Byggahus.se
Hej.
Har fått några utegipsskivor över.
Skulle man kunna använda dom inne i tex garage eller förråd??
Om inte vvarför då?
 
De går bra att använda inomhus om du vill det. Det enda som kan vara värt att tänka på är att utegipsen ofta är lite tunnare, så den passar inte att blanda med vanlig innegips. Ytan är också behandlad med nåt vax, så det kan vara så att färg och lim fäster sämre. Det kan vara klokt att testa först.
 
Är den behandlad på båda sidor eller? Annars är det väl bara å vända den om?
(Har ej kollat själv, annat som har högre prio för tillf.)
 
Pappret på gipsen är impregnerat för att stå emot fukt bättre än vanligt gips. Antar att det är samma papper på båda sidorna av skivan. Dock så tror jag att det inte är något problem att måla dem. Men som sagt tidigare är den tunnare än vanlig gips (9mm istället för 13).
 
jag är snickare ...skulle avråda från att använda utegips inne ...men om du inte ska måla så kanske det funkar...jag vet att färgen inte fastnar bra..precis som andersmc skriver så är det vax på skivorna för att tåla vatten och fukt.....snålheten får inte bedra visheten ...köp några riktiga gipsskivor på byggmax eller något annat billigt ställe ....DET är inte samma papper på insida och utsida på utegips ..det är stor skillnad ..
Det konstiga är att folk kan köpa LCD TV för 20 000 kr ..men inte slänga ut några hundra kronor på byggmaterial ....man brukar ofta ångra sig efteråt ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.