Vi funderar på att bygga ett utegym mellan de sex björkar och rönnar vi har i vår trädgård i sommar. I dag snubblade jag över en annons om ett gäng telefonstolpar, som jag funderar på om vi kan använda oss av.

Exempel jag tänker på (hoppas ni förstår hur jag menar):
- Som reglar mellan träden, varav en kan utrustas med armgång. Dessa reglar är man aldrig i fysisk kontakt med (går att konstruera armgången så att man inte kommer åt stolpen med händerna).
- Utgöra stommen till exempelvis bänk/benpress (dvs det som går från regeln mellan träden ned till stången man håller i). I detta exempel kommer man sannolikt att komma åt stolparna, även om det inte är de man håller i.

Dessvärre säger säljaren nu att stolparna är "brunsvarta", så jag utgår ifrån att det är gamla kreosolbehandlade stolpar. Säljaren är nyinflyttad på gården där stolparna finns och vet varken hur gamla de är eller vad de är behandlade med.

Jag VET att kreosol är giftigt och jag har läst trådar där det nämns att det enda stället där det är rimligt att ha trä behandlat med detta preparat är på tippen. Men med tanke på att det i det här fallet skulle kunna gå att använda stolparna hängandes i luften utan att man kommer i kontakt med dem (träden kommer ju dock åt dem, förstås...), så undrar jag:

1. Ser ni det som uteslutet att använda stolparna till något över huvud taget, inte ens som reglar mellan träden, som man aldrig kommer i fysisk kontakt med?
  2. Går det att måla stolparna med något så att man så att säga "stänger inne" giftet och man därmed kan använda dem?
  3. Jag är osäker på diametern på telefonstolpar, men föreställer mig att vi kan få hjälp att kapa dem på längden, på en närliggande såg, om de är för stora/tunga att hänga upp som de är. Är det något ni avråder från, att såga i kreosolbehandlat virke? Om det nu ens skulle vara ok att använda dem öht, menar jag...

Bästa svaret

Det finns brunsvarta stolpar som luktar riktigt illa i solen och svettas impregneringsmedel och det finns de som är torra och luktfria. Omöjligt att säga något om utan att titta på dom. Men om det inte är extremt klena stolpar så kommer du nog bli varse att de är väldigt tunga.

Tror inte att någon som är normalt rädd om sin såg vill ge sig på att klyva en gammal telefonstolpe. Har den både rests och tagits ner så har den samlat på sig en massa sten och skräp i sprickorna.

Hur länge tänkte du att utegymmet ska hålla? Tar du ner furor i lagom dimension, barkar dom och behandlar dom med en blandning av trätjära, linolja och lite balsamterpentin så håller dom sig fräscha i minst 10 år.

• Gilla
vetgirig_ och 1 till
  • Laddar…
Väldigt dum idé för någon som påstår sig vara hälsomedveten.
Köp vanliga oimpregnerade fur-reglar. Dom håller längre än ditt interesse för att plåga dig i trädgården.

T Thomas_Blekinge skrev:
Väldigt dum idé för någon som påstår sig vara hälsomedveten.
Då är kanske inte idén lika dum när den kommer från mig då, som aldrig påstått mig vara särskilt hälsomedveten?

PNO PNO skrev:
Tror inte att någon som är normalt rädd om sin såg vill ge sig på att klyva en gammal telefonstolpe. Har den både rests och tagits ner så har den samlat på sig en massa sten och skräp i sprickorna.

/... / behandlar dom med en blandning av trätjära, linolja och lite balsamterpentin så håller dom sig fräscha i minst 10 år.
Det du säger om skit i sprickorna hade jag inte ens tänkt på. Tack för tanken.

Tack också för tips på medel att använda. Vilka proportioner skulle du rekommendera till blandningen, att använda på vanliga furureglar?

V vetgirig_ skrev:
Det du säger om skit i sprickorna hade jag inte ens tänkt på. Tack för tanken.

Tack också för tips på medel att använda. Vilka proportioner skulle du rekommendera till blandningen, att använda på vanliga furureglar?
Det han pratar om är hela stockar, inte reglar. Men oavsett, ska du använda vanliga reglar så skit i att behandla dem. Har de ingen markkontakt så kommer de hålla i minst 10 år, helt obehandlade.

Annars kan du köpa vanliga tryckimpregnerade reglar. NTR A brukar de vara behandlade som . De håller i minst 25 år, utan markkontakt, betydligt längre. De är behandlade med gift, men relativt harmlöst och ofarligt jämfört med kreosot (ja, det heter kreosot inte kreosol).

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det han pratar om är hela stockar, inte reglar. Men oavsett, ska du använda vanliga reglar så skit i att behandla dem.

/.../ (ja, det heter kreosot inte kreosol).
Jag vet att han pratar om är hela stockar. Jag pratade om att dela dem på längden för att de ska bli hanterbara (lite tungt att få upp en hel stock mellan träden), det PNO påtalade då var att det troligen finns skit i stolpen och att man därmed kan sabba sågen.

Kul att jag vet att det heter kreosot, men genomgående skriver kreosol... :crysmile::crysmile:

Jag kommer inte att använda stockarna, det får bli vanligt tryckimpregnerat virke. Att jag ens släppte in telefonstolpar i tanken var för att jag av en slump snubblade över 30 m, som en person ville bli av med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.