14 111 läst · 6 svar
14k läst
6 svar
Uterum branklass EI30
Hej!
Har fått ett bygglov för ett inglasat uterum. Det kommer ligga väldigt nära grannens tomtgräns och förråd. I Beskrivningen till bygglovet står att "vägg närmare tomtgräns än 4 m skall utföras i brandklass EI30". Någon som har erfarenhet av detta? Hur får vi en godkänd vägg mot grannen? Räcker det att glaset blir brandklassat?
Kan nämna att uterummet kommer stå på vår altan som är av trä... och ligger en halvmeter över marken!
Tack
Har fått ett bygglov för ett inglasat uterum. Det kommer ligga väldigt nära grannens tomtgräns och förråd. I Beskrivningen till bygglovet står att "vägg närmare tomtgräns än 4 m skall utföras i brandklass EI30". Någon som har erfarenhet av detta? Hur får vi en godkänd vägg mot grannen? Räcker det att glaset blir brandklassat?
Kan nämna att uterummet kommer stå på vår altan som är av trä... och ligger en halvmeter över marken!
Tack
När vi byggde så försökte jag forska vad det innebär. Vad jag förstår så finns det inga direkta regler vad som klarar IE30. För oss slutade det med 2 lager gips med förskjutna skarvar.
Men man måste ju få det godkännt av någon kvalitetsansvarig (tror det heter så, kan vara någon annan ?)som skriver på papper om att det klarar IE30.
Men man måste ju få det godkännt av någon kvalitetsansvarig (tror det heter så, kan vara någon annan ?)som skriver på papper om att det klarar IE30.
Jag hittade en bra beskrivning http://byggsystem.knaufdanogips.se/physics/ph_fire/constructions.html
Det jag menar att det inte finns några regler är att myndigheterna inte specar hur det ska vara byggt. Kravet ligger hos den som bygger att visa att det klarar tex 30 minuter.
Ett svar på frågan är 2 lager gips och stålreglar.
Det jag menar att det inte finns några regler är att myndigheterna inte specar hur det ska vara byggt. Kravet ligger hos den som bygger att visa att det klarar tex 30 minuter.
Ett svar på frågan är 2 lager gips och stålreglar.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nja, din byggnadsinspektör kommer inte att komma ut till dig för att i detalj föreskriva exakt hur du ska uppnå vissa krav. Därmed inte sagt att inte kraven finns. Alla funktionskrav finns i BBR.largab skrev:
Via boverkets krav har sk godkännandelistor kunna presenteras från olika tillverkare dvs konstruktioner som redan är provade och typgodkända. T.ex. det du länkade till. Här är en annan http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406