Fick i uppdrag av frun att snickra en loungeliknande soffa för vår uteplats. Jag letade länge men hittade ingen beskrivning av liknande modell som jag ville ha. Så vad gör man? Det var bara att skapa en ritning från början.
Om det är flera vågade hemmasnickare bidrar jag gärna med tankar, arbetsgång och resultat.
Mina utgångspunkter var maxmåtten, enligt uteplatsen (8-kantig uteplats) och dynorna (IKEA:s Arholma, 65 x 65 x 15).
Det tog några timmars klurande, skissande och beräknande av virkesåtgång. En bra geringssåg lånades av svärfar.
Jag skickar inte med någon bild på skissen, då den ändrades några gånger på vägen. Men längden är 200 x 200. Sitthöjd utan dynor är 40.
Resultatet först...
Ramen: Jag använde mig helt av tryggimpregnerat AB-virke, då det är en utemöbel och jag inte kommer att flytta in den till vintern (möjligtvis täcka den med pressenning).
Reglarna är 45 x 45, förutom framkanten som är 70 x 45. Jag vågade inte chansa med avståndet, så jag satte tvärgående regel ca 32 cc. Jag hade flera askar med trallskruv 75 cm, så det fick bli de som skulle hålla ihop skapelsen.
Ryggstödet: Här fick jag göra om det hela 2 gånger. Första skissen ville jag ha lutning på ryggstödet och tänkte ha ett rakt ryggstöd från golv hela vägen upp och en regel från toppen snett ner mot sitsen. Men jag insåg i verkligheten att möbeln blir för stor för uteplatsen. Så jag tänkte skippa lutningen. Men ½ sömnlös natt och några löprundor senare kom jag på en lösning senare kom jag på en idé. Om man lutar hela ryggstödet bakåt några grader och stagar upp med reglar från basen upp till sitsregeln borde det hålla. Jag sågade ut liknande kilar som distans. Det är svårt att förklara, men kolla in bilderna så kanske ni blir klokare.
Här vågade jag inte använda trallskruv, utan köpte istället in rejäla träskruv på 120 mm.
Hörnet blev lite klurigt. Jag frångick helt från skiss och tittade istället på verklighetens behov. Fick bli lite kors och tvärs. Funktionen i första hand.
Nu var de värsta klurigheterna gjorda. till sitt och ryggyta valde jag 22 x 95 trallvirke. Billigt och funktionellt! Sågade 45 grader i hörnet för lite estetik.
Ryggstödets yta fortsatte på samma vis. Här var det lite klurigt att få till rätt lutning på två håll i hörnet. När väl den första är fixad är det enkelt. Som sagt behövs en BRA geringssåg!
Täckande trall: För att få en lite snyggare finish på skapelsen hade jag tänkt ha horisontella smalare "staketreglar" 27 x 45. Här fick jag göra om det två gånger på framsidan, som fick bli provsida. Avståndet blev för brett ansåg vi gemensamt, så jag smalnade detta till den slutliga utformningen. Jag använde mig av bitar av distansklossar från sittytan, 22 mm. Jag började med framsidan. Lätt! Den översta regeln (45 x 70) var placerad 27 mm längre ut så det ser ut som om det är en täckande regel här också. Sedan baksidan. Lite klurigare med hörnet, så det ska geras på två håll. När väl den första är bra är det enklare. Jag varvade höger och vänster sida för att få likhet mellan dessa sidor.
Sist fixade jag sidorna. Jag ville inte ha något armstöd. Jag gerade ändarna för en lite "mjukare" avrundning. Jag avslutade med en täckande trallbräda, 22 x 95. I en perfekt värld borde alla uppstickande ryggreglar vara exakt lika höga, men... Det fick bli lite raspande för att få samma höjd.
Färdigt således!
Men självklart ville vi ha ett litet bord till. Lite skissande senare och vi fastnade slutligen för en triangelformad skapelse med tre ben. Jag trodde det skulle behövas tvärgående reglar,men det blev riktigt stabilt. Till benen blev det 45 x 45. Ramen 70 x 45. Bordsytan 27 x 45.
Det största problemet blev sedan dynorna! Hade från början bestämt mig för IKEA:s Arholma dynor och kuddar. Tyvärr fanns dessa inte på varuhuset där vi bor. Suck! Dynorna kunde beställas genom deras Internetshop, men inte kuddarna. Så det fick bli en tur till huvudstadens större varuhus.
Lärdomar: Jag är själv sjukt förvånad att det inte blev fler fel. Men jag var metodisk och hade inte bråttom. Har man ingen skiss att utgå från början är det klurigt och man kan inte följa den egna planen slaviskt.
Kostnad? Ca 1500 för virket och skruv. Dynorna kostade 250/st och kuddarna 100/st.
Frågor och kommentarer mottages tacksamt!
Om det är flera vågade hemmasnickare bidrar jag gärna med tankar, arbetsgång och resultat.
Mina utgångspunkter var maxmåtten, enligt uteplatsen (8-kantig uteplats) och dynorna (IKEA:s Arholma, 65 x 65 x 15).
Det tog några timmars klurande, skissande och beräknande av virkesåtgång. En bra geringssåg lånades av svärfar.
Jag skickar inte med någon bild på skissen, då den ändrades några gånger på vägen. Men längden är 200 x 200. Sitthöjd utan dynor är 40.
Resultatet först...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ramen: Jag använde mig helt av tryggimpregnerat AB-virke, då det är en utemöbel och jag inte kommer att flytta in den till vintern (möjligtvis täcka den med pressenning).
Reglarna är 45 x 45, förutom framkanten som är 70 x 45. Jag vågade inte chansa med avståndet, så jag satte tvärgående regel ca 32 cc. Jag hade flera askar med trallskruv 75 cm, så det fick bli de som skulle hålla ihop skapelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ryggstödet: Här fick jag göra om det hela 2 gånger. Första skissen ville jag ha lutning på ryggstödet och tänkte ha ett rakt ryggstöd från golv hela vägen upp och en regel från toppen snett ner mot sitsen. Men jag insåg i verkligheten att möbeln blir för stor för uteplatsen. Så jag tänkte skippa lutningen. Men ½ sömnlös natt och några löprundor senare kom jag på en lösning senare kom jag på en idé. Om man lutar hela ryggstödet bakåt några grader och stagar upp med reglar från basen upp till sitsregeln borde det hålla. Jag sågade ut liknande kilar som distans. Det är svårt att förklara, men kolla in bilderna så kanske ni blir klokare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här vågade jag inte använda trallskruv, utan köpte istället in rejäla träskruv på 120 mm.
Hörnet blev lite klurigt. Jag frångick helt från skiss och tittade istället på verklighetens behov. Fick bli lite kors och tvärs. Funktionen i första hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu var de värsta klurigheterna gjorda. till sitt och ryggyta valde jag 22 x 95 trallvirke. Billigt och funktionellt! Sågade 45 grader i hörnet för lite estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ryggstödets yta fortsatte på samma vis. Här var det lite klurigt att få till rätt lutning på två håll i hörnet. När väl den första är fixad är det enkelt. Som sagt behövs en BRA geringssåg!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täckande trall: För att få en lite snyggare finish på skapelsen hade jag tänkt ha horisontella smalare "staketreglar" 27 x 45. Här fick jag göra om det två gånger på framsidan, som fick bli provsida. Avståndet blev för brett ansåg vi gemensamt, så jag smalnade detta till den slutliga utformningen. Jag använde mig av bitar av distansklossar från sittytan, 22 mm. Jag började med framsidan. Lätt! Den översta regeln (45 x 70) var placerad 27 mm längre ut så det ser ut som om det är en täckande regel här också. Sedan baksidan. Lite klurigare med hörnet, så det ska geras på två håll. När väl den första är bra är det enklare. Jag varvade höger och vänster sida för att få likhet mellan dessa sidor.
Sist fixade jag sidorna. Jag ville inte ha något armstöd. Jag gerade ändarna för en lite "mjukare" avrundning. Jag avslutade med en täckande trallbräda, 22 x 95. I en perfekt värld borde alla uppstickande ryggreglar vara exakt lika höga, men... Det fick bli lite raspande för att få samma höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigt således!
Men självklart ville vi ha ett litet bord till. Lite skissande senare och vi fastnade slutligen för en triangelformad skapelse med tre ben. Jag trodde det skulle behövas tvärgående reglar,men det blev riktigt stabilt. Till benen blev det 45 x 45. Ramen 70 x 45. Bordsytan 27 x 45.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det största problemet blev sedan dynorna! Hade från början bestämt mig för IKEA:s Arholma dynor och kuddar. Tyvärr fanns dessa inte på varuhuset där vi bor. Suck! Dynorna kunde beställas genom deras Internetshop, men inte kuddarna. Så det fick bli en tur till huvudstadens större varuhus.
Lärdomar: Jag är själv sjukt förvånad att det inte blev fler fel. Men jag var metodisk och hade inte bråttom. Har man ingen skiss att utgå från början är det klurigt och man kan inte följa den egna planen slaviskt.
Kostnad? Ca 1500 för virket och skruv. Dynorna kostade 250/st och kuddarna 100/st.
Frågor och kommentarer mottages tacksamt!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Snyggt bygge. Har ju byggt en del utemöbler och undrar då jag ser ryggstödslutningen på din sittmöbel hur du upplever den? Lutningen alltså.
Min erfarenhet är att en bekväm ryggstödslutning är betydligt/möjligen något mindre än den jag ser på dina bilder. Svårt att avgöra på bilden. En annan sak är att en liten lutning på sitsen gör mycket för sittkomforten. Dvs högre i framkant. Något du funderade på?
Min erfarenhet är att en bekväm ryggstödslutning är betydligt/möjligen något mindre än den jag ser på dina bilder. Svårt att avgöra på bilden. En annan sak är att en liten lutning på sitsen gör mycket för sittkomforten. Dvs högre i framkant. Något du funderade på?
Tack! Lutningen känns lagomt soft... Jag var lite osäker på hur mycket lutning jag skulle våga göra, så inte konstruktionen skulle kännas instabil. Men med facit på hand så kan nog inte ens en orkan välta soffan!Thomas59 skrev:Snyggt bygge. Har ju byggt en del utemöbler och undrar då jag ser ryggstödslutningen på din sittmöbel hur du upplever den? Lutningen alltså.
Min erfarenhet är att en bekväm ryggstödslutning är betydligt/möjligen något mindre än den jag ser på dina bilder. Svårt att avgöra på bilden. En annan sak är att en liten lutning på sitsen gör mycket för sittkomforten. Dvs högre i framkant. Något du funderade på?
Sittlutning var aldrig aktuell, då familjen sällan sitter i en soffa, utan oftare ligger i den...
Snyggt bygge!!
Jag har lite dåligt med förvaringsplats här hemma , så något liknande kommer jag nog ge mig på själv. Smidigt att kunna ha möbeln ute året runt.
Jag har lite dåligt med förvaringsplats här hemma , så något liknande kommer jag nog ge mig på själv. Smidigt att kunna ha möbeln ute året runt.
Klicka här för att svara
