E elmont skrev:
I det här fallet står det tydligt att det är ett förråd och inget om att det är ett jordbruk med drift. Då blir förrådet ett helt vanligt förråd utan anknytning till jordbruksdrift. Skulle det i framtiden ändras får man ta ställning till det då och avgöra om det är värt försäkringspengarna att modifiera installationen.
Försäkringsbolagens regler gäller just för jordbruk i drift.
Är inget krav men Typ Länsförsäkringar har sina rekomenderationer för Lant bruksbyggnader.Det dom kan göra är att vägra teckna försäkring om du inte uppfyller deras krav.(Skulle du själv tycka det var Ok med flexrör??

S stefan57 skrev:
Skulle du själv tycka det var Ok med flexrör??
Jag tycker det är OK även utan flexrör i ett uthus som ej har med lantbruk att göra.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det är OK även utan flexrör i ett uthus som ej har med lantbruk att göra.
Även utan Flexrör?? Det är ju flexrör

S stefan57 skrev:
Även utan Flexrör?? Det är ju flexrör
Ja alltså enbart kabeln duger. Slangen gör det inte sämre utan ger lite extra skydd.

S stefan57 skrev:
Är inget krav men Typ Länsförsäkringar har sina rekomenderationer för Lant bruksbyggnader.Det dom kan göra är att vägra teckna försäkring om du inte uppfyller deras krav.(Skulle du själv tycka det var Ok med flexrör??
Vad skulle det vara för fel med flexrör i ett förråd???
Vore det en byggnad för jordbrukets drift vore det ett lite anat läge, men nu är det inte det och då gäller det samma normer som andra förråd. Tex en friggebod eller ett garage.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
grå slang?
2 fel av 2 möjliga således. 🙃

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Vore det en byggnad för jordbrukets drift vore det ett lite anat läge, men nu är det inte det och då gäller det samma normer som andra förråd. Tex en friggebod eller ett garage.
Det hänger helt och hållet på hur byggnaden är försäkrad skulle jag säga.

K Kane skrev:
2 fel av 2 möjliga således. 🙃
Fråga hur många Elektriker som skulle installera så ??

C cpalm skrev:
Det hänger helt och hållet på hur byggnaden är försäkrad skulle jag säga.
Det kan jag hålla med om.jag förmodade att det är Fq i rör??? Inte kabel i rör?

S stefan57 skrev:
Fråga hur många Elektriker som skulle installera så ??
Minst en i alla fall, eftersom TS:s installation var utförd av en elektriker....

• Haha
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Minst en i alla fall, eftersom TS:s installation var utförd av en elektriker....
Med Fq i rör??

• Gilla
MiTem
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Med Fq i rör??
Var har du fått det i från? EXLQ står det i första inlägget.

K Kane skrev:
Var har du fått det i från? EXLQ står det i första inlägget.
Ursäkta det bommade jag

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Med Fq i rör??
Det är ju kabel i flexröret. Har du tittat på alla bilder och läst alla inlägg?

Edit: Ser nu att du svarade att du missade kabeln, samtidigt som jag skrev.

Redigerat:
L
Tycks som att både elektriker där ute och "elkunniga" här inne är lite vimmelkantiga i värmen 😂 Den här (el)-tråden är ju nästan snurrigare än vanligt 🤣

• Gilla
Rolloff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.