Hej på er!

skulle behöva lite hjälp och synpunkter av er kunniga hemmasnickrare.

Jag och min sambo insåg för några veckor sedan att badrummet inte håller måttet, kakelplattor i duschen hade släppt och tagit med sig tätskiktet så den är helt obrukbar. Då badrummet är väldigt litet så vill vi nu i samband med detta bygga ut och det är här vi börjar bli fundersamma. väggen vi vill riva är en orginal stående spontad vägg (170*80mm plank) i en spegelvänd L form(på ritade bilden), för att sedan regla upp ny vägg så badrummet blir mer eller mindre fyrkantigt.

Med tanke på att det fortfarande är helg så är det inte lätt att få tag i någon som kan det här med bärande konstruktion så vi vänder oss nu till er istället så länge och vad ni tror och tänker, om någon av väggarna kan vara bärande eller om det är fritt fram att såga ner de båda väggarna nu ikväll redan :D

På ena bilden så kan man se en balk ovanpå de stående planken men den slutar där väggen slutar, så frågan är om den bär upp något, plus att det i taket finns spår efter en gammal orginalvägg sedan huset byggdes. Vi bor i ett hus med källare och två våningar och detta gäller mittenplanet. På min ritade bild finns ett rött streck där väggen gick förut en gång i tiden. Bara för att ha det sagt så finns det en vägg på övervåningen exakt ovanför de två jag vill riva.

Troligtvis så är det väldigt luddigt förklarat men jag hoppas det kall gå att förstå lite av infon iaf :)
bifogar även bilder på de 2 småväggarna vi skulle vilja göra oss av med (balken är markerad med ett blått streck).

Har förståelse för att det är svårt att avgöra sånt här genom att bara se på bilder, men är tacksam för era tankar och funderingar iaf, mest för att det hade varit kul att få sätta igång redan ikväll/imorgon

MVH // Hvdv

• Untitled-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • från köket.jpg
    Skapa konto
  • insidan.jpg
    Skapa konto
då det framgick dåligt av bilden så vill jag bara förtydliga att den gråa fyrkanten på bilden är murstocken.

så som jag fattar din ritning skulle jag säga att l delen av L:ett är fortfarande bärande då man vid rivning av bärande på de byggen jag varit på lämnar sådana bitar. senaste jag var på blev golvet lite svajigt på övervåningen då dom tog bort lite mycket.. men men vi får som om det löser sig med denna renovering då det ej är klart än.. eller vi får bygga upp väggen igen ^^

Jag skulle inte heller våga riva väggen helt eftersom det är en del av en originalvägg som ligger centralt i huset mot murstocken. Men det verkar som om ni har ganska bra utrymme över innertaket. Går det att sänka det några cm till så kanske det går att växla av med en bärande limträbalk och på så sätt ta bort väggen?

Det va lite som man misstänkte då, dumt att chansa då man gärna vill ha kvar övervåningen där uppe.
Höjden är vi inte så låsta på då vi har 2,50 totalt i takhöjd, innertaket där nu skall väck och sen blir det ändå spottar osv så takhöjden kan gärna få va lite lägre.

Vem skall man kontakta för att få ett sånt jobb gjort, räcker det med snickare, eller skall man även kontakta någon form av byggingenjör som får räkna lite och sen lämna över till snickare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.