1 738 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Urgammalt virke
Jag har möjlighet att förvärva ett stort lager av furustockvirke från ett magasin som togs ner för några år sedan. Virket är från mitten av 1600 talet. Det sägs att det är svårt att arbeta med pga att det är stenhårt. Har någon erfarenhet av att arbeta i slikt virke? Vad ska man tänka på när man inspekterar lagret? Skulle kunna tänka mig att bygga ett attefallshus av det om det är bearbetbart.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Om det är fint gammalt virke och du "bara# ska bygga ett attefallshus så skulle jag köpa på brädgården, bra virke är inte så dyrt.
Och att såga upp 1600talsstockar kommer förmodligen kosta mer.
Låt de stockarna gå till någon byggnadsvårdare istället, du kanske kan göra dig en hacka
Och att såga upp 1600talsstockar kommer förmodligen kosta mer.
Låt de stockarna gå till någon byggnadsvårdare istället, du kanske kan göra dig en hacka
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Går det att pussla ihop timran till ungefär sin ursprungliga form och komplettera med litet nytt virke vid behov?
Då tycker jag att det borde vara värt besväret.
Gammalt furutimmer är i sig själv extremt lättbearbetat och fritt från inre spänningar och har minimala fuktrörelser. Fenomenalt för finsnickeri.
Problemet är att det oftast är fullt av många hundra års spikar och dessutom är ju varenda stock sprucken från kärnan och ut. Att såga om det till vanligt sågvirke brukar inte löna sig helt enkelt på grund av tidsåtgången och allt klingvässande då man har sågat i spik.
Att timra nytt av gammalt timmer går men varenda drag och varenda knut måste täljas om och då går det faktiskt betydligt snabbare och enklare att timra av nytt tvåsidigt blockat timmer. Dessutom suger det gamla timret upp regnvatten som en svamp så det måste täckas med plåt efter varje arbetsdag på timringen.
Då tycker jag att det borde vara värt besväret.
Gammalt furutimmer är i sig själv extremt lättbearbetat och fritt från inre spänningar och har minimala fuktrörelser. Fenomenalt för finsnickeri.
Problemet är att det oftast är fullt av många hundra års spikar och dessutom är ju varenda stock sprucken från kärnan och ut. Att såga om det till vanligt sågvirke brukar inte löna sig helt enkelt på grund av tidsåtgången och allt klingvässande då man har sågat i spik.
Att timra nytt av gammalt timmer går men varenda drag och varenda knut måste täljas om och då går det faktiskt betydligt snabbare och enklare att timra av nytt tvåsidigt blockat timmer. Dessutom suger det gamla timret upp regnvatten som en svamp så det måste täckas med plåt efter varje arbetsdag på timringen.
Det jag behöver göra är ju att anpassa stockarna till den nya stommen. Skulle passa bra med timrat utseende till de andra husen på tomten. Kan ju också anpassa Attefallshusets utseende till materialet. Intressant att virket suger fukt så mycket trots att det är så gammalt och stabilt - hur funkar det med oklädda väggar med Falu rödfärg på huset sen?
Klicka här för att svara