5 073 läst · 31 svar
5k läst
31 svar
Utebliven leverans
Sida 1 av 3
Jag har en fråga, eller mer av en fundering kanske, gällande vad en som hantverkare och företagare kan göra mot fraktbolagsmaffian.
Jag vet att detta inte direkt har med juridiska frågor gällande husbygge men jag testar ändå att fråga.
Situationen är som sådan, Jag har köpt en vara av en privatperson i annat EU-land. Ingen dyr vara men en unik (one of a kind) vara jag behövde till ett projekt som ska vidare till kund.
Säljaren skickade varan spårbar genom sin lokala post till mig. När mitt paket anländer till Sverige en dag efter att det skickats så får postnord det och det landar i Toftanäs. Enligt spårningen så snurrar paketet runt i toftanäs i 14 dagar, jag ringer postnord företagskundtjänst och dom öppnar ett ärende. Efter ytterligare 5 dagar av snurrande på toftanäs så skriver postnord:
"Då jag inte lyckats lokalisera försändelsen måste jag be dig ta kontakt med avsändaren som får upprätta en reklamation på detta.
Jag ber om ursäkt att kollit inte kommit fram som det ska.
Hör gärna av dig ifall du skulle ha några frågor. Jag avslutar ärendet och önskar dig en fortsatt trevlig dag."
Vad svarar jag på det?
"Skit ner er"?
Nej men nu undrar jag såklart vad en som företagare kan göra här?
Om jag läser deras egna hemsida och uttalanden rätt så har jag ingen rätt att få ersättning även i fall som detta när deras totala inkompetens kostar mitt företag pengar.
Allt jag kan se är att fraktbolaget i avsändarens hemland kan kräva posten på ersättning och ev. kan avsändaren i sin tur få ersättning av sitt fraktbolag.
Men jag är totalt utelämnad här..
Ska jag skicka ett skadeståndskrav till postnord för utebliven leverans?
Någon som har varit med om liknande situationer?
Jag vet att detta inte direkt har med juridiska frågor gällande husbygge men jag testar ändå att fråga.
Situationen är som sådan, Jag har köpt en vara av en privatperson i annat EU-land. Ingen dyr vara men en unik (one of a kind) vara jag behövde till ett projekt som ska vidare till kund.
Säljaren skickade varan spårbar genom sin lokala post till mig. När mitt paket anländer till Sverige en dag efter att det skickats så får postnord det och det landar i Toftanäs. Enligt spårningen så snurrar paketet runt i toftanäs i 14 dagar, jag ringer postnord företagskundtjänst och dom öppnar ett ärende. Efter ytterligare 5 dagar av snurrande på toftanäs så skriver postnord:
"Då jag inte lyckats lokalisera försändelsen måste jag be dig ta kontakt med avsändaren som får upprätta en reklamation på detta.
Jag ber om ursäkt att kollit inte kommit fram som det ska.
Hör gärna av dig ifall du skulle ha några frågor. Jag avslutar ärendet och önskar dig en fortsatt trevlig dag."
Vad svarar jag på det?
"Skit ner er"?
Nej men nu undrar jag såklart vad en som företagare kan göra här?
Om jag läser deras egna hemsida och uttalanden rätt så har jag ingen rätt att få ersättning även i fall som detta när deras totala inkompetens kostar mitt företag pengar.
Allt jag kan se är att fraktbolaget i avsändarens hemland kan kräva posten på ersättning och ev. kan avsändaren i sin tur få ersättning av sitt fraktbolag.
Men jag är totalt utelämnad här..
Ska jag skicka ett skadeståndskrav till postnord för utebliven leverans?
Någon som har varit med om liknande situationer?
Samma sak har precis hänt mig, med skillnaden att säljaren är ett företag i Kina och jag är privatperson, så jag följer tråden med spänning. Jag fick Postnords svar häromdagen och har inte hunnit ta tag i det än.
Tyvärr har nog i princip alla liknande historier, om man haft något med postnord att göra nyligen.
Senast så beställde min fru en jacka som i minst två veckor fanns i det svarta hålet också känt som Toftanäs.
Tittade man på deras spårsida så ankom paketet och lämnade det Toftanäs under de här två veckorna dagligen. Sedan plötsligt dök paketet upp hos oss.
Innan dess hann min fru ringa och efterlysa paketet, de lovade att efterforska. Vi har fortfarande inte hört något mer från dem och det har nog gått ytterligare två veckor sedan paketet nu kommit fram.
Senast så beställde min fru en jacka som i minst två veckor fanns i det svarta hålet också känt som Toftanäs.
Tittade man på deras spårsida så ankom paketet och lämnade det Toftanäs under de här två veckorna dagligen. Sedan plötsligt dök paketet upp hos oss.
Innan dess hann min fru ringa och efterlysa paketet, de lovade att efterforska. Vi har fortfarande inte hört något mer från dem och det har nog gått ytterligare två veckor sedan paketet nu kommit fram.
Du har tur att du i alla fall kan spåra paketet när det ankommit till Sverige.
Jag har beställt flera prylar från t.ex. Amazon som har skickats från Kina. Dessa har skickats som REK brev som är spårbara hela vägen från Kina tills att de ankommer till Sverige. Där omklassificerar PostNord försändelsen till ett vanligt paket som inte är spårbart och meddelar Kinesiska posten att det har levererats till mottagaren. Om PostNord sedan slarvar bort paketet på vägen genom Sverige så kan du inte äns säga till avsändaren att paketet inte har kommit fram, för PostNord har ju meddelat Kinesiska posten att det har levererats till mottagaren.. Om du då hävdar att paketet har kommit bort så klassas du som bedragare.. skicka med DHL, Fedex eller liknande om det går..
Jag har beställt flera prylar från t.ex. Amazon som har skickats från Kina. Dessa har skickats som REK brev som är spårbara hela vägen från Kina tills att de ankommer till Sverige. Där omklassificerar PostNord försändelsen till ett vanligt paket som inte är spårbart och meddelar Kinesiska posten att det har levererats till mottagaren. Om PostNord sedan slarvar bort paketet på vägen genom Sverige så kan du inte äns säga till avsändaren att paketet inte har kommit fram, för PostNord har ju meddelat Kinesiska posten att det har levererats till mottagaren.. Om du då hävdar att paketet har kommit bort så klassas du som bedragare.. skicka med DHL, Fedex eller liknande om det går..
PostNord menar visst att det de i Kina kallar rekommenderat inte motsvarar det som är rekommenderat i Sverige och resten av världen, därför de klassas om. Kinesiska posten tar inget extra betalt för att kalla breven rekommenderade, ger ingen ersättning till säljaren vid förlust, och betalar inte svenska posten för någon rek-hantering.
Dessutom stavar de visst västerländska namn och adresser som krattor i Kina. Är det rekommenderat skall namnet på försändelsen stämma med legitimationen. Hade de hanterat dem som rekommenderat "by the book" hade väldigt mycket fått skickas tillbaka.
Dessutom stavar de visst västerländska namn och adresser som krattor i Kina. Är det rekommenderat skall namnet på försändelsen stämma med legitimationen. Hade de hanterat dem som rekommenderat "by the book" hade väldigt mycket fått skickas tillbaka.
Medlem
· Västernorrland
· 10 720 inlägg
Som sagt, det är avsändaren som har ett avtal med fraktbolaget. Du kan inte begära eller göra ett dugg annat än att be avsändaren skicka nytt. Är det värdefullt gods så får man såklart välja frakttjänst med omsorg.
Ja så är det, mitt paket, eller iallafall streckkoden, har sen det försvann passerat ett par till kodläsare i toftanäs och har lämnats till lantbrevbäringen för leverans idag, dom har dock redan varit här men inte hade dom nått paket.
Brevbäraren som är väldigt trevlig, sa att dom som sitter på kundtjänst bara snackar skit och dom i toftanäs är klåpare som inte gör sitt jobb. Han vad nog lite less på sina "kolegor" han också.
Brevbäraren som är väldigt trevlig, sa att dom som sitter på kundtjänst bara snackar skit och dom i toftanäs är klåpare som inte gör sitt jobb. Han vad nog lite less på sina "kolegor" han också.
Om jag skulle förbjuda postnord att lägga sina sopor i min brevlåda utan endast ta emot post av Bring, tex, vad händer då?
Kan jag kräva att företag som telia och dyrl. att använda annat fraktbolag om dom vill ha sina räkningar betalda?
Kan jag kräva att företag som telia och dyrl. att använda annat fraktbolag om dom vill ha sina räkningar betalda?
Har exakt samma erfarenhet, både som företagare och privatperson - många gånger. Inte ens Företagspaket inom Sverige fungerar längre, men här är det lite lättare att kommunicera med avsändaren samt att de inte klassificeras om,
PostNords förklaring till mig är att de gjort överenskommelse inte bara med Kina utan också med t ex Tyskland att klassa om försändelserna till vanliga brev för att dessa länder inte vill betala PostNord för vad de vill ha extra för REK. Råkat ut för att t ex Express med spårning och utkvittering från Tyskland som är så likt REK man kan komma klassas om.
PostNord vet givetvis om att det är nära nog hopplöst att driva en reklamation från utlandet, dessutom via en annan postleverantör (=den utländska). När de dessutom klarrapporterar den automatiskt 5-7 dagar efter att den nått Sverige så är det precis som redan nämnts - skulle man väcka en reklamation blir man svartlistad som bedragare och kommer knappast få köpa något mer. Dessutom kan avsändaren ofta inte ens öppna ett reklamationsärende om varan är "levererad".
För två veckor sedan fick vi bara postutdelning 2 av 5 dagar - brevbäraren hann inte köra hit innan dagen tog slut (är ändå en ort på 10.000 invånare !). Ett ännu större problem var att PostNord lagt ut utkörning av mindre Företagspaket på den stackars brevbäraren, och de paket vi väntade på delades alltså inte heller ut. Dessutom tar det en dag extra för FP att förflyttas från traktens distributionsterminal därifrån alla andra FP körs ut till brevbärarcentralen på annan ort - varifrån de sedan skall köras tillbaka till oss fast av brevbäraren istället för FP-bilen.
Tyvärr har även DHL och flera andra börjat anlita PostNord för distribution ut till slutmottagaren på min ort, så nu fungerar inte de alternativen heller........
PostNords förklaring till mig är att de gjort överenskommelse inte bara med Kina utan också med t ex Tyskland att klassa om försändelserna till vanliga brev för att dessa länder inte vill betala PostNord för vad de vill ha extra för REK. Råkat ut för att t ex Express med spårning och utkvittering från Tyskland som är så likt REK man kan komma klassas om.
PostNord vet givetvis om att det är nära nog hopplöst att driva en reklamation från utlandet, dessutom via en annan postleverantör (=den utländska). När de dessutom klarrapporterar den automatiskt 5-7 dagar efter att den nått Sverige så är det precis som redan nämnts - skulle man väcka en reklamation blir man svartlistad som bedragare och kommer knappast få köpa något mer. Dessutom kan avsändaren ofta inte ens öppna ett reklamationsärende om varan är "levererad".
För två veckor sedan fick vi bara postutdelning 2 av 5 dagar - brevbäraren hann inte köra hit innan dagen tog slut (är ändå en ort på 10.000 invånare !). Ett ännu större problem var att PostNord lagt ut utkörning av mindre Företagspaket på den stackars brevbäraren, och de paket vi väntade på delades alltså inte heller ut. Dessutom tar det en dag extra för FP att förflyttas från traktens distributionsterminal därifrån alla andra FP körs ut till brevbärarcentralen på annan ort - varifrån de sedan skall köras tillbaka till oss fast av brevbäraren istället för FP-bilen.
Tyvärr har även DHL och flera andra börjat anlita PostNord för distribution ut till slutmottagaren på min ort, så nu fungerar inte de alternativen heller........
Meddela det Kinesiska bolaget att de levererat till fel adress så har de lite att bita i och oftast fungerar reklamationenMarcus_L skrev:Där omklassificerar PostNord försändelsen till ett vanligt paket som inte är spårbart och meddelar Kinesiska posten att det har levererats till mottagaren. Om PostNord sedan slarvar bort paketet på vägen genom Sverige så kan du inte äns säga till avsändaren att paketet inte har kommit fram, för PostNord har ju meddelat Kinesiska posten att det har levererats till mottagaren.
Det problemet har vi här också, Schenker leverera inte utan vi får fint åka till malmö, 7 mil enkel resa, för att hämta "Hemleveranser".I Ingper skrev:
DHL Express tar, istället för 1 dag som jag betalar för, 5-10 dagar, medan DHL Freight tar 3-4 dagar men det via posten eller till andra sidan Höör.
UPS brukar vara duktiga men ibland "hinner" dom inte hit på dagen och försöker igen nästa dag då dom inte alltid "hinner" hit då heller så då får man vänta 2-6 dagar av leveransförsök.
Bussgods hämtar och levererar alltid om jag bokar utkörning, ofta samma dag som godset anländer.
Det är skumt hur fraktmaffian får hålla på.
Nej, det gör det oftast inte. Inte om kinesiska leverantören varit med förr och tagit/har kopia på fraktsedeln vilket de flesta seriösa gör. Dessutom är det ett rekommenderat brev (i Kinesiska ögon) som dessutom markerats som "levererat" av den svenska och som man fortfarande tror, mycket pålitliga och framförallt ärliga västerländska Posten.J Jonas_81 skrev:
Problemet är att postavtalen från 1800-talet klassar Kina som u-land så Kina har rabatt på postleveranser till i-länder, så Kina behöver inte ta lika mycket betalt av sina kunder för tjänster som spårning, det kinesiska posten betalar svenska posten för leveransen tycker inte PostNord är tillräckligt så de klassificerar om det typ.. och enligt PostNord så "får" de göra så.. problemet är ju att inte kinesiska avsändaren kanske inte vet eller kan betala för någon högre nivå på spårbarhet.. om möjligt väljer jag annat alternativ än posten för viktiga leveranser..K kindvall skrev:PostNord menar visst att det de i Kina kallar rekommenderat inte motsvarar det som är rekommenderat i Sverige och resten av världen, därför de klassas om. Kinesiska posten tar inget extra betalt för att kalla breven rekommenderade, ger ingen ersättning till säljaren vid förlust, och betalar inte svenska posten för någon rek-hantering.
Dessutom stavar de visst västerländska namn och adresser som krattor i Kina. Är det rekommenderat skall namnet på försändelsen stämma med legitimationen. Hade de hanterat dem som rekommenderat "by the book" hade väldigt mycket fått skickas tillbaka.
Något jag märkt är att om det uppgivna värdet är "för stort" så gör Postnord en tulldeklaration som de sedan debiterar mig 275:- för. Då är det mycket bättre att det skeppas med t.ex DHL från Kina mot en något högre kostnad, för jag har inte blivit blivit debiterad av DHL för någon tulldeklaration. Jag vet inte exakt var gränsen går för detta, men jag gissa på $30 - $50.
För att vara på den säkra sidan försöker jag alltid dela upp "fraktfria" saker på flera ordrar så att varje order är max $30.
Jag beställer till mitt enmans momsregistrerade företag, och jag vet inte om det är exakt samma problem om man beställer som privatperson. Privatpersoner har dessutom momsen att bekymra sig för om försändelsen "fastnar" i tullhanteringen.
För att vara på den säkra sidan försöker jag alltid dela upp "fraktfria" saker på flera ordrar så att varje order är max $30.
Jag beställer till mitt enmans momsregistrerade företag, och jag vet inte om det är exakt samma problem om man beställer som privatperson. Privatpersoner har dessutom momsen att bekymra sig för om försändelsen "fastnar" i tullhanteringen.