Hej

I samband med en större källarrenovering så har en elektriker varit här och dels flyttat ut mätartavlan utanpå huset samt bytt den gamla gängsäkringscentralen mot en ny normcentral.

Nu är jag ingen elektriker men tycker personligen att normcentralen i dagsläget ser förjävligt ut, som ett riktigt rörigt skatbo, kanske inget jag ska klaga på dock även om jag gillar ordning och reda. Han kommer om någon vecka och ska slutföra så då kanske han snyggar till det.....

DOCK, min fråga är om det är rätt inkopplat.......

Som ni ser på bilden så har vi två normcentraler. Den "andra" som sitter på övervåningen fanns där innan vi startade renoveringen och till den var det då draget 4 ledare som gick via säkringar i gängsäkringscentralen.

När elektriken sedan satte in den nya normcentralen nere så kopplade han enligt den bifogade bilden.. Har för mig att man inte får gå från TN-S till TN-C vilket det ser ut som att han har gjort..?
Känns som att han kanske borde ha dragit en PE även till andra centralen?

Så min fråga, ska jag ifrågasätta hans inkoppling eller är det ok att göra så här?

/John

• Schema över elektrisk anslutning i en källarrenovering som visar inkoppling av två normcentraler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörig normcentral med öppen kabeldragning och säkringsautomater.
    Skapa konto
Redigerat:
Själva kåpan saknas så jobbet kan inte vara klart, förhoppningsvis så ordnar h*n till trådarna. Och vidarematningen borde ha legat före brytaren i den första centralen.

Ja, han (är en herre) kommer tillbaka för att dra fram och koppla in bastun, och hoppas då att han städar till innan han sätter på kåpan..

Men inkopplingen är alltså helt ok (fast han borde lagt vidarematningen direkt på inkommande från mätartavlan)?

Ja, nu bryter den första brytaren bägge centralerna och det är väl kanske inte optimalt alla ggr. Jag tycker det är bättre att man kan bryta dom var för sig.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Tycker också att jag läst ett antal gånger att man inte går gå från 5-ledar till 4-ledarsystem.

Ja det är fel om det är kopplat enligt schemat. Inte ens temporärt gör man så utan goda skäl.

Helt rätt.

• Gilla
Fredrik_Lerum
  • Laddar…
Har följt alla kablarna och det är kopplat enligt schemat....Klåpare!.. Finns det någon fara med hur han i dagsläget har kopplat?
Vill ju inte ligga vaken om nätterna...

Så att jag tänker rätt och kan ifrågasätta.... Det som han borde ha gjort är:

1. Dragit en ny PE till övre plan så att även den blir TN-S

eller

2. Behållt TN-C från mätartavlan och delat upp till TN-S i respektive central (Då hade han inte behövt dra en ny ledare till övre plan)

Bo.Siltberg skrev:
Ja det är fel om det är kopplat enligt schemat. Inte ens temporärt gör man så utan goda skäl.
Kan det "goda skälet" vara ren lathet att inte vilja dra ytligare kabel till övre centralen och behöva in och ändra i den?...

Jag tycker att hen skulle dra en ny 5 ledar matning TN-S till centralen på andra våńingen. Den matningen läggs utanför centralen och ev. Säkras av med 16 a vid behov av. 5 g 2,5 mm2 istället för t.ex. 5 g 6 mm2. ( Ledningsarean kan behöva korrigeras för uppfylla max tillåtet spänningsfall m.m.)
Att bibehålla ett 4 łedar system kräver att PEN ledaren är minst 10 mm2 om man skall uppfylla dom nya bestämmelserna. Det är dock en gråzon i befintliga anläggningar.

Kravet på jordfelsbrytare i centralerna gör att man bör undvika lösningar där gruppcentralen matar vidare till andra centraler. Det blir bara rörigt när man tvingas lägga saker utanför jordfelsbrytaren och använda separata nollskenor.

Dagens lösning är ett klart regelbrott. Matande TN-c som delas upp till TN-s får aldrig bilda TN-C igen, såsom sker i detta fall. Ledartyperna PEN- PE - N får bara vara sammankopplade i EN punkt i anläggningen. Den punkten är ofta en PEN plint eller PE skenan i en central.

Redigerat:
Som svar på frågan om det är akut farligt.

Njej, det är inte på nivån att du bör evakuera huset. Det är ett grovt fel. Men det är inte farligare än det var innan du bytte centralen. Så har man det såhär ngn. vecka, så är det kanske inte så mycket att bråka om.

Men det är som sagt ett så grovt fel, att jag skulle ifrågasätta kompetensen på den elektriker som utfört det. Du borde kanske prata med hans chef (om det inte är chefen), och passa på att begära att få se behörighetsbeviset.

Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Jag tycker att hen skulle dra en ny 5 ledar matning TN-S till centralen på andra våńingen. Den matningen läggs utanför centralen och ev. Säkras av med 16 a vid behov av. 5 g 2,5 mm2 istället för t.ex. 5 g 6 mm2. ( Ledningsarean kan behöva korrigeras för uppfylla max tillåtet spänningsfall m.m.)
Att bibehålla ett 4 łedar system kräver att PEN ledaren är minst 10 mm2 om man skall uppfylla dom nya bestämmelserna. Det är dock en gråzon i befintliga anläggningar.

Kravet på jordfelsbrytare i centralerna gör att man bör undvika lösningar där gruppcentralen matar vidare till andra centraler. Det blir bara rörigt när man tvingas lägga saker utanför jordfelsbrytaren och använda separata nollskenor.

Dagens lösning är ett klart regelbrott. Matande TN-c som delas upp till TN-s får aldrig bilda TN-C igen, såsom sker i detta fall. Ledartyperna PEN- PE - N får bara vara sammankopplade i EN punkt i anläggningen. Den punkten är ofta en PEN plint eller PE skenan i en central.

Tack för ditt svar Tobbe.. Misstänkte at det inte stod riktigt rätt till...
Så din rekommendation skulle vara att man sätter en separat normkapsling med DIN-schema bredvid centralen nere och i denna säkrar av en kabel till övre central. Enligt nedan bild?

Elcentral med DIN-skenor och kopplingsscheman för säkring av kabel mellan två centraler.
Skapa konto

Du skriver att man bör undvika att lägga separata nollskenor men är det något som man FÅR göra men bör undvika för att det inte ska bli "grötigt". Likt nedan?

Schematisk illustration av anslutningar mellan normkapslingar på olika våningar i en byggnad.
Skapa konto

hempularen skrev:
Som svar på frågan om det är akyt farligt.

Njej, det är inte på nivån att du bör evakuera huset. Det är ett grovt fel. Men det är inte farligare än det var innan du bytte centralen. Så har man det såhär ngn. vecka, så är det kanske inte så mycket att bråka om.

Men det är som sagt ett så grovt fel, att jag skulle ifrågasätta kompetensen på den elektriker som utfört det. Du borde kanske prata med hans chef (om det inte är chefen), och passa på att begära att få se behörighetsbeviset.
Ok, då kan jag sova lugnt (har dock redan haft detta i några veckor)... Tyvärr så ÄR det chefen och jag har fått se behörigheten, något som jag var noga med... Tyvärr fick jag dålig känsla när jag såg det han hade gjort men det är ju typ på dessa Forum man kan få sina misstankar prövade vilket är bra...

Skulle då öven vilja passa på att fråga om det han gjort utanför huset är ok... Inkommande servisledning från gatan räckte inte till skåpet utan denna skarvades under jord i en box där han hällde i någon röd flytande gegga som skulle stelna och göra det vattentätt.... Låter det ok eller ska jag tveka även där?

Ja skarvar i stil med det du beskriver används under mark. Så den är troligen OK.

OM man skall byta kabeln till centralen där uppe, så kan man lika gärna byta till en kabel med 6 kvmm trådar. Då kan man mata utan att ha separata säkringar till den centralen. Under förutsättning att du inte har extrema huvudsäkringar, så att 6kvmm inte räcker.

Man kan tänka sig lösningar där man inte byter den kabeln nu. Men det förutsätter att matningen från mätaren till första centralen nedgraderas till 4 trådsmatning. Och i så fall med PEN ledaren 10 kvmm. Tror att det är OK om man kopplar ihop PE och N i bäda ändarna och använder som PEN, under förutsättning att kabeln är 6kvmm, så att sammanlgda ytan blir mer än 10 kvmm.

Kabeln upp till andra våningen har troligen inte 10 kvmm på PEN, men det finns inget krav att byta bef. PEN ledningar. kravet om 10 kvmm är relativt nytt.

tommib
hempularen skrev:
Tror att det är OK om man kopplar ihop PE och N i bäda ändarna och använder som PEN, under förutsättning att kabeln är 6kvmm, så att sammanlgda ytan blir mer än 10 kvmm.
Nej, det är inte ok att lägga ihop två ledare till PEN på det viset. Det finns heller ingen anledning att göra det i detta fall.

Enda tänkbara fallet vore om man hade ytterligare en central efter nr 2 där man inte kan byta ut TN-C-matningen av en eller annan anledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.