8 992 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Utanpåliggande kabel, badrum?
Lite omvänt förfarande då, men samma problem. Tack!BirgitS skrev:
Så här ser det ut på vår gästtoalett, från början så satt där nog en vägglampa vid översta delen av kabelkanalen och sen har en tidigare ägare bytt ut den till spottar ovanför spegeln. Jag ser det bara när jag städar för annars tittar man inte så högt upp och då särskilt inte när belysningen är tänd för då blir man bländad (utan belysning ser man inget heller för då är det för mörkt).
...
Kabelkanalen är ovanligt bred, antagligen för att täcka hålet där elen kommer ut.
Ser abslout okej ut där, men kanske inte går lika bra ihop med mina tankar om funkisinspirerat och avskalat.G GoGetLost skrev:
P. S. Jag antar att detta inte är vad som avses med apparatdosa? Kablarna kommer bara rakt ut från väggen, alla kopplingar är gjorda i själva skåpet/ljusrampen.leby skrev:
Nej det var ingen dosa... Jag antar att det blir för lågt att ha lampan över ( så att de göms) där kablarna kommer ut ur väggenH hildur13 skrev:
Och för att få till ett uttag med ip21 verkar det bli till att göra en böj på kabeln så att den kommer in underifrån. Det suger ju lite, hade förstås hellre sett att kabeln kunde komma in från sidan. (Alt. uppifrån om uttaget placeras längre ner.) Men, men, kan väl bli okej ändå.
https://www.elkatalogen.se/produkter/renova-utanpaliggande-vagguttag-1-vags-jordat-vit.html
När jag ändå håller på - är det typ en sån här som monteras där kablarna kommer ut från väggen, varifrån sedan en kabel dras upp till lampan och en till uttaget?
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/utvandiga-dosor/eljo-renova-kulodosa
https://www.elkatalogen.se/produkter/renova-utanpaliggande-vagguttag-1-vags-jordat-vit.html
När jag ändå håller på - är det typ en sån här som monteras där kablarna kommer ut från väggen, varifrån sedan en kabel dras upp till lampan och en till uttaget?
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/utvandiga-dosor/eljo-renova-kulodosa
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det där vägguttaget kan ju få in en kabel från vilket håll som helst och IP21 (Droppskyddat) behövs bara om det utsätts för vattendroppar normalt och när det sitter på den sida av spegelskåpet som inte är mot duschen ska det ju inte inträffa.
Det där är en typ av utanpåliggande kopplingsdosa. Om det kommer att sitta direkt ovanpå spegelskåpet så kommer det väl inte att synas när man står på golvet och därmed skulle du kunna välja någon billigare kulodosa.
Det där är en typ av utanpåliggande kopplingsdosa. Om det kommer att sitta direkt ovanpå spegelskåpet så kommer det väl inte att synas när man står på golvet och därmed skulle du kunna välja någon billigare kulodosa.
En viktig sak när man börjar gå in på uttag här är om man har jordfelsbrytare installerad. Gamla skåpets belysning har ett rakapparatuttag via trafo i gaveln alltså inget vanligt användbart uttag. Finns inte JFB får man om man vill ha uttag här sätta in en sån eller kanske som varit på tal hoppa över uttaget, det kanske man gör ändå av estetiska skäl.
Och ett sätt att få till en snygg dragning av kabel mot porslinsgloben (som med fördel väljs så att man kan komma in i sidan nedåt) är att dra i en skalad kabel i röret och sista dm intakt mot lampan. Är det inte så långt och man kan bedöma att det är lätt gjort slipper man dosan över utloppet och bara några diskreta klammer i kakelfogarna på vägen upp.
Och ett sätt att få till en snygg dragning av kabel mot porslinsgloben (som med fördel väljs så att man kan komma in i sidan nedåt) är att dra i en skalad kabel i röret och sista dm intakt mot lampan. Är det inte så långt och man kan bedöma att det är lätt gjort slipper man dosan över utloppet och bara några diskreta klammer i kakelfogarna på vägen upp.
Tack för tankar! Det är väl det där med att det trots allt blir en del imma vid dusch som gör att det skulle kännas bättre med ip21 även om det inte är ett absolut krav.BirgitS skrev:
Det där vägguttaget kan ju få in en kabel från vilket håll som helst och IP21 (Droppskyddat) behövs bara om det utsätts för vattendroppar normalt och när det sitter på den sida av spegelskåpet som inte är mot duschen ska det ju inte inträffa.
Det där är en typ av utanpåliggande kopplingsdosa. Om det kommer att sitta direkt ovanpå spegelskåpet så kommer det väl inte att synas när man står på golvet och därmed skulle du kunna välja någon billigare kulodosa.
Jo, vet att jfb krävs och tänker att det ser väl elektrikern till att ordna.GK100 skrev:
En viktig sak när man börjar gå in på uttag här är om man har jordfelsbrytare installerad. Gamla skåpets belysning har ett rakapparatuttag via trafo i gaveln alltså inget vanligt användbart uttag. Finns inte JFB får man om man vill ha uttag här sätta in en sån eller kanske som varit på tal hoppa över uttaget, det kanske man gör ändå av estetiska skäl.
Detta förutsatt att jag struntar i uttag? Det fetade - går det att illustrera närmare hur du menar?GK100 skrev:
Och ett sätt att få till en snygg dragning av kabel mot porslinsgloben (som med fördel väljs så att man kan komma in i sidan nedåt) är att dra i en skalad kabel i röret och sista dm intakt mot lampan. Är det inte så långt och man kan bedöma att det är lätt gjort slipper man dosan över utloppet och bara några diskreta klammer i kakelfogarna på vägen upp.
Det är inget annat än att en kabel dras in i röret istället för de tre trådarna som kommer ut i skåpet. Dvs man slipper en dosa där om man bara går upp mot lampan. Nu är en liten dosa inte direkt störande och då kan man ju grena av åt sidan till ev uttag också och utgå från det som kommer ut ur väggen redan.H hildur13 skrev:
Klicka här för att svara


