Byggahus.se

Utekök i tryckimpregnerat med delvis rostfri diskbänk (så här blev det)

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag ville bygga ett utekök i tryckimpregnerat, där det fanns plats för dels en kokplatta samt dels en rostfri diskbänk. Jag ville ha ett "stänkskydd" mot husväggen, så att stänk från disk eller stek inte smutsar ner fasaden. Och vatten såklart.

Jag letade runt lite på nätet efter ideer, men hittade inte något som passade mig, så jag ritade ett eget. Tänkte dela med mig av hur det blev så att någon annan som är i samma tankebanor kan få lite inspiration.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild1.jpg
    bild2.jpg
    bild3.jpg

Ytan bredvid den rostfria används för kokplatta eller vid servering.

bild4-kokplatta.jpg

Jag valde att sätta ribbor med ett litet mellanrum på sidorna, istället för att sätta igen det helt. Detta gav ett luftigare intryck, och "pjäsen" kändes inte så massiv på altanen.

Frugan har oxå beställt en fällbar skiva på sidan, för att få mer plats att duka upp buffé

• Mått: Bred 1500 x Djup 600 (+45 för stänkskyddes reglar), Höjd 900 / 1370
    • Diskbänken: Fick av en kompis, brukar finnas annars på skroten
    • Kokplatta: Induktion från IKEA, kanon att kunna koka färskpotatis medan man grillar
    • Stomme: Tryckimpregnerat 45x70
    • Arbetsyta: Tryckimpregnerat 28x45
    • Ribbor på sidan samt dörr: Tryckimpregnerat 28x45
    • Hyllplan samt stänkskydd: 22x95
    • Extra reglar under bänk och hyllplan: 45x45
    • Kran: Super-billig kran från netonnet med inbyggd trädgårdsslanganslutning
    • Avlopp: Just nu går allt ner i en stor dunk. Detta fungera över förväntan (enkel att tömma, håller länge). Nån gång kanske man gör om det.
    • Vatten: Tar jag via en trädgårdsslang, så det är inte drickvänligt. Men går bra att diska, tvätta händerna och skölja saker i.
    • Varmvatten: Behövs inte i dagsläget. Annars kan man ju lägga en dunk på taket eller ha en lång slang som blir varm av solen. Eller om man vill gå overkill, en liten varmvattenberedare

2. Smeddie
    Medlem · Nivå 4
    Tack för att du delar med dig. Ser snyggt och cleant ut. Jag kommer stjäla ohämmat från detta, har en liknande grundkonstruktion ute sedan några år som jag inte riktigt kommit till skott med att färdigställa. Nu vet jag hur jag ska göra :)

3. L
    Medlem · Nivå 5
    Snyggt, själv skulle jag inte vilja laga mat i sådan närhet till tryckt virke men funkar säkert!

• Laddar…
  4. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Jättesnyggt! En fråga: varför är det inte lämpligt att dricka vatten ur en trädgårdsslang? Kanske världens mest korkade fråga, och det är inte så att jag gör det, men varför inte?

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 16
    Mycket snyggt! Men jag hade tagit otryckt virke. Håller ett helt liv med mindre gift.

6. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    En fråga till: vad hjälper det ts att berätta att man själv hade valt otryckt virke? Ska ts börja om från början? En ren gissning men jag tror inte ts har tänkt att gnugga fläskkotletterna på stänkskyddet innan de hamnar på grillen. :thinking:

7. oscarwww
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Kostnad?

8. K
    Medlem Nivå 4
    Snyggt. Men vänd på snedsträvan i dörren så håller det bättre. Åt det hållet gör den inte mycket nytta

9. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Snyggt! Byggde själv ett utekök ifjol med tryckat och otryckat virke, inte riktigt färdig än, fattas bara diskhon och blandaren som ska dit :sweat:

Finns det ingen utevattenslang som är lämplig för dricksvatten? Som det inte smakar så mycke gummi plast utav?

• Laddar…
  10. T
    Husägare · Nivå 11
    Mitt svar,utan att analyserat situationen jättenoga, är att det totalt kvittar i denna situation om snedsträvan belastar det övre eller undre gångjärnet... I en grind så är det önskvärt att belasta det undre gångjärnet mer eftersom det ofta har närmare kontakt med marken. Men här så är benet lika välförankrat upptill som nedtill och strävans placering borde vara betydelselös..

11. T
    Husägare · Nivå 11
    Fint utekök! :D

12. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Det handlar inte om förankringen. Över tid kommer dörren att hänga ner om strävan sitter på den ledden. Sitter den på andra ledden så måste strävan tryckas ihop för att dörren ska kunna hänga ner.
    Sen har det kanske ingen praktisk betydelse i det här fallet då det är en ganska lätt dörr i förhållande till bredden.

• Laddar…
  13. T
    Husägare · Nivå 11
    Låter helt rätt :) (y)

14. M
    Husägare · Nivå 7
    Jag skulle säga att tobbias har helt rät i första resonemanget. Det var längesedan fysiklektionen men snedsträvans funktion i det hela är bara att se till så att grinden/dörren/luckan inte kan röra sig som ett parallellogram och därmed "hänga", se till så att grinden förblir rektangulär/kvadratisk I t.ex större grindar använder man ibland vajer och vantskruv från övre gångjärnet till nedre yttre hörnet för samma funktion. Grindens vilja att hänga sig blir avhängt grindens tyngd, gångjärnens placering och stolpens stabilitet.

Tänk dig att du gör luckan i 21mm plywood istället, eller varför inte i 5mm plåt, tror du den skulle vara mindre benägen att hänga sig för att man satte en sträva från nedre gångjärn och upp, eller övre gångjärn och ner eller ingen sträva ö.h.t?

15. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 9
    Trevligt!

Dörren är dock felbyggd, snedsträvan ska gå från gångjärnen och snett utåt/ uppåt.