Jag har en "halvfast" förlängningssladd från ett jordat uttag till kyl & frys, som jag tänkte byta ut mot en mer helfast EKK till ett utanpåliggande uttag.

Det intressanta är att uttaget som skarvsladden sitter i finns i rummet bredvid köket, och är regelvidrigt nog det enda jordade uttaget där. Vidare finns inte plats att dra ut EKK bakom dagens uttag, och alla moderna infällda jag har sett är för breda för att rymmas utan snickeriarbeten.

Får man/är det vettigt att montera ett utanpåliggande uttag över befintlig infälld dosa och dra ut EKK genom utbrytnin i uttagets underkant?

Är det i så fall bättre att montera ett ojordat utanpåliggande uttag, och koppla jorden till kyl & frys separat med uåt etc, än att fortsätta ha ett jordat uttag i ojordat rum?

Ett tredje alternativ är att byta be. uttag mot ett doslock, men uttaget kan ju behövas...

Om vi tar det praktiska först: Du bör kunna borra dig snett in i dosan för att ansluta kabeln, och därmed behålla det infällda uttaget. Ett annat alternativ, beroende på hur det ser ut, är en ny gruppledning från centralen.

Sedan har vi det här med jordat vs ojordat. Ett kök utan jordade uttag är ju lite originellt (det kanske finns på ett annat ställe i köket?). Har man ojordade uttag ska man tänka på att det kan likställas med att skala bort yttermanteln på alla kablar i rummet och enbart ha ledarna berörbara. Det är i princip den enda isolering som finns mot spänningsförande delar. Kravet för att det var tillåtet tidigare var att rummet var isolerat, dvs det fick inte finnas något med jordpotential.

Så har man en blandning av jordade och ojordade uttag tillsammans med skyddsjordade apparater som kyl, spis etc så bör man inte kunna nå mellan två skyddsjordade apparater där den ena sitter i ett jordat uttag och den andra i ett ojordat. Skarvsladdar kan lätt göra situationen farlig.

Så därmed bör du kunna bedöma hur situationen ser ut hos dig, om det är läge att jorda alla uttag. En JFB innebär ett bra skydd och kan vara den mest praktiska lösningen för stunden, trots att den enligt reglerna inte får "ersätta" ojordade uttag.

Jag hade för mig att man inte fick blanda ojordade med jordade uttag i samma utrymme?!
Och att i kök, badrum, tvätt fick man enbart ha jordade uttag. Eller har man ändrat på det? Jag är mycket osäker...

Inget är ändrat på den punkten, men ibland är det bra att förstå bakgrunden till regeln, för det är ju tillåtet men potentiellt farligt med ett jordat och ett ojordat uttag 3 decimeter från varandra på motsatta sidan väggen vid en dörröppning!

• Gilla
jakobbohem
  • Laddar…
I köket fanns förmodligen ursprungligen endast jordade uttag. En tidigare ombyggnation till öppen planlösning gör att det nu finns både och, lite beroende på var man drar den virtuella gränsen. Kyl & frys har dock hamnat längs en vägg helt utan uttag, och den halvfasta skarvsladden går till närmaste uttag i vardagsrummet, som har kompletterats med jord (hoppas jag, så att det inte bara är ett jordat uttag...).

Jag har nyss funderat över det här med isolerade rum i en annan tråd. Eftersom huset har vattenburen värme antar jag att det i praktiken inte finns några rum utan jordpotential...

Frågan är om det är bättre att behålla jorden i uttaget i vardagsrummet (sitter nära ett element) än att köra ojordat och skarva ut jorden endast till det nya uttaget för kyl&frys?
Min tanke att montera ett utanpåliggande uttag över dosan för att underlätta uttag av kabel funkar tyvärr inte, då även de utanpåliggande uttagen är för långa för att passa i dagens "infällning" i en list.

Som Bo sa så kan du ta en borr och borra dig lite snett upp i dosan och där pilla in en kabel bakom det infällda uttaget. Nu är det väl i.o.f. lite olika svårt beroende på om du har träkåk eller inte, men...

River man en vägg så att det blandas jordade och ojordade utag så tycker jag att man bör dra fram skyddsjord till de ojordade uttagen.

Bara sätta ett jordat uttag för kyl och frys är inte tillåtet.

Du tänker helt rätt i din tanke om vattenburna radiatorer.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.