Vi köpte ett kedjehus för 2 år sedan, 1,5 plan från 1978 på ca 130 m2 med mekanisk frånluft. Tegelväggar nere och trägavlar uppetill. Efter ett fönsterbyte runt 2010 (utan spaltventiler) av de tidigare ägarna finns det inga tilluftsventiler i huset. Troligtvis agerar kaminen (keddy murspis) och övriga otätheter tilluft just nu. Det vill vi åtgärda i framför allt sovrum och vardagsrum.
Problemet är placering av tilluft i vardagsrummet mot ena sidan där ytterväggarna är dels mot ett inglasad uterum på ca 4x4m och dels grannens garage, se skissad bild. Den blåa punkten är i alla fall var jag tänker mig att en tilluftsventil kan installeras (blå) där ytterväggarna är fria - men hur löser man den andra sidan där väggarna inte är fria?
Det jag funderat på är följande:
1 (grön) Dra kanaler för tilluft rakt från vardagsrummet ut genom uterummet ca 4 m, med ett litet fall utåt längs med lutningen på det befintliga uterumstaket. Nackdelar är lång kanal och inte så snyggt i uterummet
2 (gul) Dra en kortare tilluftskanal, men snett uppåt ca 1-2 m i kattvinden (dvs hela kanalen går i takfoten/kattvinden) ut en bit upp på fasaden ovanför vardagsrummet som vetter mot grannen. Trångt och risk för fukt inne i konstruktionen? Men vore nog bästa alternativet om det fungerade. Eller är det en dum tanke?
3 (röd) Dra kanal genom fasaden från väggen i köket. Nackdelar är att det blir ful rördragning i kök samt att placering av ventil kanske inte är den bästa?
Eller finns det alternativa lösningar (bortsett från FTX i nuläget)? Hur löser man bäst detta dilemma?
Problemet är placering av tilluft i vardagsrummet mot ena sidan där ytterväggarna är dels mot ett inglasad uterum på ca 4x4m och dels grannens garage, se skissad bild. Den blåa punkten är i alla fall var jag tänker mig att en tilluftsventil kan installeras (blå) där ytterväggarna är fria - men hur löser man den andra sidan där väggarna inte är fria?
Det jag funderat på är följande:
1 (grön) Dra kanaler för tilluft rakt från vardagsrummet ut genom uterummet ca 4 m, med ett litet fall utåt längs med lutningen på det befintliga uterumstaket. Nackdelar är lång kanal och inte så snyggt i uterummet
2 (gul) Dra en kortare tilluftskanal, men snett uppåt ca 1-2 m i kattvinden (dvs hela kanalen går i takfoten/kattvinden) ut en bit upp på fasaden ovanför vardagsrummet som vetter mot grannen. Trångt och risk för fukt inne i konstruktionen? Men vore nog bästa alternativet om det fungerade. Eller är det en dum tanke?
3 (röd) Dra kanal genom fasaden från väggen i köket. Nackdelar är att det blir ful rördragning i kök samt att placering av ventil kanske inte är den bästa?
Eller finns det alternativa lösningar (bortsett från FTX i nuläget)? Hur löser man bäst detta dilemma?
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Två kanaler istället för en där den blå är placerad? All luft kommer väl troligen dras in mot köket och vidare. Du måste inte ha tilluft i alla delar av rummet. Så länge luftflödet blir rätt och i rätt riktning bör det räcka.
Hur stort är vardagsrummet?
Hur stort är vardagsrummet?
Ca 30 kvm (på originalritningen var det ett litet sovrum ungefär vid kaminen).Bart skrev:
Är det alltså tillräckligt att så att säga ha rätt tilluftsflöden med två ventiler enligt normen men bara på ena sidan? TV med soffa där man oftast befinner sig är tyvärr placerade mot just den väggen mot uterum/garage och jag tänker mig åtminstone att det är där man vill ha luftombyte.
"Blå" är väl en vettig ventilplacering? Om inte dörren mot uterum är bytt lär nog otätheterna i den ta in förvärmd luft från uterummet om och när dörren är stängd. Om dörren mot uterummet är ny ochtät kan man ju experimentera med att helt enkelt ta bort tätningslisten i ovankant på dörren innan man börjar dra fula kanaler.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Nu är jag ingen expert även om jag har lärt mig en del om ventilation under åren, men jag tror, liksom Bart, att luften från ventiler nertill i vardagsrummet kommer att virvla runt även i den övre delen så att det blir tillräckligt. Radiatorerna där, vilket jag antar finns, kommer att värma upp luften närmast fönstren, som då stiger upp och sätter igång en luftcirkulation. Det är ju inte fråga om så många meter ovanför dörren/öppningen till köket, det hade kanske varit annorlunda om öppningen hade funnits längst ner i vardagsrummet.H hypotek skrev:Ca 30 kvm (på originalritningen var det ett litet sovrum ungefär vid kaminen).
Är det alltså tillräckligt att så att säga ha rätt tilluftsflöden med två ventiler enligt normen men bara på ena sidan? TV med soffa där man oftast befinner sig är tyvärr placerade mot just den väggen mot uterum/garage och jag tänker mig åtminstone att det är där man vill ha luftombyte.
Tack för er input, jag förstår era tankar. Dörrarna är likt fönstren nya och det är oljefyllda el-element + LLVP i hallen. Vi brukar däremot ha viss värme på elementen i vardagsrummet under kalla månader.
Men vid två ventiler på väggen nedtill: Bör det i så fall placeras en tilluftsventil på t.ex. varje sida om fönstret med så långt avstånd det går på den väggen? Vilka storlekar är lämpligast i så fall, 80, 100 eller annan storlek?
Men vid två ventiler på väggen nedtill: Bör det i så fall placeras en tilluftsventil på t.ex. varje sida om fönstret med så långt avstånd det går på den väggen? Vilka storlekar är lämpligast i så fall, 80, 100 eller annan storlek?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Med en LLVP får man extra mycket luftomblandning så det kommer ju att bli ny fräsch luft även i övre delen av vardagsrummet.
Är det inte enklare med spaltventiler i fönsterkarmarna när det är tegelfasad?
Är det inte enklare med spaltventiler i fönsterkarmarna när det är tegelfasad?
Varför inte bara sätta en ventil ut till uterummet? Jag är inte med på varför kanalen skulle gå igenom hela uterummet?
Normalt ger uterummet en bra förvärmning av luften på vår och höst...
Normalt ger uterummet en bra förvärmning av luften på vår och höst...
Enklare säkert, men inte lika effektivt som jag förstått det? Dessutom tänker jag att det är viss risk att borra i fönstren/karmen och att man kan få viss ljuddämpning i väggventiler.BirgitS skrev:
Och behöver det vara 2 ventiler så blir väl en spaltventil för lite tilluft?
Jätteskönt på våren! Men supervarmt på sommaren.I Ingenjör Jesper skrev:
Grejen är att vi vill helst inte, enligt rekommendationerna som jag förstått det, dra in "smutsig" luft och ev lukt från uterummet.
Frånluftdon sitter väl i köket och badrum? Dessa är placerade i köket och vidare bort antar jag? Då kommer du få luftflöde från den blå ventilen och genom rummet. Det borde fungera utmärkt. 30 kvm är ganska stort, så två vanliga freshventiler kan behövas för att få tillräckligt tilluft.H hypotek skrev:Ca 30 kvm (på originalritningen var det ett litet sovrum ungefär vid kaminen).
Jag tror det viktigaste är att faktiskt få tilluft, inte exakt placering.
Man får såklart fundera på hur man har ventiler öppna eller stängda olika årstider... Jag öppnar uterummet och stänger ventilen delar av sommaren. Sen står väl iofs dörren öppen ganska ofta så det gör inte så stor skillnad på sommaren...H hypotek skrev:
Varför skulle luften i uterummet vara "smutsig"? Mitt uterum är en del av huset, så jag anser inte att det är någon skillnad på luften som når köket från vardagsrummet eller uterummet...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
En del har gasolvärmare eller en massa stearinljus periodvis i uterummet, båda delarna smutsar ner luften rätt bra. En del får mögelproblem i uterummet, inte bra att få in den luften heller.I Ingenjör Jesper skrev:
Absolut, om luften faktiskt är smutsig får man ju fundera på det... Då hade jag nog valt en frånluftsfläkt i uterummet 🤔
Tack för era synpunkter. Jag har haft hit en ventilationafirma och antagligen kommer vi köra Fresh-ventiler på den ena kortsidan. Frågan är om det räcker med en 100 eller två 80 t.ex.?
En annan fråga (problem) jag har är huruvida det är rimligt att ta upp tilluft i en fönster kupa i plåt? I ett sovrum (av totalt fyra) finns ingen yttervägg på det sättet då det ligger mellan två sovrum. Firman sa att det går bra att ta upp i plåten men jag blev osäker med ev risker för kondens samt huruvida länge tätningen håller på en plåt som blir väldigt kall resp varm. Samt avsaknad av överbleck/takfot.
Jag funderar därför på om man ska köra spaltventil där (och kanske även i övriga sovrum?) men då förstod jag det som att det kan störa ut ventilationen med olika storlekar på tilluften, dvs att den mesta av luften går till tex vardagsrummet istället för sovrummet.
Överdriver jag risken för att ta upp hål i fönsterplåtkupan?
Om inte - bör jag försöka gå efter att välja samma typer av ventiler/storlekar i hela huset eller går det att lösa ändå med någon slags injustering?
En annan fråga (problem) jag har är huruvida det är rimligt att ta upp tilluft i en fönster kupa i plåt? I ett sovrum (av totalt fyra) finns ingen yttervägg på det sättet då det ligger mellan två sovrum. Firman sa att det går bra att ta upp i plåten men jag blev osäker med ev risker för kondens samt huruvida länge tätningen håller på en plåt som blir väldigt kall resp varm. Samt avsaknad av överbleck/takfot.
Jag funderar därför på om man ska köra spaltventil där (och kanske även i övriga sovrum?) men då förstod jag det som att det kan störa ut ventilationen med olika storlekar på tilluften, dvs att den mesta av luften går till tex vardagsrummet istället för sovrummet.
Överdriver jag risken för att ta upp hål i fönsterplåtkupan?
Om inte - bör jag försöka gå efter att välja samma typer av ventiler/storlekar i hela huset eller går det att lösa ändå med någon slags injustering?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Brandskydd till utbyggnad av Willabgarden uterum nära garage
Utbyggnad och tillbyggnad -
Inglasat uterum efter garage
Altan & Uteplats -
Uterum/allrum i garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Året runt uterum mot huset + garage
Utbyggnad och tillbyggnad -