5 943 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
utebelysning och uttag
hej alla,,,har en utanpåliggande kabel på hallväggen direkt från proppskåpet till en utanpåliggande kopplingsdosa,,denna kabel har färgerna svart blå och gulgrön,,,så långt är allt sådär,,sedan går det en kabel från kopplingsdosan igenom yttervägg ut till ytterbelysning,,denna kabel är inte jordad den har bara brun och blå färg,,detta måste vara fel,,,nån som vet vilken kabel som är godkänd att användas för utomhus bruk?den sitter igentligen inte på yttervägg utan går bara igenom denna direkt till ytterlampa,,,sedan min andra fråga ska dra för att få ett utagg utomhus för eventullt motorvärmare mm vad för kabel ska man ha till detta?kan man dra slang på inne vägg från denna kopplingsdosa igenom yttervägg och sätta en utanpåliggande väggutag på utsidan..är det godkänt att göra så?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Och se till att du har jorfelsbrytare på uttaget (krav på utomhus utag). Men av dina övriga trådar att dömma så har du jfb redan åtminstonde på en del av dina uttag.
hej ja jag såg till att förbereda en hel del när elektriken var här...så det finns förberet för frys tvätt maskin mm.....men var det någon som visste om det är ok att dra slang igenom vägg till utsidan för att ha en vägguttag på yttervägg....kan man göra så?jag menar att koppla direkt till vägguttaget på yttervägg..den kommer alltså inte att ligga på väggen...eller måste man dra ekk?-------------
en annan sak att tänka på är att uttaget till motorvärman bör du dra separat alltså ingen annan belastning med tanke på att en kupefläkt ofta ligger på runt 2000w En vanlig 10a säkring har du ca 2300w att använda + gärna nån typ av brytare kanske en timer eller strömbrytare
om uttaget sitter direkt där fk kommer ut går det bra OBS glöm ej typ silikon i slangen så du inte får in fukt i varesig uttag eller vägg
om uttaget sitter direkt där fk kommer ut går det bra OBS glöm ej typ silikon i slangen så du inte får in fukt i varesig uttag eller vägg
Klicka här för att svara
