Har problem i badrummet
El-handukstorken sitter ungefär 80cm över eldosan nere vid golvet. El-dosan sitter som vanligt typ 15cm över golvet och är infälld/dold med vanligt skruvat doslock. Satt ett el-element på väggen tidigare.
Det är matt-vita kaklade väggar.

Hur drar man snyggast en utanpåliggande kabel mellan torken och dosan?
Finns det nån snygg smäcker osynlig kanelkanal?
Vill även ansluta kabelkanalen snyggt till dosan/doslocket.
Allt sitter långt från dusch och blött område

Såhär i efterhand borde man ju köpt en fullhöjds-handukstork istället, men det var såklart inte jag som gjorde fel....:rolleyes:

Tanken är att ta dit en elektriker som klipper stickproppen på torken och kopplar in allt. Jordfelsbrytare finns.

Redigerat:
Osynligt blir nog svårt. Men en kabelkanal sticker nog inte i ögonen.
051172405-original.jpg

Thorsmans DMT finns med tejpfästn. slipper du att borra i kaklet för att fästa.
Inte säkert att en elektriker vill klippa av stickproppen, med tanke på alla tramsigheter om att han då automatiskt tar över produktansvaret från tillverkaren.

Kan du inte lägga kabeln på andra sidan väggen?

Jag skulle nog försöka byta kabeln till EKK, borra hål i väggen och droppa ner den till dosan.

Går det inte att byta kabeln så kan man sätta en renoveringsdosa med lock bakom torken och sedan gå ner inne i väggen till dosan vid golvet med EKK eller EKLK. OK, borra i kakelt kan vara lite problematiskt..

mycke_nu skrev:
Jag skulle nog försöka byta kabeln till EKK, borra hål i väggen och droppa ner den till dosan.

Går det inte att byta kabeln så kan man sätta en renoveringsdosa med lock bakom torken och sedan gå ner inne i väggen till dosan vid golvet med EKK eller EKLK. OK, borra i kakelt kan vara lite problematiskt..
EKLK Får väll inte dras i väggar dolt ? de får väll bra gå rakt igenom? EKK får dras i vägg men måste ha drag skydd eller något om det inte dras i rör.

Handdukstorkar med fast ansluten sladd+stickpropp brukar vara svår att byta (är nog omöjligt att få in en EKK i den. Vi brukar sätta en anslutningsdosa.

Bäst är ju såklart att köpa en handdukstork som är gjord för dold anslutning, och förbereda med infällt rör som mynnar vid exakt rätt ställe.. men antar att det är lite sent påkommet i detta fall :rolleyes:

_chrille_ skrev:
EKLK Får väll inte dras i väggar dolt ? de får väll bra gå rakt igenom? EKK får dras i vägg men måste ha drag skydd eller något om det inte dras i rör.
Tänker du på EKRK?

mycke_nu skrev:
Tänker du på EKRK?

Jappp! det gjorde jag :D glöm det jag sa!;)

Väggen bakom är lättbetong så det går inte dra bakom kaklet

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.