E elmont skrev:
Orsaken till att dom inte säljs lösa är dels att som får inte användas till "apparater" som drar mer än 2,5 A samt att dom endast får användas till dubbelisolerade "apparater". En öppningsbar stickpropp kan ju enkelt moteras på en skarvsladd med jordade schuckouttag
Vad skulle skillnaden vara mot ett löst sladdställ?

https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-stickpropp/32-4343-2
 
  • Gilla
Mezzner
  • Laddar…
Jo det kan man faktiskt fundera på, jag har sett många roliga snottihop-kopplingar med mer eller mindre bedagade europasladdar.
 
Den lösa kontakten kan väl utgöra en fara om den monteras av en person utan nödvändig kunskap eller erfarenhet. Den kan också medföra strömförande metalldelar vid enkelfel så man kan väl inte kalla den för dubbelisolerad?

Tex skulle en lös spretande kardel skulle kunna få kontakt med skruven till kåpan eller sticka ut.
Kåpan kan spricka.
Skruven kan dras för hårt så plastgängorna går sönder och kåpan lossnar.
Sitter den då i ett gammal runt ojordat uttag så ramlar den isär så blottläggs strömförande metalldelar.
Ett grenuttag utan stickkontakt bredvid en skruvmejsel, med synliga trådar och skruvar som pekar på potentiell fara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är lite kluven till denna stickpropp.

Kanske man skulle meddela företaget att ta bort den från marknaden?

(P.S. Det finns ingen stickkontakt på grenuttaget på bilden. Den är avklippt).
 
  • Gilla
remrag och 9 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Den lösa kontakten kan väl utgöra en fara om den monteras av en person utan nödvändig kunskap eller erfarenhet. Den kan också medföra strömförande metalldelar vid enkelfel så man kan väl inte kalla den för dubbelisolerad?

Tex skulle en lös spretande kardel skulle kunna få kontakt med skruven till kåpan eller sticka ut.
Kåpan kan spricka.
Skruven kan dras för hårt så plastgängorna går sönder och kåpan lossnar.
Sitter den då i ett gammal runt ojordat uttag så ramlar den isär så blottläggs strömförande metalldelar.
På vilket sätt skiljer sig detta från vanliga stickproppar? De kan ju också monteras fel eller gå sönder så att resultatet blir farligt.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
MYT!
[länk]
En myt som kineserna själva tror på??
Det finns naturligtvis ingen koppling till att CE skulle stå för China Export. Det är ju bara en välkänt skämt om att CE-märkta produkter ofta har dålig kvalite och i synnerhet om de har en fake-CE-märkning. Det är ingen myt, snarare något kineserna borde ta på allvar för att förbättra sitt rykte.

Lägg också märke till denna kinesiska site som listar fake-symboler också erbjuder både hjälp certifieringstjänster OCH gratis nedladdning av den riktiga CE-symbolen...
http://www.ce-marking.com/CE-marking-logo.html


Diagram som jämför äkta och förfalskade CE-märken med text som förklarar skillnaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Angående kinesiska produkter - det är en viss skillnad mellan Jula, Byggmax och Schneider elprodukter. Så även på priset. Samma gäller kinesiska produkter. Köp inte det billigaste skräpet utan betala mer så får du bättre produkter. Kom ihåg att Siemens säljer mycket prylar i Kina, tror knappast de skule tumma på sitt varumärke.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
MYT!
[länk]
Att det skulle finnas en mer eller mindre officiell China Export-märkning vet jag väl inte om det är en särskilt utbredd tro, men däremot har jag i mitt arbete råkat ur för felaktig CE-märkning. Produkten uppfyllde inte de europeiska kraven, men var ändå märkt. Antagligen för att det krävs att tillverkaren intygar dess överensstämmelse för att produkten ska få användas. Facket kallade detta för China Export.
 
Importören har ju ansvaret för att apparater uppfyller lämpliga direktiv för EU. Så om en importör inte kontrollerar på lämpligt sätt genom att köpa från en tillförlitlig tillverkare eller oberoende prövning så tycker jag man ska gälla på importören och inte de kinesiska tillverkarna. Beställer man skräp så får man skräp.
 
Ansvar och ansvar... Det är ju bara en juridisk och administrativ term.
CE borde kunna garantera en basnivå av teknisk säkerhet. Vem som är formellt ansvarig bryr inte jag mig om när jag fått en stöt och trillat ner död.
 
M MagHam skrev:
Ansvar och ansvar... Det är ju bara en juridisk och administrativ term.
CE borde kunna garantera en basnivå av teknisk säkerhet. Vem som är formellt ansvarig bryr inte jag mig om när jag fått en stöt och trillat ner död.
Fast olika länder har olika regler och även om skaderisken är densamme så har vi olyckligtvis den situationen och det kommer man nog aldrig ifrån.
I asien tillverkas fruktansvärt mycket som aldrig skulle bli godkänt här men likväl finns det ju för det är "godkänt" på andra marknader.
 
Mer CE garanterar importören att en produkt uppfyller rimliga krav och därmed är hyfsat säker.

Det finns många importörer som struntar i det. Utanför EU betyder det just ingenting eftersom märkningen bara är skyddad inom EU.

Vill du personligen känna dig säkrare så välj produkter som dessutom är testade av något känt testföretag.
 
Men vad har en importör för kunskap om CE krav?

Varför ha ett CE märke om det är i princip fritt fram att använda det felaktigt?

Hur fungerar lagar om man tar bort övervakning och straff?
 
Skulle inte Admin kunna bryta ur CE diskutionen och rensa denna tråden från detta?
Intressant men lite väl mycket OT nu tycker jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
snuttjulle snuttjulle skrev:
Skulle inte Admin kunna bryta ur CE diskutionen och rensa denna tråden från detta?
Intressant men lite väl mycket OT nu tycker jag.
Det är ju inte så att admin läser alla inlägg så du behöver meddela din åsikt genom att rapportera ett inlägg eller på något annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.