Har efter 2 år med soluppvärmd utedusch tröttnat på det kalla vattnet (och de klagande ungarna).

Jag hade velat ha en varmvattenberedare och vanlig dusch, som endast används under sommaren. Jag blir dock inte riktigt klok på hur många liter man behöver. Tänker mig att man ska klara av 5 snabb duschar (för att få bort klor osv) eller en riktig dusch för en person (sällan).

Då jag måste gömma den på vintern så ska den helst inte vara överdrivet stor. Är okej med att slösa lite effekt på att hålla en högre temperatur då jag ändå måste bränna av lite solcellsöverskott.

Tankar och tips?

P
Har du kollat på genomströmningsvärmare annars? Drivs på gas

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag var inne på att sätta kran kopplad på varmvattnet på fasaden och sedan slang till duschen, men visst kräver ju att det inte är 100m till duschen. Vattnet som står still i slangen brukar vara varmt nog på sommaren så man behöver nog inte spola ur hela inför dusch. Vill man inte dra både slang för kall och varmvatten kan man kanske ha en blandare inne innan påkoppling till utkastaren så man blandar vattnet men det krävs säkert något special då den blir trycksatt när kranen är stängd på duschen och man vill inte att kallvatten åker in i varmvattnet.

T TypRätt skrev:
Vattnet som står still i slangen brukar vara varmt nog på sommaren
Soliga dagar, absolut. Alla dagar är dock inte soliga...

Jag hoppades väl slippa gas (då vi inte har gas till nåt annat). Men det är annars en intressant lösning. Eldriven genomströmning är såklart helt uteslutet 😂

S sdlfkjlsdf skrev:
Jag hoppades väl slippa gas (då vi inte har gas till nåt annat).
Så tänkte jag med när jag först stötte på lösningen. Jag är glad jag tänkte om för den värmaren är ett av mina allra bästa köp!

Vi har en Nibe Eminent 35 liter som sitter i poolteknikrummet kopplad till uteduschen. Har i princip aldrig tömt den på varmvatten.

Intressant. Är den kopplad till stickkontakt?

Dock ip24 så jag behöver gömma undan den nånstans.

S sdlfkjlsdf skrev:
Intressant. Är den kopplad till stickkontakt?

Dock ip24 så jag behöver gömma undan den nånstans.
Ja. Vi har den kopplad med stickkontakt. sitter väderskyddad hos oss.

F
S sdlfkjlsdf skrev:
Har efter 2 år med soluppvärmd utedusch tröttnat på det kalla vattnet (och de klagande ungarna).

Jag hade velat ha en varmvattenberedare och vanlig dusch, som endast används under sommaren. Jag blir dock inte riktigt klok på hur många liter man behöver. Tänker mig att man ska klara av 5 snabb duschar (för att få bort klor osv) eller en riktig dusch för en person (sällan).

Då jag måste gömma den på vintern så ska den helst inte vara överdrivet stor. Är okej med att slösa lite effekt på att hålla en högre temperatur då jag ändå måste bränna av lite solcellsöverskott.

Tankar och tips?
Vi kör med en sånhär till ungarnas pool:
https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/slangkopplingar/adapter-for-inomhuskran/967980601.html

Med värmepump så billigt varmvatten på sommaren ändå.

Ok så ni kopplar till inomhuskran?

Att hålla maximal temperatur i beredaren är ett bra sätt att öka kapaciteten utan att öka storleken. 5 duschar på raken låter för mig ganska mycket. Men om det bara är snabba avsköljningar kanske det blir överkomligt med vatten. Om du har 30 L 80º vatten i beredaren och i blandaren blandar i 50 L 10º vatten blir resultatet 80 L 36º vatten. Om då duschmunstycket spolar 8 L/min räcker det till totalt 10 min. Så om de 5 snabba avsköljningarna varar max 2 minuter och den riktiga duschen varar max 10 minuter räcker en 30 L beredare.

Precis jag tycker det låter fullt rimligt för att skölja av ett par personer efter poolbad.

S sdlfkjlsdf skrev:
Precis jag tycker det låter fullt rimligt för att skölja av ett par personer efter poolbad.
Visst är det rimligt. Jag tolkar @Avemo som att han menar att det är ett tufft krav att uppfylla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.