Hej experter!

Helt nybörjare på detta så alla tips och tankar uppskattas!
Jag skulle gärna vilja utforska alternativen om att höja innertaket ovanför hanbjälkarna. Jag har tagit fram ritningar från kommunen för att lista ut vad som finns ovanför.

Jag är fullt medveten om att det krävs en del för att få något sådant godkänt med föreningen, men om man bortser från detta och tittar enbart på det tekniska.
  • Lägenheten ligger i änden av fastigheten
  • Byggnad från 1911
  • Enbart ventilationsrör till min lägenhet med frånluft från köket går ovanför lägenheten + gåbrygga för vad jag antar är besiktning.
  • Kök och badrum ska även helrenoveras då de är från -86. Behöver inte oroa om tätskikt.
Jag skulle vilja höja innertaket med ca 1m (se röd linje i ritning nedan), eventuellt inte över hela lägenheten, utan bara över kök/vardagsrum beroende på om det förenklar eller försvårar. Och därmed flytta ventilationsutrustning ovanpå det nya inndertaket (rött streck)
Ritning av snitt och isoleringsdetaljer för kanaler på vind med materialangivelser.
Här är även detaljerad ritning på hur ventilationen går ovanför min lägenhet. Det enda jag ser som inte verkar stämma är att jag inte har frånluft i badrummet. vilket jag har kryssat för med rött i ritningen.
Ritning av husplan med markerade rördragningar och installationer, omgivet av en gul markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus som visar mått och yta för olika rum och korridorer.
Skapa konto

1. Om man tar in hantverkare för att dra om ventilationen högre upp i vinden bör detta rimligen gå i teknisk aspekt?

2. Jag antar att man även bör ha i åtanke brandrisker genom att säkra dom exponerade hanbjälkarna och att det blir en “ny” brandcell i det nya taket? Vad tar man in för person för att kontrollera/säkerställa detta?

3. Sedan antar jag att det behövs sätta upp någon struktur ovanför det nya innertaket, dels för att stötta isolering och gipsskivor men även för att skapa en nya vindsgång där man kan ta sig runt ovanför lägenhetstaket för inspektion m.m. Tänker jag rätt här?

4. Till sist söker jag även råd om vad som är bästa första steget med något sådant här. Ska man kontakta föreningen och be om godkännande innan man har haft hantverkare där och lagt upp en plan, eller bör man göra i det omvända hållet? Alltså ta in experter först och sedan presentera för föreningen?

Som sagt är jag helt nybörjare på detta och söker alla tips och information som jag kan få tag på. Saknas någon info eller är något otydligt, säg till, har mängder med ritningar.

Du lär ju behöva köpa till ytan ovanför, har svårt att se att den är "din".Borde tillhöra föreningen

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Så föreningen först skulle jag säga

• Gilla
DataJakob
  • Laddar…
Om du ska behålla den bärande delen(bjälkarna) och höja takhöjden i en del av Lgh går det utan större tekniska problem med tanke på ventilation och brandsäkerhet. Du får större volymen men inte större m2 yta så det bör inte heller påverka andelstalen eller avgiften. Vem äger ventilationsanläggningen, du eller Brf ?

• Gilla
DataJakob
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du ska behålla den bärande delen(bjälkarna) och höja takhöjden i en del av Lgh går det utan större tekniska problem med tanke på ventilation och brandsäkerhet. Du får större volymen men inte större m2 yta så det bör inte heller påverka andelstalen eller avgiften. Vem äger ventilationsanläggningen, du eller Brf ?
Som jag förstår äger föreningen ventilationsanläggningen. Har du någon erfarenhet av specifikt brandsäkerheten? Där känner jag stört frågetecken runt vad som faktiskt gäller och vilka regler som finns.

Det är inte svårt , låt en ventilationsfirma eller konsult lämna en ny ritning. Där ska brandskydd ingå. Kanske att du ska locka med att bekosta en egen anläggning om styrelsen börja gnägga…

• Gilla
DataJakob
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får större volymen men inte större m2 yta så det bör inte heller påverka andelstalen eller avgiften.
Andelstalen handlar inte bara om boyta utan kan även vara gjorda så att de som bor högre upp (tystare, bättre utsikt) har högre andelstal för samma boyta, balkong kan också höja andelstalet osv. så högre i tak kan vara en anledning till att man ska betala en högre avgift.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/bostadsrattsforening/andelstal-bostadsratt

• Gilla
DataJakob
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Hittar följande deprimerande uppgifter:

"Om en medlem vill göra något utanför sin lägenhet, t.ex. bygga balkong, eller ändra i något som föreningen har underhållsansvaret för, t.ex. rökkanaler, har föreningen alltså alltid rätt att säga nej till ansökan. Föreningen behöver inte ens motivera sitt beslut. Föreningen behöver heller aldrig gå med på att en medlem vill bygga in sin del av trapphuset till en större hall, att någon vill bygga ut sin lägenhet till en del av vinden, eller för den delen att bygga något på fasaden, på gården eller på taket. I vissa fall krävs till och med ett stämmobeslut eller hyresnämndens godkännande för en sådan byggnation."

Från https://bostadsjuristerna.se/tillstånd-och-bygglov-för-ombyggnation-i-bostadsrätt/

Alltså är verkar det fritt fram för föreningen att bara neka utbyggnad av taket i vinden. Finns det ens någon chans att de skulle godkänna något som jag föreslår? Verkar enbart riskfyllt från deras perspektiv utan någon riktig gagn för föreningen. Är föreningar någonsin bara "snälla" och tillåter sådant?

Unikt namn
I de föreningar jag bott i så har styrelsemedlemmar fått köpa gemensamma yta kring sina lägenheter. Så det är ju ett tips, alltså att gå med i styrelsen och påverka inifrån.
Det har förvisso krävts stämmobeslut, men om styrelsen bjuder på gemensam middag på samma stämma som beslutet tas, så är många röster köpta redan där.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D DataJakob skrev:
Tack för alla svar!

Hittar följande deprimerande uppgifter:

"Om en medlem vill göra något utanför sin lägenhet, t.ex. bygga balkong, eller ändra i något som föreningen har underhållsansvaret för, t.ex. rökkanaler, har föreningen alltså alltid rätt att säga nej till ansökan. Föreningen behöver inte ens motivera sitt beslut. Föreningen behöver heller aldrig gå med på att en medlem vill bygga in sin del av trapphuset till en större hall, att någon vill bygga ut sin lägenhet till en del av vinden, eller för den delen att bygga något på fasaden, på gården eller på taket. I vissa fall krävs till och med ett stämmobeslut eller hyresnämndens godkännande för en sådan byggnation."

Från [länk]

Alltså är verkar det fritt fram för föreningen att bara neka utbyggnad av taket i vinden. Finns det ens någon chans att de skulle godkänna något som jag föreslår? Verkar enbart riskfyllt från deras perspektiv utan någon riktig gagn för föreningen. Är föreningar någonsin bara "snälla" och tillåter sådant?
Föreningen kan ju sälja volymen till dig så finns ett incitament att ändra på detta för föreningen.

• Gilla
DataJakob
  • Laddar…
Mest troligt kommer styrelsen att avslå en ansökan om tillstånd, men man vet ju inte förrän man frågat. Och här är det inte läge att köra ”lättare be om ursäkt än tillstånd”…

• Gilla
DataJakob
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Och här är det inte läge att köra ”lättare be om ursäkt än tillstånd”
Haha nej detta är jag helt med på! Därför jag finner mej på detta forum för lite vägledning.

På en helt annan note, vad är er åsikt om att eventuellt ansöka om tillstånd att få öppna upp kattvinden? alltså ta fram bjälkarna i väggarna likt amatörbilderna jag gjort?
Amatörillustration av en vindsvåning med synliga takbjälkar, inredning och en växt.
Skapa konto
Vardagsrum med lutande väggar som visar bjälkarna, möblerat med soffa och träbyrå.
Skapa konto

BirgitS
Jag tror det försämrar isoleringen, alltså inte önskvärt.

• Gilla
DataJakob
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror det försämrar isoleringen, alltså inte önskvärt.
Även fast nuvarande isolering är gjort på 80-talet och om man hade tagit i lite extra för ny isolering?
//ovetande

Det går som sagt att lösa alla tekniska bitar. Det är vanligt att folk gjort som din senaste bild visar. Stadgarna är en sak men dom får inte vara motstridiga Bostadsrättslagen.

• Gilla
DataJakob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.