Hansuno Hansuno skrev:
Om man inte läser en tråd ordentligt så blir det Go dag - yxskaft. Du har totalt missuppfattat alltihop. Detta är mycket mer avancerat än Du har förstått och ligger på ett mycket högre och djupare plan.

Det handlar om hur den officiella statliga postdistributionen via statliga Post & Telestyrelsen lämnas över till ett privatägt AB, som har egna spelregler och samtidigt vägrar distribuera vissa varor med hänvisning till sitt påstådda medlemskap i internationella postunionen, som de inte är och får vara medlemmar i.

Därför säger regeringen och JO att de inte kan ingripa. Regeringen kan inte ingripa för då blir det ministerstyre, vilket är lagstridigt.Att JO inte kan ingripa är begripligt eftersom de bara befattar sig med myndigheter. PostNord AB är privat AB och ingen myndighet. Regeringen har mycket starka intressen i att inte röra i detta med anledning av alkoholmonopolet med alla skatteintäkter, vilka minskar kraftigt om inte mottagaren av försändelsen betalar alkoholskatt och moms.

Du kanske känner till att det officiella postväsendet i ett land har en annan taxa för sina försändelser och är skyldiga att distribuera postförsändelser utan avtal med avsändaren eller mottagaren. Medan de speditörer Du räknar upp genomför distributionen utan inblandning av PostNord om Du har avtal med dem. DHL har således ett avtal med PostNord och andra avtal som speditör med avsändare och mottagare till helt andra taxor baserade på volym.

Du är inte tillräckligt insatt i detta ämnesområde för att föra denna diskussion.
jo jag vet vad du har pratat om men det spelar ju ingen roll vad jag har att anföra i det ämnet. Jag har ingen aning om varför dina alkoholhaltiga drycker inte kan transporteras på det sätt som du beskriver. Är det nåt som inte fungerar den vägen så får du som sagt leta en annan väg som fungerar. Som du redan själv konstaterat så slussas ju mycket försändelser vidare till Postnord men det finns ju andra vägar att gå som sagt. Det är väl upp till dig som köpare antar jag.
 
S Stefan1972 skrev:
jo jag vet vad du har pratat om men det spelar ju ingen roll vad jag har att anföra i det ämnet. Jag har ingen aning om varför dina alkoholhaltiga drycker inte kan transporteras på det sätt som du beskriver. Är det nåt som inte fungerar den vägen så får du som sagt leta en annan väg som fungerar. Som du redan själv konstaterat så slussas ju mycket försändelser vidare till Postnord men det finns ju andra vägar att gå som sagt. Det är väl upp till dig som köpare antar jag.
Mot bakgrund av vad jag sagt ovan, så avslutar jag härmed diskussionen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.