Hej!

Ännu en uterumstråd :)
Kommunen vill ha K-ritningar på vårt framtida uterum, hur svårt kan det vara, tänkte jag.
Ganska svårt tydligen om man aldrig byggt ett uterum tidigare.

Uterummets storlek är 6000x4200, ska byggas i princip fristående, även om ena långsidan sitter mot huset. Bifogar urklipp från A-ritningen för att lättare se hur det är tänkt.
Kanalplasttak och oisolerad stomme i limträ.
Jag har använt Svenskt Träs beräkningsverktyg för dimensionerna på stommen, och så långt verkar jag vara på rätt spår.
Stolpar: 115x115
Bärlinor: 66x315 (4200 mm)
Balkar: 66x315 (6000 mm)

Som ni ser på dimensionerna är det alltså ett långt, snarare än brett, uterum. Därför har jag inte hittat något standardkit hos t.ex. Willab.
Stolparna hade egentligen räckt med 90x90, men om jag ska kunna jacka ur dem och lägga bärlinorna på dem blir det lite klent att skruva i, tänker jag. Bärlinorna hade också räckt men en lägre dimension, men då kommer ju balkarna hänga ner, eller sticka upp, jämfört med bärlinorna? Eller?
Målet är att så långt som möjligt undvika balkskor och andra beslag som inte blir så snyggt.

På bifogad bild (infästningar.png) har jag försökt skissa hur jag tänkt skruva ihop virket i hörnen, och övriga balkar tänkte jag fästa så som beskrivs här: https://www.byggahus.se/forum/threa...-urtag-enligt-bild.252407/page-2#post-2192088

Hur många problem hittar ni med min tanke? Hur hade ni gjort?

• Skiss av en konstruktionsritning för ett uterum som visar hörnförbindelse mellan stolpar och bärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar för ett uterum med söder- och västerfasad, visar dimensioner och konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen? :D

Är det stolpar i framkant på uterummet bilderna är på?
Får inte ihop det med lutningen på bjälken

Ska du inte ha nåt överhäng på takfoten?

Precis, bilden ska föreställa framsidan, den högsta delen.
På baksidan vid avvattningen kommer det skjuta ut en liten bit, men i övrigt tänkte jag lite mer "kubiskt" utan utskjut.

Jag skulle föreslå att antingen flytta uterummet något åt höger på väster-elevationen, alternativt sänka uterummet något och flacka ut taket lite. Detta för att mötet mot husets takfot blir bättre samt att avståndet mot gavelfönstret blir större.

B bossespecial skrev:
Jag skulle föreslå att antingen flytta uterummet något åt höger på väster-elevationen, alternativt sänka uterummet något och flacka ut taket lite. Detta för att mötet mot husets takfot blir bättre samt att avståndet mot gavelfönstret blir större.
Ja, vi hade det så från början, men altandörren dödar då ganska mycket utrymme. Vi kommer se till att det blir tillräckligt fritt från fönstret.
Tack för input!

Mötet mot takfoten kommer skapa en vattenficka som kan vara svårt att lösa på ett bra sätt. Går det att sänka bakkanten så att taket passerar under takfoten?

B bossespecial skrev:
Mötet mot takfoten kommer skapa en vattenficka som kan vara svårt att lösa på ett bra sätt. Går det att sänka bakkanten så att taket passerar under takfoten?
Takfoten sitter så pass lågt att vi måste gå igenom den hur vi än gör. Har gjort samma sak på andra sidan huset, så det löser byggaren fint.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Vilken snözon ligger huset i?

B bossespecial skrev:
Vilken snözon ligger huset i?
1, Malmö

Då skulle du kunna krympa takreglarna till 66x270s1200 och bärlinan till 66x270.

B bossespecial skrev:
Då skulle du kunna krympa takreglarna till 66x270s1200 och bärlinan till 66x270.
Skulle det funka? Enligt Svenskt Trä får jag nedböjning på 12 mm på bärlinorna (vilket jag blir nervös över pga skjutpartierna), och jag får inte ens 66x270 som alternativ på takbalkarna? 115x270 är lägsta dimension på 270 höjd, då med nedböjning 17 mm. Där spelar nedböjningen kanske mindre roll eftersom skjutpartierna inte kommer sitta direkt mot taket. Men då är de alltså 115 mm tjocka.

Vad tror du om infästningarna i mitt förslag?

Tack!

Lägg gärna upp indatan från beräkningen så kan vi jämföra, ofta är det här det skiljer. Bärlinan på kortsidan är jag inte så orolig för då det även behövs extra reglar för glasen över partierna. På gavelsidan skulle jag överväga en stolpe mellan partierna. Hur ser det ut på kortsidan man inte ser? Finns det någon möjlighet map höjder att placera takreglarna uppe på bärlinan? Annars får man nog göra som din skiss och hänga in i sidan med balkskor.

Jag tycker tyvärr att lösningen saknar elegans. Den verkar inklämd. Taklutningarna harmonierar heller inte. Det betyder inte att de måste vara samma. Jag skulle titta på det i plan en gång till.

B bossespecial skrev:
Lägg gärna upp indatan från beräkningen så kan vi jämföra, ofta är det här det skiljer. Bärlinan på kortsidan är jag inte så orolig för då det även behövs extra reglar för glasen över partierna. På gavelsidan skulle jag överväga en stolpe mellan partierna. Hur ser det ut på kortsidan man inte ser? Finns det någon möjlighet map höjder att placera takreglarna uppe på bärlinan? Annars får man nog göra som din skiss och hänga in i sidan med balkskor.
Förråd (den enda konstuktionen jag hittar med "rent" pulpettak)
Yttertak: 0,15 kN/m2 - Plasttak utan isolering och utan invändig beklädnad
Snözon 1
Två pelare
Bredd: 6000 mm
Längd: 4200 mm
Taklutning 7 grader
C-avstånd 1235 mm (enligt Wilabs spec)
Taksprång: 3 mm (minsta jag kan välja)
Höjd: 2400 mm

Stolpe på gavelsidan finns, partierna sitter 2+3, syns på ritningen om man tittar noga.
Som jag skriv i första inlägget vill vi helst undvika balkskor, och mitt förslag var enligt beskrivningen i detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threa...-urtag-enligt-bild.252407/page-2#post-2192088

På den låga sidan, som man inte ser, skulle man eventuellt kunna lägga upp balkarna på bärlinan, men taklutningen tar ganska mycket stryk, och om lösingen ovan fungerar känner jag att man lika gärna kan göra samma där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.