118 692 läst ·
281 svar
119k läst
281 svar
Uterum av lösvirke
Du skall göra ett vanligt urhak på stolpen,som på bilden. Inget U urhak. Stolparna lär ju inte hamna i linje med varandra annars. Och du får problem med skjutpartierna.Nefrums skrev:
Ja öppna upp tak låter lite jobbigt. Lättare när man har tvåplans hus, även om jag ändå måste öppna upp fasaden för att fästa mitt bärlinan i stommen på huset på nåt sätt.
Idag har jag roat mig med att kapa till hörn stolparna. 65mm sågdjup räcker bara nästan för att såga i 140mm stolpar. Fick bli en del sågande med fogsvansen. Man skulle haft en tigersåg.
[bild]
Bara mitt stolpen kvar att såga till nu. Den blir lite trixigare. Ska fälla in det främre dragbandet (heter det så?). Så jag ska såga ut ett U (42x180mm) mitt på stolpen.
Hur gör man det? Såga massa snitt och sen gå lös med ett stämjärn? eller kan handöversfräsen klara av det?
De skjutpartierna (WG80) har en hel karm som inte fästs nedåt. Precis som vanliga dörrar. Dessutom är de så breda (105 mm) att de delvis ligger på betongen innanför kantelementenV verktygsgurun skrev:
Idag sågas det för fullt. Jag har kapat till bärlinorna och börjat med takstolarna, bara 15st kvar att kapa till.
men det är i alla fall lättare att hantera vanliga 2x8 än 60kg limträ balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Idag har jag sågat till resterande takstolar. Jag har nu full fårståelse för dem som köper färdig kapad stomme. Det tar en stund att kapa till allt.
En annan forum medlem kom och hjälpte mig montera ner markisen som satt i vägen, samt gav mig ett par tusen för besväret
Sen bröt jag mig in till stommen i huset där nock balken ska fästas.
Logga in
Skapa konto
En annan forum medlem kom och hjälpte mig montera ner markisen som satt i vägen, samt gav mig ett par tusen för besväret
Sen bröt jag mig in till stommen i huset där nock balken ska fästas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto