Totte_S
Vi har ett gammalt sunkigt kök, en trasig diskmaskin och lite idéer ;) En liten skiss nedan, och mina funderingar. Har aldrig monterat ett kök, så jag har lite dålig koll på hur man löser detaljerna på ett smart, snyggt och riktigt sätt.

1.) Vill gärna dra ut elspisen 20-30 cm från väggen (inte fullt så mycket som på skissen alltså) för att få lite plats bakom, och för att enklare kunna flytta grytor mellan vedspis och elspis, och för att slippa stå inträngd i ett hörn när man lagar mat. Det är ca 20 cm avställningsyta mellan själva järnspisen och elspisen, men en nivåskillnad på ca 5cm, elspisen är högre. Hur får man till det snyggt, och blir det helknas med fläkten? Räcker det med en täcksida på elspisens högersida för att få anslutningen att se vettig ut? Ska jag skippa det helt?

2.) Diskmaskinen står med en sida mot en vägg som synes på skissen, hur gör man normalt vid sådana lägen, försöker man få till en passbit där, det behövs ingen passbit där idag för funktionen, men kanske för utseendet, eller med den nya maskinen, och i så fall hur gör man då? Typ 45*45 el 28*45, en vertikalt som man limmar en passbit på och en horisontellt som man lägger diskbänken på eller? Eller ska man sätta en täcksida mot väggen med passbit för att få ett "snyggt hål" med rätt mått att ställa diskmaskinen i?

3.) Hur högt ovan bänkskiva är rimligt att montera överskåpen? I dag känns det som att man inte kommer åt det som hänger på krokar under skåpen. En kortväxt sambo vill gärna komma in i överskåpen oxå. Hur har ni tänkt och löst det?

cdb_kokslinje.jpg

Oj, aj!
Blir det inte hemskt varmt med brevid vedspisen?
Och hur blir det att ta ut saker från ugnen om luckan inte är helt fri (eller har ni tänkt ta en rejäl passbit där)?

Totte_S
Ceja skrev:
Oj, aj!
Blir det inte hemskt varmt med brevid vedspisen?
Och hur blir det att ta ut saker från ugnen om luckan inte är helt fri (eller har ni tänkt ta en rejäl passbit där)?
Varmt? ;D Jo det kan du ge dig på att det är, men det lär inte bli varmare än det är idag då man står 30 cm från vedspisen och lagar mat.

Det där med luckan fattar jag inte riktig ??? I dag är spisen inknuffad mot väggen på normalt sätt, och luckan går att öppna. Om vi drar ut den en bit kommer vi fortfarande att kunna öppna luckan, så det är inget problem. Vi tänker inte rotera spisen om det var så du fattade det.

1. Om ni inte är intresserade av att planera om köket helt tycker jag att ni ska överväga att låta det vara som det är. Det går ju så klart att flytta fram spisen men jag tror att det blir svårt att få det att se bra ut eftersom ni har en diskbänk jämte. Hade ni haft en träskiva eller nåt sån hade man kunnat låta den fortsätta i samma material i hålet mellan spisen och bakre väggen men som det blir med en diskbänk jämte tror jag bara att det kommer se provisoriskt ut.
Hade man velat göra om det helt tror jag att det hade varit snyggast med en bänk som gick hela vägen, som ett S framtill vedspisen. Det kanske är tidens rådande trend men jag tycker det är snyggare med så få avbrott i bänkytan som möjligt.
2. Tycker inte det behövs en täcksida men sätt en passbit till höger om diskmaskinen. Om inte annat så för städningens skull. ;) Om du ska ha något att lägga diskbänken på räcker det med en list du skruvar i väggen. Denna täcks på framsidan av passbiten.
3. Jag tror våra (som snart ska ner!) börjar ca 140 cm ovan golv. Det ÄR ett problem att kunna se bänkytan samtidigt som man når överskåpen... Vi övervägde ett tag att skaffa såna där 50-talsskåp som avsmalnar ner till. Det är egentligen en superidé för oss mer kortväxta... Vad det gäller det där med krokarna så är det väl enklast att ha en yta, tex vid spisen där man inte har några överskåp. Då kan alla grejer hänga där.

Några kommentarer:

1) Det verkar opraktiskt att hålla kvar vid att ha DM vid vägg. Det blir kladd och stort slitage på vägg/tapeter.

2) Täcksida mellan el-spis och ved-spis? Pga. värmen tror jag inte på en målad skiva, möjligen rostfri plåt om någon alls behövs/önskas.

3) Jag tycker det är ganska trevligt att lyfta fram hela diskbänks linjen till nivå med ved-spis och skapa extra djup i köksbänken ev. med en hylla bakom ordinarie 60cm djup. Med en sådan lösning har du också möjlighet att montera överskåpen längre bak än bänkskåpen för bättre rymlighet. Dagens 40cm djupa överskåp kan utan problem monteras 10cm bakom.
Hoppas ni begrep hur jag menade!

:)

Totte_S
Tack för synpunkter, kommenterar lite ostrukturerat.
Tror inte jag skrev någonstans om en täcksida mot vedspisen, däremot på elspisens högra sida för att få det snyggt.
Jotack, vi hade gärna flyttad ut hela linjen, MEN, väggen till höger om DM tar slut där den ser ut att ta slut på skissen, där övergår den i en dörröppning, så det funkar inte att flytta ut allt tyvärr.
Funkar det praktiskt att ha DM bredvid elspisen, blir det inte rörig arbetsordning då?
Kanske är ett förslag att fundera på...:)
Det som inte syns på skissen är att på andra sidan den beskrivna dörröppningen fortsätter en annan bänk, därför kan det kännas trångt att stå precis i dörröppningen med en bänkskiva bakom rumpan när man stökar i vasken, dessutom blockerar man hela ingången till köket.

Fick man lite att tänka på , igen! ;D
Det här är bara ett första provisoriskt steg i köksrenoveringen, vi möblerar om lite med den befintliga inredningnen tills vi blivit helt säkra på hur vi vill ha det.

Jag plockar in en taskig bild på en avfotograferad ritning så kanske man får en uppfattnign om hur det ser ut.
planer.jpg

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.