Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Är i planeringsfasen för ett fristående uterum på ca 14 m2 och är lite osäker på några dimensioner.
Bakväggen kommer vara täckt, cc 60 i 45x95.
Ska fälla in en regel i dessa, som jag först tänkt 45x145. Men vi ska antagligen ha ett fönster 10x5 och det vill vi ha upp så mycket som möjligt, så tänkte om det skulle fungera med 45x120 istället, blir ju ändå ett lock med en liggande 25x95 som takreglarna ska ligga på sen. Skulle det vara ok eftersom det är cc60 som upplag?
Sen då takreglarna, spännvidd ca 3.6 meter, där hade jag tänkt 45x170. Pratade med en kompis som är snickare och han sa att man kunde rulla ut vindduk för att skapa en luftspalt enkelt istället för att hålla på med masonit mm och sen slå en 45x45 uppe på takregeln som sen råspont 17x95 läggs på innan papp. Borde inte 45x145 funka då stället eftersom man ändå slår på 45 mm extra.
Isolering i taket hade jag tänkt 95mm,borde räcka va? Är ju endast för att hindra kondens, ska ju vara ett för sommarmånaderna mest.
Bakväggen kommer vara täckt, cc 60 i 45x95.
Ska fälla in en regel i dessa, som jag först tänkt 45x145. Men vi ska antagligen ha ett fönster 10x5 och det vill vi ha upp så mycket som möjligt, så tänkte om det skulle fungera med 45x120 istället, blir ju ändå ett lock med en liggande 25x95 som takreglarna ska ligga på sen. Skulle det vara ok eftersom det är cc60 som upplag?
Sen då takreglarna, spännvidd ca 3.6 meter, där hade jag tänkt 45x170. Pratade med en kompis som är snickare och han sa att man kunde rulla ut vindduk för att skapa en luftspalt enkelt istället för att hålla på med masonit mm och sen slå en 45x45 uppe på takregeln som sen råspont 17x95 läggs på innan papp. Borde inte 45x145 funka då stället eftersom man ändå slår på 45 mm extra.
Isolering i taket hade jag tänkt 95mm,borde räcka va? Är ju endast för att hindra kondens, ska ju vara ett för sommarmånaderna mest.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/fristaende-uterum/
95mm cc600 med lite kortlingar räcker gott som vägg. Man kan ha en stående bärlina under hammarbandet så håller det för det mesta.
170mm skulle jag säga är klent och det går inte att gå ner till 145mm bara för man sätter på 45mm ovanför. De 45mm bidrar inte till styrka, bara mer vikt.
Gå in i länken, den sidan är riktigt bra!
95mm cc600 med lite kortlingar räcker gott som vägg. Man kan ha en stående bärlina under hammarbandet så håller det för det mesta.
170mm skulle jag säga är klent och det går inte att gå ner till 145mm bara för man sätter på 45mm ovanför. De 45mm bidrar inte till styrka, bara mer vikt.
Gå in i länken, den sidan är riktigt bra!
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/fristaende-carport/
Oj, läste lite fort. 45x95 stomme med 45x145 stående är kanon.
Kör cc600 på takreglarna efter dimensionerna enligt ovan. Då behöver du inte kapa isoleringen.
Oj, läste lite fort. 45x95 stomme med 45x145 stående är kanon.
Kör cc600 på takreglarna efter dimensionerna enligt ovan. Då behöver du inte kapa isoleringen.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Behöver den stående vara så hög som 145 när det är upplag cc60?J JKrister skrev:
Takreglarna blir ett lagom jämnt mått så det passar 4m ungefär, isolera taket vet vi inte om vi gör öht. Får se senare i såna fall.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Mätt igen, och frugan tycker att 3.60 blir för trångt mot uteköket så det blir 4x3 meter istället för 4x3.6. Dessa intervaller för att vi får skruva i befintliga bärlinor på däcket.J JKrister skrev:
Frågan är då, kan man gå ner till 145 på takreglarna eller stanna vid 170?
Vad säger länken? Ibland får man upp lite röda alternativ dem funkar ofta också. Lite för stor nedböjning är vanligt men har du inte skjutdörr under så är det inga större problem med att ha några mm för mycket.P petersson79 skrev:
Varför finns viljan att dra ner dimensionen överallt? Har du låg bygghöjd?
Priset är ju marginellt på 45x145 och 45x170
Klicka här för att svara
