8 345 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Utebelysning för mörkrädd..
Denna tråd ska inte glömmas bort!
Jag kommer att fråga om råd här när skissen kommit..
Förbered er för det! :
Förbered er för det! :
Tre tips då då... ;D
1. Sätt indirekt belysning i taknockarna. (Små hallisar som belyser altanen. Är riktigt snyggt. Fasadbelysning skall enligt mig vara glödljus och är mer ur dekorativ synpunkt.
2. Belys trädgården. Berg, stenar, damm, vattenfall, träd med små direkta lampor. Man får labba lite med ljuset och vi fick t ex sätta in mässingsfolie över reflektorn för att få rätt "gula" ljus istället för operationsljuset. Effektfullt.
3. Något av det absolut snyggaste jag sett är fyrkantiga granitstolpar som grävs ner. Kanske 40-50 cm breda. Borra ett hål igenom och dra upp en elsladd. Ovanpå granitstolpen, sätt en fyrkantig glaslåda som kanske är 25-30 cm hög i grönt, härdat glas. Lägg på ett lock gjort av granitstolpen som är cirka 10-15 cm tjockt.
Som lampa,använd en lågenergilampa. Tänk på höjden på lampan när Ni beställer glaslådan!!!
Använd som grindstolpar eller placera dom runt tomten med 5-6 m mellanrum. Nåt så djävulskt snyggt och fräckt!!!! 8)
1. Sätt indirekt belysning i taknockarna. (Små hallisar som belyser altanen. Är riktigt snyggt. Fasadbelysning skall enligt mig vara glödljus och är mer ur dekorativ synpunkt.
2. Belys trädgården. Berg, stenar, damm, vattenfall, träd med små direkta lampor. Man får labba lite med ljuset och vi fick t ex sätta in mässingsfolie över reflektorn för att få rätt "gula" ljus istället för operationsljuset. Effektfullt.
3. Något av det absolut snyggaste jag sett är fyrkantiga granitstolpar som grävs ner. Kanske 40-50 cm breda. Borra ett hål igenom och dra upp en elsladd. Ovanpå granitstolpen, sätt en fyrkantig glaslåda som kanske är 25-30 cm hög i grönt, härdat glas. Lägg på ett lock gjort av granitstolpen som är cirka 10-15 cm tjockt.
Som lampa,använd en lågenergilampa. Tänk på höjden på lampan när Ni beställer glaslådan!!!
Använd som grindstolpar eller placera dom runt tomten med 5-6 m mellanrum. Nåt så djävulskt snyggt och fräckt!!!! 8)
Bra tips!! Gillar verkligen idén med stolparna! Men det skulle vara snyggt att ha dom i betong också!
Tack Ohla!
Tack Ohla!
MatildaSofia, kika in på phosforos hemsida! De har många bra tips om utomhusbelysning!
http://www.phosforos.com/tradgardsbelysning.asp. Akta dig för att ha för mycket fasadbelysning, det gör att huset ser ut som en offentlig byggnad!
http://www.phosforos.com/tradgardsbelysning.asp. Akta dig för att ha för mycket fasadbelysning, det gör att huset ser ut som en offentlig byggnad!
Tack skåning, ska tänka på det! 
Bra! ;D När ni kommenterar ljusstyrkan måste ni komma ihåg att ljuset ofta ser starkare ut på bilderna av utomhusbelysning än man upplever det i verkligheten, eftersom man kör lång slutartid på kameran då! Jag fotograferade min egen trädgård by night, och då såg jag hur stark belysningen blev!
Snubblade på den här tråden och slogs genast av en sak - fin belysning vill man gärna ha, men det får inte kosta något. "Det behöver inte vara så märkvärdigt."
Vad kostar det att bygga ett hus idag? 2 mille och uppåt? Belysningen kommer alltid sist. Vad läggs på den?
"Va, kostar den där snygga armaturen 1500:-? Vi åker ner till rusta och kollar om inte de har något billigare..."
Man lägger ner otroliga summor på att anlita arkitekt, att ha fina material på allt från golv till tak, man köper nya möbler, man köper storbilds-tv. Men belysningen får inte kosta mer än ett par tusenlappar, nån promille av totalkostnaden? Man kanske litar på att elektrikern ska fixa till nåt snyggt, även om allt han egentligen vet om belysning är hur man kopplar in den.
Problemet är bara att en dålig belysning kan förstöra ett helt hus, hur genomtänkt och arkitektritat det nu må vara i övrigt. Armaturer som är för små (de är ytterst sällan för stora), formmässigt fel, lyser dåligt eller bara ger ett billigt intryck. Det ger ungefär samma intryck som att köra omkring i en Jagga med plastfälgar.
Min fråga - varför förväntar man sig att bra belysning ska vara gratis, när man sen kan betala 1000:-/kvadratmetern för ett golv?
(PS Armaturerna på "Villa Danmark" är vägglampetter. Det är bara fotot som är utfrätt så man inte ser dem vid entrén)
Vad kostar det att bygga ett hus idag? 2 mille och uppåt? Belysningen kommer alltid sist. Vad läggs på den?
"Va, kostar den där snygga armaturen 1500:-? Vi åker ner till rusta och kollar om inte de har något billigare..."
Man lägger ner otroliga summor på att anlita arkitekt, att ha fina material på allt från golv till tak, man köper nya möbler, man köper storbilds-tv. Men belysningen får inte kosta mer än ett par tusenlappar, nån promille av totalkostnaden? Man kanske litar på att elektrikern ska fixa till nåt snyggt, även om allt han egentligen vet om belysning är hur man kopplar in den.
Problemet är bara att en dålig belysning kan förstöra ett helt hus, hur genomtänkt och arkitektritat det nu må vara i övrigt. Armaturer som är för små (de är ytterst sällan för stora), formmässigt fel, lyser dåligt eller bara ger ett billigt intryck. Det ger ungefär samma intryck som att köra omkring i en Jagga med plastfälgar.
Min fråga - varför förväntar man sig att bra belysning ska vara gratis, när man sen kan betala 1000:-/kvadratmetern för ett golv?
(PS Armaturerna på "Villa Danmark" är vägglampetter. Det är bara fotot som är utfrätt så man inte ser dem vid entrén)
... min arkitekt har också satt in belysningspunkter på ritningen ... jag är övertygad om att de kommer att bli jättefina (och de kommer säkerligen inte hålla sig till Rustas eller Bauhaus sortiment ...
)
Håller med om tidigare inlägg - fasadbelysning är inte bara viktigt men får definitivt inte närma sig UFO-känsla.
Håller med om tidigare inlägg - fasadbelysning är inte bara viktigt men får definitivt inte närma sig UFO-känsla.
Tack för era inlägg, håller med Tor om att man får låta det kosta en del, vi kommer satsa mycket på belysning både inne och ute.
Jag gillade Ohlas idé om fyrkantiga stolpar också, fast visst borde det vara snyggt i betong?
Jag gillade Ohlas idé om fyrkantiga stolpar också, fast visst borde det vara snyggt i betong?
Klicka här för att svara