Har ett gammalt eluttag i ett rum. Jag vet att kabeln som är ansluten till uttaget, är urkopplad och klippt i andra änden. När jag mäter upp uttaget så noteras ändå 220mV i uttaget, varför? Plockar jag ur säkringen till rummet, då noterar jag 60mV i uttaget, varför?
 
Kapacitiv överföring.
Finns i princip några mV i alla kablar som Ligger nära en annan kabel med spänning på.
 
  • Gilla
Pe_Er
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.