Inte kommunalt avlopp. Rinnande vatten från byns vattenförening.
 
SBH skrev:
andersmc¨
nepp. inte ens på äldre avlopp.
men det är klart, jobbast mest på hyreshus. och inte stugor
Nepp vadå? Att du aldrig sett en spygatt? Ja, det är ju möjligt, det vet ju inte jag. (Även om det är väldigt svårt att undvika att se spygatter lite var stans.)

Eller är det "nepp, det är visst vattenlås i spygatter". Tja, sätter man ett vattenlås i en spygatt så är det inte en spygatt längre, då är det en golvbrunn.
 
Annars är ju en spygatt egentligen vilken öppning som helst. I de flesta båtar finns det ett antal hål i relingen osv där vatten kan ta sig ut. Landkrabbor gör ibland en folketymologisk tolkning att det är ett hål där spyet ska rinna ut, vilket inte är helt fel tänkt.

Annars är ett gatt en öppning eller passage. Det är väl släkt med det engelska gate, grind.
 
@Kurtivan Hur gick det med din dusch i kallt utrymme? Jag ska göra en liknande installation och funderar om jag ska ha en golvbrunn eller en spygatt. Vad säger du om det hela så här några år senare?
 
Zorro2000 Zorro2000 skrev:
@Kurtivan Hur gick det med din dusch i kallt utrymme? Jag ska göra en liknande installation och funderar om jag ska ha en golvbrunn eller en spygatt. Vad säger du om det hela så här några år senare?
Oj, har det redan gått 10 år... Nej, hygienrummet är inte klart alls, vi har fortsatt med utedusch då vi mest bara varit där under sommaren. Jag tror dock efter att ha bytt till nya golvbrunnar hemma att de här med vattenlås man lyfter ur är lösningen. Men snart så ...
 
Ja tiden går fort!
Ska sätta igång nästa vecka på vårt sommarställe!
Och det blir troligtvis lyftbart vattenlås!

Tack!
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.