1 539 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Utebelysning
Hejsan.
Skulle behöva lite tankehjälp. Idag har jag 2 lampor vid ingången som styrs av en brytare. Skall investera i en lampa som ska sitta vid källaringången och en lampa som skall sitta på garaget. Funktionen jag vill ha är att vid skymmning skall lamporna vid ingången tändas (Ev. även lampoer vid källardörr och garage ifall det blir lättare) och på morgonen när det blir ljust skall de slockna. Under natten skall det sedan slockna så dom inte lyser hela natten utan tänds igen på morgonen. Under natten när de är släckta vill jag att de ska styras av rörelsevakt. Helst skall alla lampor tändas ihop när man antingen rör sig vid ingången, vid källardörren eller vid garaget.
Har sett en rörelsevakt som gör det jag vill, men skulle helst slippa köpa tre stycken då dom inte var gratis så om nån har någon smart idé hur man skulle kunna koppla med skymmningsrelä och rörelsevakt utan att det kostar flera tusen skulle det vara trevigt.
/Roger
Skulle behöva lite tankehjälp. Idag har jag 2 lampor vid ingången som styrs av en brytare. Skall investera i en lampa som ska sitta vid källaringången och en lampa som skall sitta på garaget. Funktionen jag vill ha är att vid skymmning skall lamporna vid ingången tändas (Ev. även lampoer vid källardörr och garage ifall det blir lättare) och på morgonen när det blir ljust skall de slockna. Under natten skall det sedan slockna så dom inte lyser hela natten utan tänds igen på morgonen. Under natten när de är släckta vill jag att de ska styras av rörelsevakt. Helst skall alla lampor tändas ihop när man antingen rör sig vid ingången, vid källardörren eller vid garaget.
Har sett en rörelsevakt som gör det jag vill, men skulle helst slippa köpa tre stycken då dom inte var gratis så om nån har någon smart idé hur man skulle kunna koppla med skymmningsrelä och rörelsevakt utan att det kostar flera tusen skulle det vara trevigt.
/Roger
Tja.
Börja med ett ljusrelä.
Sedan finns tre alternativ.
Alt 1.
Efter ljusrelät (i serie) grenar du ut till tre rörelsevakter, en för varje del du beskriver. Dessutom gren till tidrelä. (parallellt)
Efter rörelsevakterna knyter du ihop alla trådarna innan du drar iväg dom till lamporna. Med detta alternativ kommer alla lamporna tändas med tidrelät och alla tänds av rörelsevakterna, oavsett vilken rörelsevakt som slår till.
Alt 2.
Efter ljusrelät (i serie) grenar du ut till tre rörelsevakter, en för varje del du beskriver. Dessutom gren till tidrelä. (parallellt)
Efter rörelsevakterna drar du källaren och garagets rörelsevakt direkt till resp lampa. Rörelsevakten för entren och tidrelät kopplas samman innan dom kopplas till lampa.
Med detta alternativ kommer resp rörelsevakt endast tända sin lampa och endast entren tänds med tidrelät.
Alt3.
För att få rörelsevakterna att tända alla lampor samtidigt som tidrelät endast tänder entren krävs extra relä eller någon form av programmerabar styrning. Fullt möjligt men krångligare.
Börja med ett ljusrelä.
Sedan finns tre alternativ.
Alt 1.
Efter ljusrelät (i serie) grenar du ut till tre rörelsevakter, en för varje del du beskriver. Dessutom gren till tidrelä. (parallellt)
Efter rörelsevakterna knyter du ihop alla trådarna innan du drar iväg dom till lamporna. Med detta alternativ kommer alla lamporna tändas med tidrelät och alla tänds av rörelsevakterna, oavsett vilken rörelsevakt som slår till.
Alt 2.
Efter ljusrelät (i serie) grenar du ut till tre rörelsevakter, en för varje del du beskriver. Dessutom gren till tidrelä. (parallellt)
Efter rörelsevakterna drar du källaren och garagets rörelsevakt direkt till resp lampa. Rörelsevakten för entren och tidrelät kopplas samman innan dom kopplas till lampa.
Med detta alternativ kommer resp rörelsevakt endast tända sin lampa och endast entren tänds med tidrelät.
Alt3.
För att få rörelsevakterna att tända alla lampor samtidigt som tidrelät endast tänder entren krävs extra relä eller någon form av programmerabar styrning. Fullt möjligt men krångligare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Rörelsevakterna innehåller oftast ett ljusrelä.
Protte
Protte
ähh, låt det lysa hela natten... lågenergi lampor.
ca 150 kr extra per år för att låta den lysa hela natten i stället för att, släcka den 4-6 timmar mitt på natten.
ca 150 kr extra per år för att låta den lysa hela natten i stället för att, släcka den 4-6 timmar mitt på natten.
Redigerat:
Jag kör med denna (eller 2 st en för garage och en för entre). Funkar fint för mig:
http://www.kjell.com/?item=50476&path=304000000,325000000,340000000
http://www.kjell.com/?item=50476&path=304000000,325000000,340000000
Klicka här för att svara