Hej,

Vi är på gång att renovera köket och kommer att vara tvungna att plocka bort ett av elementen för att få plats med skåpen som vi tänkt. Således uppstår ett behov av att säkra värmen på något annat sätt. Givetvis finns alternativet att lägga golvvärme men då vi ska riva en vägg mot ett matrum där vi inte tänkt lägga om golvet (fiskbensparkett) utan istället fortsätta med motsvarande golv in i köket är jag inte så sugen på det. Känns väl dessutom konstigt att bara ha golvvärme i köksdelen och inte i matdelen? Så jag har börjat kolla lite på kickspace. Verkar ju smidigt och de flesta verkar inte tycka att det väsnas för mycket om man har på lägre fläktläget.

Problemet är bara att vi ska bygga kök i gammeldags stil med utanpåliggande luckor och utanpåliggande sockel och då kommer ju det fula metallgallret på kickspacen att bli mycket mer synligt.

Vad tycker ni man ska göra:
1. Riv upp golvet även i matsalen och lägg in golvvärme i båda rummen (dyrast men sannolikt bäst)
2. Lägg bara golvvärme i köksdelen (känns väl kanske konstigt när man går från varmt till kallt golv i samma rum)
3. Installera kickspace men sätt denna bakom golvlisten och fräs upp motsvarande spår i listen för att få till luftflödet (borde väl funka men skulle ju bli jätteglad om någon kan bekräfta som gjort liknande)
4. Installera kickspace och acceptera att plåtgallret sitter där
5. Annan idé?

Om du lägger en matta under matbordet lär du aldrig tänka på skillnaden i golvtemperatur.

Gallret går säkert att måla eller spraya i liknande färg som sockeln.

Vi har själva en kickspace i hallen på torpet, och en i hallen i bostadshuset...funkar fint för övrigt, i princip osynliga och inte speciellt störande ljudnivå så länge man har fläkten lågt ställd.

Redigerat:
Vi har vattengolvvärme i köket men inte i matsalen. Visst man blir varm och fuktig om fötterna om man är en stund i köket som man känner när man springer mellan rum. Och har man bestämt sig att det inte är bra kanske man stör sig.

Men det måste ändå vara bättre än en sån värmefläkt, lägg in sockellådor istället. Skulle det vara hemskt kan ni peta in en fläkt sen.

Jag hade inte rivit upp parketten om rummet är bra i övrigt, finns säkert viktigare saker att lägga resurser på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.