89 693 läst ·
394 svar
90k läst
394 svar
Utebliven inbärning
Wow! Vi har tidigare köpt en soffa från melimeli där de monterade av ena armstödet för att få in soffan i hissen (vi bodde i lägenhet då). De var helt fantastiska!R Ryttarnn skrev:
Precis, det är inbärning som är beställt. Rättare sagt "leveranspaket guld", vilket innebär att de ska bära in möbeln till anvisat rum, montera möbeln, och ta med emballaget.Fotografen skrev:
Det gäller att vara tydlig med vad man beställer.
"Hemkörning" betyder att möblerna står på gatan, har du betalat handpenning i butiken ska kortet dras i den medhavda apparaten innan allt åker av flaket, sen går bilen.
Vill du ha en komplett "inbärning" måste du vara tydlig med detta, två gubbar osv.
Men som jag skrev i tidigare inlägg, kvalitén på tjänsterna varierar.
De var faktiskt två, de ville bara inte bära upp möbeln.A AndersS skrev:Hum, om det ts skriver stämmer
"en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej."
Om en "gubbe" ska bära in en soffa, tja han får den väl knappt till fastighetsgräns.
Nä, ts ska stå på sig att uppdraget inte utfördes.
Vi har haft några hemtransporter och de har alltid varit två.
Uselt! Särskilt när man betalar extra för att få inbärning utförd. Jag har fått sängar uppburna till femte våningen av Mio utan problem så det måste varit riktigt slöa bud som inte ens försökte sig på en trappa. Det vet väl alla som flyttat någon gång att det går att lirka in allt möjligt i tighta passager bara man tar det lite lugnt.S SoCe skrev:
Jamen precis! Vi är inga styrkelyftare direkt, men soffan bar vi upp på bara några minuter efter att leverantören lämnat... Vi behövde knappt vinkla den. De borde absolut ha kunnat bära upp soffan. Att ta betalt för inbärning utan att bära in bara för att de inte vill känns helt orimligt.Siggelito3000 skrev:
Uselt! Särskilt när man betalar extra för att få inbärning utförd. Jag har fått sängar uppburna till femte våningen av Mio utan problem så det måste varit riktigt slöa bud som inte ens försökte sig på en trappa. Det vet väl alla som flyttat någon gång att det går att lirka in allt möjligt i tighta passager bara man tar det lite lugnt.
dom som kommer ju aldrig dom som tar betaltS SoCe skrev:
M maria01 skrev:
Nej, ber om ursäkt om jag uttryckte mig för kortfattat. Menade naturligtvis:M maria01 skrev:
"Att *företaget* tar betalt för inbärning utan att *företaget* bär in bara för att de *som levererar* inte vill känns helt orimligt.
han som gör jobbet får inte högre lön den dagen bara för att du klickar i guldS SoCe skrev:
Haha, nej, men han har väl en arbetsuppgift som borde spegla det jag beställt eller?M maria01 skrev:
Det är ju som att gå till frisören och säga att man vill klippa håret, men bara får halva håret klippt och ändå ska betala för en hel frisyr. Det kan man väl inte motivera med att frisören inte får mer betalt bara för att kunden hade beställt en hel frisyr?
finns säkert företag som betalar sina medarbetare extra för olika jobb där tror jag inte mio är ett sånt troligtvist köpt in den billigaste företagetS SoCe skrev:Haha, nej, men han har väl en arbetsuppgift som borde spegla det jag beställt eller?
Det är ju som att gå till frisören och säga att man vill klippa håret, men bara får halva håret klippt och ändå ska betala för en hel frisyr. Det kan man väl inte motivera med att frisören inte får mer betalt bara för att kunden hade beställt en hel frisyr?
mins när jag körde att bära pianon var poppis på fredagarna fick man riktigt bra betalt för
Kan så vara. Men jag har i mina yrken inte fått mer betalt bara för att jag gör mitt jobb. Jag har ändå alltid gjort mitt jobb. Känns inte riktigt som ett argument till varför vi inte skulle få den tjänst vi beställt...?M maria01 skrev:
testa nästa gång med att inte beställa guld och bara ta vanlig hemkörning och så när dom är på plats erbjud dom några hundra för att bära in sakernaS SoCe skrev:
De flesta hemleveranser som de stora transportföretagen säljer, köper de i sin tur av anslutna åkerier. Väldigt många av de åkerierna är fåmansföretag. För budbilar och lätta lastbilar är det oftast anställda som kör, men för de lite större bilarna är det faktiskt rätt vanligt att den som kör åtminstone är delägare till åkeriet. Så det är faktiskt inte alls omöjligt att den som sket i att bära upp soffan ändå får betalt för tjänsten.M maria01 skrev:
om man är delägare tror inte jag att man skulle riskera kontraktetHep skrev:
De flesta hemleveranser som de stora transportföretagen säljer, köper de i sin tur av anslutna åkerier. Väldigt många av de åkerierna är fåmansföretag. För budbilar och lätta lastbilar är det oftast anställda som kör, men för de lite större bilarna är det faktiskt rätt vanligt att den som kör åtminstone är delägare till åkeriet. Så det är faktiskt inte alls omöjligt att den som sket i att bära upp soffan ändå får betalt för tjänsten.
Tyvärr inte så enkelt. Du och jag kanske skulle resonera så, men rätt många gör det inte och det är inte alls ovanligt att man behöver ta chaufförer i örat oavsett om de är anställda eller egna åkare.