LillaNorrviken
L L.K.E.M. skrev:
Snyggt! Tveksam dock till att ha ugnar under spishällen. Säkrare och bekvämare med hantering av varma plåtar och formar från ugnen i midjehöjd. Böja sig ner för åtkomst till micro känns knöligt.Vitrinskåpet och hörnet mot diskbänken skaver på något sätt. Är väggen mot sovrummet möjlig att justera? Skulle som i tidigare förslag ha ugn/micro på den väggen.
Tack för din input. Jag löste det genom att ändra djupet på skåpen som är mot ytterväggen, samt flytta altandörren 100mm.
Passage vid sidan av köksö gjorde jag "bara" 1100mm för att maximera bredden av köksön.
Med dessa ändingar kan jag montera ugnen/micro på väggen, samt ha ett 300mm djupt vintrinskåp bredvid. Köksön får en totalbredd på 2775mm vilket borde anses vara fullt tillräckligt. 3D-ritning av ett modernt kök med trädetaljer, köksö med barstolar, marmorbänkskivor, grått klinker och rostfria vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
L.K.E.M. och 1 till
  • Laddar…
Hej
Kul att planera kök.
Utan ha skissat på det så tycker jag följande:
1. Flytta altandörren till andra fönstret, dels blir det en myshörna på utsidan och dels blir det mer pang på till altanen utan att gå genom köket.
2. Ta bort vitrinskåpet, det stör ljusflödet, det gör det längre att gå ut till altanen och det bromsar upp när man går nedför trappen.
3. Det är en menlös hörna där kaffebryggaren står som får mycket bättre access när man flyttar altandörren.
4. Gör en hylla (likt tidigare bild) på köksön som dels hindrar insikten i kökets röra när man sitter vid matbordet och det är väldigt farligt att sitta vid barstolarna när man spiller ut något varmt, det behövs ett hinder helt enkelt, och så är det trevligare mad höga barstolar.
5. Gör ett U-kök åt andra hållet, då går det inte att gå igenom och det finns inget att gå runt om U-et pekar åt andra hållet.
6. Gör man ett U-kök får man en enhetligare arbetsyta istället för utspridda arbetsytor och man slipper lyfta grytor etc över golvet som är en risk och obekvämt.
7. Myshörnan på utsidan blir större och smidigare om man även flyttar dörren i komplementbostaden.
8. Lägg spisen där den är nu, och med det flyttade U-et kan du lägga diskbänken vid andra fönstret så kan du titta ut där när du diskar, för när jag lagar mat vill jag se mina gäster, när jag diska vill jag vara själv ;-).
Det var det jag spontant kom på, hoppas du kan vaska fram några bra ideer från detta eller vara säker på hur du inte ska göra.
Lycka till.
/Workingclasshero

• Gilla
LillaNorrviken
  • Laddar…
BirgitS
LillaNorrviken LillaNorrviken skrev:
1. Okey. Vad skulle du uppskatta är det perfekta måtten mellan häll och kyl/frys. 1200mm? Samt på sidorna korta ner det till 1150mm?
Eftersom köket tydligen ska uppfylla krav på tillgänglighet ska det vara minst 120 cm fritt framför alla sorters skåp som man kan öppna på ett eller annat sätt, dvs. 120 cm mellan bänklängder, 120 cm framför kyl etc. Däremot om det inte finns några skåpsluckor/lådor vare sig på sidan av köksön eller mittemot den kortsidan finns det inga krav på avstånd.

• Gilla
LillaNorrviken
  • Laddar…
LillaNorrviken
Är en 1300mm djup köksö för mkt tror ni?
Funderar om man skulle satsa på att ha något sorts låd/hyllsystem som vätter ut mot matbord, allt för att optimera förvarningsmöjligheter.

Tanken skulle isf vara att bygga köksön av typ 60cm skåp + 40 cm skåp, för att få en stomme som är 1000mm. Och sen därefter lägga till ett överhäng på rekommenderat 30cm.

Tror ni det känns för blaffigt eller funkar det tro?

3D-ritning av köksö med måttangivelser, diskho och skåp. Diskussion om optimalt djup och förvaringslösningar.
Skapa konto
3D-ritning av en köksö med 1300 mm djup och inbyggt låd- och hyllsystem, visande olika skåp- och överhängsmått.
Skapa konto
3D-ritning av ett kök med en stor köksö, två barstolar och detaljer såsom fönster, skåp och köksredskap.
Skapa konto
Kök med stor köksö i trä, inbyggd spishäll, marmorbänkskiva och förvaring, flankeras av två personer, matbord med stolar i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
BirgitS
Jag tror det blir bra så länge det inte känns som att det tar för mycket av rummets yta. Men jag skulle försöka ha en större arbetsyta på ena sidan av hällen och bara en liten bit skiva på andra sidan. Sen får ju de exakta måtten anpassas till vad kökstillverkaren erbjuder.

• Gilla
LillaNorrviken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.