyggd fläkt har aldrig tilltalet mig fatiskt. Tycker man förlorar alldeles för mkt hällyta genom att ha en fläkt mitt i hällen.
Det går dessärre bort för mig personligen. Dessutom gillar jag takhäng fläkt som ändå ger lite ombonad rumskänsla.
I vårt senaste kök (det åttonde jag ritat/byggt) valde vi bort takhängd fläkt just för att få en öppnare lösning, men smaken är som baken. Ett par småsaker dock:
1) 1300 mm mellan köksö och väggskåp ger mycket utrymme, men kan också upplevas som för stort om man bara är en som arbetar i köket.
2) Kom ihåg att ha (flera) eluttag vid köksön, eftersom detta brukar behövas för allt från mobilladdare till mixerstavar.
3) Kanske öka ytan på köksön några centimeter så att kanten linjerar med avslutet på skåpen under fönstret?
4) Och en viktig detalj med hällen för egen del är att den är flushmonterad med bänkskivan, d v s att den är i plan med skivan.
Lycka till med köket!
Snyggt! Tveksam dock till att ha ugnar under spishällen. Säkrare och bekvämare med hantering av varma plåtar och formar från ugnen i midjehöjd. Böja sig ner för åtkomst till micro känns knöligt.Vitrinskåpet och hörnet mot diskbänken skaver på något sätt. Är väggen mot sovrummet möjlig att justera? Skulle som i tidigare förslag ha ugn/micro på den väggen.LillaNorrviken skrev:
Sista försöket och kanske faktiskt den bästa kompromissen som jag inte tänkt på tidigare.
Om jag flyttar vitrinskåpet så att den väggen inte bygger ut lika mkt som tidigare, så kan jag vinna ca 300mm, som jag kan ge till köksöns bredd istället.
Då kan jag få en köksö som är ca 2775mm vilket ändå känns rimligt....och tillräckligt?
Men den lösningen kan jag ha kvar allt annat och alla linjer faller rätt.
Ugnens placering får bli under hällen som kompromiss, men kanske funkar.....
Vad tror Ni?[bild][bild][bild][bild]
Hej Saltis och tack för ditt engagemang i tråden. Uppskattas!S saltis99 skrev:Varför har kommunen synpunkter på diskhon? Att bygga om ett befintligt kök kräver inte bygglov.
I vårt senaste kök (det åttonde jag ritat/byggt) valde vi bort takhängd fläkt just för att få en öppnare lösning, men smaken är som baken. Ett par småsaker dock:
1) 1300 mm mellan köksö och väggskåp ger mycket utrymme, men kan också upplevas som för stort om man bara är en som arbetar i köket.
2) Kom ihåg att ha (flera) eluttag vid köksön, eftersom detta brukar behövas för allt från mobilladdare till mixerstavar.
3) Kanske öka ytan på köksön några centimeter så att kanten linjerar med avslutet på skåpen under fönstret?
4) Och en viktig detalj med hällen för egen del är att den är flushmonterad med bänkskivan, d v s att den är i plan med skivan.
Lycka till med köket!
Köket är en nybyggnation så det kan vara därför de har dessa krav.
1. Okey. Vad skulle du uppskatta är det perfekta måtten mellan häll och kyl/frys. 1200mm? Samt på sidorna korta ner det till 1150mm?
2. Tack, det ska jag inte glömma
3. Har försökt linjera så gott det går nu för att maimera köksön. Ändrade även bredden på den smala altandörr till en 900mm dörr, istället för 1000mm som det var innan.
4. Tack, ska jag tänka på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har 1000 mellan köksö och kyl/frys (vid sidan av ön), men upp till 1100/1150 funkar ockå tycker jag. Oftast ställer vi matkassarna på köksön och lyfter in maten i kyl/frys, och då vill man inte behöva flytta sig för långt. Vi har sedan 1100 mellan köksö och diskho/köksbänk, vilket jag tycker är en lagom kompromiss mellan hanterbarhet mellan köksö/diskbänk och yta för flera personer eller för att kunna öppna diskmaskinsluckan.LillaNorrviken skrev:
Hej Saltis och tack för ditt engagemang i tråden. Uppskattas!
Köket är en nybyggnation så det kan vara därför de har dessa krav.
1. Okey. Vad skulle du uppskatta är det perfekta måtten mellan häll och kyl/frys. 1200mm? Samt på sidorna korta ner det till 1150mm?
2. Tack, det ska jag inte glömma
3. Har försökt linjera så gott det går nu för att maimera köksön. Ändrade även bredden på den smala altandörr till en 900mm dörr, istället för 1000mm som det var innan.
4. Tack, ska jag tänka på.
[bild][bild][bild][bild]