7 682 läst ·
58 svar
8k läst
58 svar
Utbrutet: Spisinkoppling, konstig
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
En lägenhet från 60-talet kan mycket väl vara försedd med trefas så det ska vi inte utesluta. Färgerna på ledarna tyder på 60-70-tal. I dosan syns fem ledare vilket dock är ovanligt för den tiden. Så den till synes märkliga monteringen och inkopplingen av perilexuttaget behöver nog kontrolleras en gång till.M Mikael-HeltGrön skrev:Tack Bo, jag ska försöka förtydliga nedan.
- Det är en gammal spis och alla bilder utom den på nya perilexuttaget togs före elektrikern var där, med gammal spis inkopplad.
- Byglingen bak på spisen är samma före och efter elektrikern satt in nya uttaget och kopplat in.
- Gamla spisen är fortfarande inkopplad men innan var den fast inkopplad direkt i väggen (andra bilden). Nu är samma spis kopplad via nya perilexuttaget. Elektrikern satte även på en hane på spisens kabel för detta.
- Med jagar menar jag att jag letar efter en ny spis att ersätta den gamla, vilket är anledningen till att jag började undersöka detta så att jag köper en spis som passar (och eventuellt hittar en elektriker som kan göra korrekta justeringar).
Hur som helst så kan du ändå välja spis, och då se till att den valfritt kan kopplas in på en, två eller tre faser plus nolla. De flesta spisar har den möjligheten. Se upp så att du inte får hem en spis som enbart kan kopplas in på en eller två faser. Sedan får vi se hur den ska kopplas i din lägenhet.
Hej igen, jag gick förbi lägenheten på vägen till jobbet och fick lite nya bilder.
Lite osäker på vad ni föredrar, men jag la bilderna i "Spoilers" så att vi kan minimera/expandera för att spara plats på skärmen.... Om det funkar dålig kan jag editera inlägget.
Låt oss börja med centralen
Notera att inget arbete är gjort för spisen här, det har nog varit kopplat till #7 så de senaste 10-15 åren (kanske mer...).
I väggen
Det som syns i gamla bilden nedan är koppling till spisens kablar så som det såg ut innan ändringarna.
Spisen och kabel
Vad som händer mellan övre högra bilden och kabeln är oklart och jag vågar inte skruva i spisen där jag tror dessa är kopplade.
Summering
Mellan vägg (bakom spis) och central har inget skett på många år.
Från vägg (bakom spis) hela vägen till spisen ser detta nu ut att gå (notera som sagt att jag inte kan se vad som händer sista biten mellan spisens panel och kabel och skriver bara ??? där).
Vägg -> Nytt vägguttag -> Nya spiskontakten -> Spis
Slutsats
Eventuellt har en av kablarna in till spisen inte längre matning, och en annan har nu två vita istället för en. Jag tror jag kommer våga starta spisen i helgen och se vad som händer, då om jag förstått det hela rätt här och tagit korrekta antaganden så är värsta skillnaden nu att något element i spisen ej fungerar.
Långsiktigt kommer jag leta upp en annan elektriker för justering i centralen till 3x16A och koppla in en vit på varje stift i nya kontakten bakom spis och därmed få korrekt fullkopplad 3-fas.
Gör jag något dumt eller farligt nu?
Lite osäker på vad ni föredrar, men jag la bilderna i "Spoilers" så att vi kan minimera/expandera för att spara plats på skärmen.... Om det funkar dålig kan jag editera inlägget.
Låt oss börja med centralen
Notera att inget arbete är gjort för spisen här, det har nog varit kopplat till #7 så de senaste 10-15 åren (kanske mer...).
I väggen
Det som syns i gamla bilden nedan är koppling till spisens kablar så som det såg ut innan ändringarna.
Spisen och kabel
Vad som händer mellan övre högra bilden och kabeln är oklart och jag vågar inte skruva i spisen där jag tror dessa är kopplade.
Summering
Mellan vägg (bakom spis) och central har inget skett på många år.
Från vägg (bakom spis) hela vägen till spisen ser detta nu ut att gå (notera som sagt att jag inte kan se vad som händer sista biten mellan spisens panel och kabel och skriver bara ??? där).
Vägg -> Nytt vägguttag -> Nya spiskontakten -> Spis
- Röd -> Grön/Gul -> Mitten pinnen, Grön -> ??? = Samma som tidigare
- Svart -> Blå -> Övre vänstra, Blå -> ??? = Samma som tidigare
- 2x Vita -> Brun -> Övre högra, Brun -> ??? = Skillnad då de två vita tidigare var kopplad till en brun var på kabeln till spisen
- 1x Vit -> Inte inkopplad = Samma som tidigare
Slutsats
Eventuellt har en av kablarna in till spisen inte längre matning, och en annan har nu två vita istället för en. Jag tror jag kommer våga starta spisen i helgen och se vad som händer, då om jag förstått det hela rätt här och tagit korrekta antaganden så är värsta skillnaden nu att något element i spisen ej fungerar.
Långsiktigt kommer jag leta upp en annan elektriker för justering i centralen till 3x16A och koppla in en vit på varje stift i nya kontakten bakom spis och därmed få korrekt fullkopplad 3-fas.
Gör jag något dumt eller farligt nu?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vi får förmoda att spisen i dagsläget är enfaskopplad och att du kan använda den så långt som 20 A räcker. Inga fara där, förutom att perilexuttaget endast är klassat för 16 A så elda inte på alla plattor samtidigt.
Däremot ser det ju ut som att du har trefas i elcentralen, men av någon anledning har man valt att ge spisen endast en av dessa trots att det verkar finnas fem ledare till spisuttaget. Det krävs väldigt speciella omständigheter för att göra som det ser ut nu, dubbla ledare anslutna på dvärgen. Så du gör rätt i att ta hem en elektriker igen som får titta på detta. Det kan finnas någon hund begravd här.
Däremot ser det ju ut som att du har trefas i elcentralen, men av någon anledning har man valt att ge spisen endast en av dessa trots att det verkar finnas fem ledare till spisuttaget. Det krävs väldigt speciella omständigheter för att göra som det ser ut nu, dubbla ledare anslutna på dvärgen. Så du gör rätt i att ta hem en elektriker igen som får titta på detta. Det kan finnas någon hund begravd här.
Det första borde väl vara att reda ut om det går att få tre faser/400V i köket och sen välja spis utifrån det?Bo.Siltberg skrev:
Hur som helst så kan du ändå välja spis, och då se till att den valfritt kan kopplas in på en, två eller tre faser plus nolla. De flesta spisar har den möjligheten. Se upp så att du inte får hem en spis som enbart kan kopplas in på en eller två faser. Sedan får vi se hur den ska kopplas i din lägenhet.
Att städa
Hur som helst borde prio ett vara att städa upp runt den där dosan och uttaget så att det antingen är en eller tre faser där och inget mellanting...
Det verkar som att du faktiskt har 3-fas in i lägenheten, och till spisen har det ursprungligen gått tre faser (över tre säkringar) som sen någon på ett ganska fult och smått regelvidrigt sätt har byggt om till en enfasmatning med en 20A säkring.
Sen tycker jag att den elektriker som nu senast varit framme också agerat regelvidrigt, då ett perilex-uttag ska vara fullkopplat, och max 16A.
Det 100% rätta i detta läget är att sätta in 3 st 16A (eller 13A om det skulle råka vara 1,5mm² FK) till spisen, dvs kasta 20A och in med tre 16A.
Sen koppla in perilex-uttaget korrekt. Allt verkar rätt och riktigt och lättfixat för detta. Alla fasledarna är vita, så man får sumra vilken som är vilken.
Det enda lilla som måste kollas upp är att det faktiskt är 3-fas in. Undersidan av HB syns i på bilderna, men jag antar att inkommande ligger på ovansidan.
Vore jag på plats skulle jag först av allt mäta mellan två faser på HB, är det 400V där, så är det 3-fas.
Och då är det väl förspänt för att göra om det hela till rätt och riktigt. Bara byta ut några säkringar.
Sen tycker jag att den elektriker som nu senast varit framme också agerat regelvidrigt, då ett perilex-uttag ska vara fullkopplat, och max 16A.
Det 100% rätta i detta läget är att sätta in 3 st 16A (eller 13A om det skulle råka vara 1,5mm² FK) till spisen, dvs kasta 20A och in med tre 16A.
Sen koppla in perilex-uttaget korrekt. Allt verkar rätt och riktigt och lättfixat för detta. Alla fasledarna är vita, så man får sumra vilken som är vilken.
Det enda lilla som måste kollas upp är att det faktiskt är 3-fas in. Undersidan av HB syns i på bilderna, men jag antar att inkommande ligger på ovansidan.
Vore jag på plats skulle jag först av allt mäta mellan två faser på HB, är det 400V där, så är det 3-fas.
Och då är det väl förspänt för att göra om det hela till rätt och riktigt. Bara byta ut några säkringar.
Ja exakt så. Precis vad jag också tycker.M Mikael-HeltGrön skrev:
Som det är nu så överbelastar du nollan från spisen, eftersom den är enkel medan fasen är dubblerad.
Sedan är det även en stor fråga hur stora din(a) huvudsäkring(ar) är, vid elmätaren, är det 3*16, 3*20, 1*25?
Sedan är det även en stor fråga hur stora din(a) huvudsäkring(ar) är, vid elmätaren, är det 3*16, 3*20, 1*25?
Det var väldigt spännande. Min ursprungliga misstanke var att det är någon okunnig som kopplat spisen för enfasmatning eftersom man gör så på kontinenten. Det kan hända att det är så. En kunnig elektriker har det troligen inte varit i alla fall (med reservation för att det kan finnas något extremt ytterlighetsfall som inte framkommer från bilderna).
Som Mikael_L skriver, det behöver kollas att det faktiskt är trefas in (men det verkar onekligen så, de vita på ovansidan av HB borde vara inkommande). Därefter är det enkelt att göra en korrekt koppling med en trepolig 16A dvärg.
Det finns en risk med nuvarande central. Från spissäkringen sticker en ensam kardel upp, ser ut att vara från en RK/MK. Den kan man få en otrevlig överraskning av om man inte är uppmärksam.
Sen blir jag inte klok på vad som händer mellan perilexpropp och anslutningsplint i spisen. Varför är där brund/blått/gulgrönt i proppen och vitt/rött i spisen? Det måste vara skarvat någonstans. I perilexproppen är det numera bara en blå, en brun och en gulgrön inkopplade, i spisänden är det tre vita och en röd. Det ser ut som att det finns en klippt svart ledare längst in där i spisen. Kan det vara någon form av skyddsslang påträss på ledarna?
Det är nästan så man undrar om det trollas.....
Som Mikael_L skriver, det behöver kollas att det faktiskt är trefas in (men det verkar onekligen så, de vita på ovansidan av HB borde vara inkommande). Därefter är det enkelt att göra en korrekt koppling med en trepolig 16A dvärg.
Det finns en risk med nuvarande central. Från spissäkringen sticker en ensam kardel upp, ser ut att vara från en RK/MK. Den kan man få en otrevlig överraskning av om man inte är uppmärksam.
Sen blir jag inte klok på vad som händer mellan perilexpropp och anslutningsplint i spisen. Varför är där brund/blått/gulgrönt i proppen och vitt/rött i spisen? Det måste vara skarvat någonstans. I perilexproppen är det numera bara en blå, en brun och en gulgrön inkopplade, i spisänden är det tre vita och en röd. Det ser ut som att det finns en klippt svart ledare längst in där i spisen. Kan det vara någon form av skyddsslang påträss på ledarna?
Det är nästan så man undrar om det trollas.....
Jo, förresten. Lägg inte bilderna i spoilers, det är bara störande. Bilderna är helt centrala här.
Firman som har gjort jobbet, finns den på elsäkerhetsverkets hemsida? Om den finns där (vilket känns rätt osannolikt) är det nog dags att den som är ansvarig för egenkontrollprogrammet tar någon i örat.
Firman som har gjort jobbet, finns den på elsäkerhetsverkets hemsida? Om den finns där (vilket känns rätt osannolikt) är det nog dags att den som är ansvarig för egenkontrollprogrammet tar någon i örat.
Om du zoomar in ordentligt på anslutningen i spisen så ser man att det är någon slang på varje ledare.tommib skrev:
Sen blir jag inte klok på vad som händer mellan perilexpropp och anslutningsplint i spisen. Varför är där brund/blått/gulgrönt i proppen och vitt/rött i spisen? Det måste vara skarvat någonstans. I perilexproppen är det numera bara en blå, en brun och en gulgrön inkopplade, i spisänden är det tre vita och en röd. Det ser ut som att det finns en klippt svart ledare längst in där i spisen. Kan det vara någon form av skyddsslang påträss på ledarna?
Det är nästan så man undrar om det trollas.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: stavfel, bytt plats på bilderna.
Redigerat:
Jo, jag började misstänka det mer och mer. Man ser även ett misstänkt veck på den röda slangen. Men varför?
Dessutom är det nu felkopplat, troligen fungerar spisen dåligt eftersom matning saknas till antingen plint 1-2 eller 3.
Dessutom är det nu felkopplat, troligen fungerar spisen dåligt eftersom matning saknas till antingen plint 1-2 eller 3.
Ja du är verkligen observant.tommib skrev:
Förövrigt anmälde jag (kanske någon fler...) sidospåret om att det inte skulle vara något fel. Bad att det borde flyttas till egen tråd eller raderas. Vilket alltså skedde.
Nu börjar jag även tycka att kanske även just denna spisinkoppling borde flyttas till en egen tråd.
Det är ju egentligen offtopic, då denna tråd handlar om spisinkopplingar generellt, jag tycker inte det passar så bra med flera tiotals inlägg om just en specifik inkoppling.
instämmer. Detta borde vara en egen tråd. Tjafset kan gott förbli begravt dock, det förde inget framåt.Mikael_L skrev:
Ja du är verkligen observant.
Förövrigt anmälde jag (kanske någon fler...) sidospåret om att det inte skulle vara något fel. Bad att det borde flyttas till egen tråd eller raderas. Vilket alltså skedde.
Nu börjar jag även tycka att kanske även just denna spisinkoppling borde flyttas till en egen tråd.
Det är ju egentligen offtopic, då denna tråd handlar om spisinkopplingar generellt, jag tycker inte det passar så bra med flera tiotals inlägg om just en specifik inkoppling.
Kan jag flytta tråden eller bör en admin göra det?
Tack för hökögat! Efter närmare inspektion stämmer det att alla vita i spisen har en annan färg under, två bruna, en blå och under röda en grön - Detta bör alltså vara samma kablar som i andra sidan.
Skadan som är skedd efter att ha provat spisen är att ugnen är död. Efter att ha köpt multimeter och gjort lite mätning bak på spisen förstår jag att den som inte längre är kopplad är #3, och den verkar då vara för ugnen...
Tack för all hjälp här!
Tack för hökögat! Efter närmare inspektion stämmer det att alla vita i spisen har en annan färg under, två bruna, en blå och under röda en grön - Detta bör alltså vara samma kablar som i andra sidan.
Skadan som är skedd efter att ha provat spisen är att ugnen är död. Efter att ha köpt multimeter och gjort lite mätning bak på spisen förstår jag att den som inte längre är kopplad är #3, och den verkar då vara för ugnen...
Tack för all hjälp här!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Någon admin får göra det.
Glöm inte att varna elektrikern för den där lösa kardelen. Jag skulle rekommendera att du ber den behörige själv komma ut den här gången, eller anlita annan firma.
Glöm inte att varna elektrikern för den där lösa kardelen. Jag skulle rekommendera att du ber den behörige själv komma ut den här gången, eller anlita annan firma.
Redigerat:






